تبیان، دستیار زندگی
درحالی که پاداش پایان خدمت فرهنگیان و مسائل معیشتی آنان دغدغه بسیاری از فرهنگیان است، کمیته ویژه ای در مجلس برای بررسی این موضوع تشکیل شده است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت فرهنگیان در مجلس

درحالی‌که پاداش پایان خدمت فرهنگیان و مسائل معیشتی آنان دغدغه بسیاری از فرهنگیان است، کمیته ویژه‌ای در مجلس برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.
 رئیس كمیته آموزش و پرورش مجلس در گفت‌وگو با همشهری اعضای كمیته بررسی مسائل فرهنگیان را مركب از وزیر آموزش و پرورش و معاونان او، نایب‌رئیس مجلس، 2 نفر از نمایندگان عضو كمیسیون آموزش مجلس و نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام كرد.

آنطور كه عطاءالله سلطانی‌صبور می‌گوید، جلسات این كمیته به‌طور هفتگی در دفتر آقای ابوترابی‌فرد در مجلس تشكیل می‌شود و پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در اولویت بررسی است.

ظلم مضاعف به فرهنگیان


معلم

یكی دیگر از اعضای كمیسیون آموزش مجلس نیز در این‌باره به همشهری می‌گوید:« در بحث پاداش پایان خدمت، ظلم مضاعفی به فرهنگیان می‌شود، یكی در نحوه پرداخت و دیگری درباره میزان پاداش پایان خدمت كه هر دو با كاركنان سایر دستگاه‌های دولتی متفاوت است.»

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی معتقد است كه سقف پاداش پایان خدمت فرهنگیان نسبت به سایر دستگاه‌ها پایین‌تر است و این موضوع باید بررسی شود.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس توضیح می‌دهد:«این كه پاداش پایان خدمت یك معلم با دست‌كم 30سال خدمت صادقانه با تأخیر معناداری پرداخت می‌شود جای تامل دارد. این در حالی است كه نمایندگان مجلس اعتبار ویژه‌ای برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در قانون بودجه پیش‌بینی كرده‌اند.»

وی با انتقاد از پرداخت نشدن یكجای پاداش پایان خدمت فرهنگیان اینطور گلایه می‌كند:«چرا دولت در مبالغی كه به فرهنگیان بدهكار است نرخ تورمی كه بانك مركزی اعلام می‌كند را لحاظ نمی‌كند.با پرداخت قطره‌ای پاداش پایان خدمت بازنشستگان عملا نمی‌توانند هیچ برنامه‌ریزی‌ای برای خود داشته باشند.»

اعتراض فرهنگیان


فرهنگیان بازنشسته سال 93نسبت به پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت خود معترض هستند. آنان می‌گویند تنها بخشی از پاداش پایان خدمت خود را دریافت كرده‌اند و مسئولان هم از تعیین زمان برای پرداخت باقیمانده مطالبات خودداری می‌كنند. برخی فرهنگیان بازنشسته می‌گویند حدود 20تا 30درصد از پاداش پایان خدمت خود را دریافت كرده‌‌اند، البته این درصد بستگی به منطقه محل خدمت و بین آقایان و خانم‌ها متفاوت است.

یكی از فرهنگیان نیز با بیان اینكه بخشی از پاداش پایان خدمت خود را اسفند 93دریافت كردم، گفت: چه تفاوتی بین ما با كاركنان سایر دستگاه‌های دولتی وجود دارد كه آنها بلافاصله پس از بازنشستگی پاداش پایان خدمت خود را دریافت می‌كنند و ما باید سال‌ها انتظار بكشیم.

معلم

یكی از فرهنگیان خرم‌آباد نیز در تماس با همشهری می‌گوید:«مهرماه 93بازنشسته شدم، 7میلیون و 300هزار تومان از پاداش پایان خدمت را دریافت كرده‌ام این در حالی است كه كل مبلغ پاداش 45میلیون تومان است.»

او معتقد است اگر پاداش را یكجا سال93 دریافت می‌كرد می‌توانست با اندك اندوخته‌ای كه داشته برای خود و خانواده‌اش سرپناهی تهیه كند.

یكی دیگر از بازنشستگان نیز توضیح می‌دهد: «از سال88 تا هنگام بازنشستگی در سال 93در حكم كارگزینی رتبه بنده «عالی» درج شده بود كه در حكم بازنشستگی به رتبه «ارشد» تنزل پیدا كردم.پس از پیگیری‌های فراوان قول اصلاح رتبه در احكام ما را داده‌اند ولی تاكنون چنین كاری انجام نشده‌است. البته برای دریافت باقیمانده پاداش پایان خدمت نیز به اداره بازنشستگی و منطقه آموزش و پرورش مراجعه كردیم اما پاسخ شفافی نمی‌دهند.»

آموزش و پرورش: پول نداریم


در همین زمینه محمد فاضل مدیركل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینكه موانع اعتباری برای تسویه مطالبات داریم به ایسنا چنین توضیح می‌دهد:« برای پرداخت مطالبات فرهنگیان ازجمله پاداش پایان خدمت و هدایای معلمان نمونه كشوری به‌دنبال تأمین اعتبارات هستیم.ما خوشحال می‌شویم كه همه مطالبات فرهنگیان حتی یك ساعت زودتر پرداخت شود، ولی از اكنون نمی‌توان زمان مشخصی برای پرداخت مطالبات اعلام كرد.»

البته مسئولان آموزش و پرورش حاضر نشدند به پرسش‌های همشهری در این‌باره پاسخ بدهند. آیا فشار و پیگیری نمایندگان مجلس خواهد توانست به احقاق حق این افراد كمك كند؟!


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: همشهری آنلاین