تبیان، دستیار زندگی
در بسیاری از کشورها وجود حیوان خانگی در محیط خانه امری کاملاً عادی است. در کشورما نیز افردا یا خانواده هایی هستند که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند. پژوهش ها و مطالب بسیاری در زمینه آثار و پیامدهای نگهداری حیوان خانگی بر وضعیت فیزیکی افراد و همچنین انتق
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روابط خانوادگی افراد و نگهداری از حیوانات خانگی

روابط خانوادگی افراد و نگهداری از حیوانات خانگی

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی رابطه میان روابط خانوادگی افراد و نگهداری از حیوانات خانگی و مقایسه وضعیت سلامت روانی افراد دارای حیوان خانگی و افراد بدون حیوان خانگی

نام ارائه‌دهنده/دهندگان: زهرا قاضی، دنیز مدد زاده
زمینه و نوع پروژه: روانشناسی/ جامعه شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبیرستان زهره


در بسیاری از کشورها وجود حیوان خانگی در محیط خانه امری کاملاً عادی است. در کشورما نیز افردا یا خانواده هایی هستند که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند. پژوهش ها و مطالب بسیاری در زمینه آثار و پیامدهای نگهداری حیوان خانگی بر وضعیت فیزیکی افراد و همچنین انتقال بیماری ها از حیوان به انسان صورت گرفته است، اما در زمینه پیامدهای نگهداری حیوانات و همچنین بررسی ویژگی های شخصیتی این افراد مطالعات زیادی انجام نشده است. نتایج تحقیقات نشان داده است افرادی که از حیوان خانگی مراقبت می کنند راحت تر می توانند با مشکلات عاطفی شدید مثل داغ دیدگی کنار آیند و از سلامت هیجانی بالاتری بر خوردار هستند. البته در همه مطالعات رابطه مثبت بین نگهداری از حیوان و سلامت روان به دست نیامده است. در بررسی هایی که به منظور شناسایی ویژگی های شخصیتی افراد دارای حیوان خانگی انجام پذیرفته است، نتایج متفاوتی به دست آمده است.

سگ

در این مطالعات اکثراً پنج صفت اصلی شخصیت یعنی برون گرایی، سازش پذیری، وظیفه شناسی، ثبات هیجانی و پذیرا بودن نسبت به تجارب مورد بررسی قرار گرفته است. برون گرایی بیانگر وجود رویکردی پر انرژی به جهان مادی و اجتماعی در فرد می باشد. سازش پذیری نشانگر جهت گیری اجتماعی و جامعه پسند در مقابل نگرش خصمانه نسبت به دیگران می باشد. وظیفه شناسی توصیف کننده قدرت کنترل تکانه ها، به نحوی که جامعه مطلوب می داند و تسهیل کننده رفتار تکلیف محور و هدف محور است. ثبات هیجانی به معنی عدم گرایش به تجربه هیجانات منفی مانند: (احساس اضطراب، نگرانی، غم و تنش) و تمایل ثبات هیجانی و خونسردی می باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی سلامت روانی و ویژگی های شخصیتی افراد و مقایسه عملکرد خانواده های دارای حیوان خانگی و بدون حیوان خانگی می باشد.
 
مطالعات، تفاوت های گوناگونی را در سلامت روان و ویژگی های شخصیتی افراد دارای انواع حیوانات خانگی با دیگر افرادی که حیوان خانگی ندارند، نشان داداه اند و از سوی دیگر تقریباً تمام این مطالعات در کشورهای دارای فرهنگ متفاوت از ایران انجام یافته است. از این رو مطالعه و مقایسه وضعیت سلامت روان و ویژگی های شخصیتی صاحبان حیوانات خانگی با افراد فاقد حیوان ضروری به نظر می رسد.
 
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی رابطه میان روابط خانوادگی افراد و نگهداری از حیوانات خانگی و مقایسه وضعیت سلامت روانی افراد دارای حیوان خانگی و افراد بدون حیوان خانگی بود، لذا آن ها جهت دستیابی به اهداف پژوهش از روش پیمایشی استفاده کردند، داده ها آ زطریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد و با نرم افزار اس پی اس اس مورد تحلیل قرار گرفت.

مهارت های کسب شده

آشنایی با شیوه انجام پژوهش
آشنایی با انواع حیوانات خانگی
آشنایی با نحوه برخورد با حیوانات خانگی و مشکلات موجود در برخورد با آن ها

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی