تبیان، دستیار زندگی
ملت شگفتی ساز ایران، حماسه ای دیگر را در برابر چشمان كنجكاو محافل و رسانه های جهانی رقم زد. دشمنان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم ایران، پیروز نهایی انتخابات


ملت شگفتی ساز ایران، حماسه ای دیگر را در برابر چشمان كنجكاو محافل و رسانه های جهانی رقم زد.

دشمنان دیرین ملت ایران دیروز آشكارا به چشم دیدند كه رودهای جاری مردمی سرزنده چگونه به هم رسید و صندوق ها را لبریز از امید و ایمان حضور خویش ساختند. 24 آذر85، برای چندمین بار، ملت به هم رسیدند و اقیانوس شدند. جهان- دوست و دشمن- كشف كنند كه چرا نام ایران این چنین بلندآوازه و خیره كننده شده است.

گزارش های دریافتی از تهران و سراسر كشور حاكی است ازهمان اولین ساعات اخذ رأی، حوزه های رأی گیری لبریز از جمعیت شد و ازدحام مردم به تدریج افزون تر گردید به نحوی كه برخی حوزه ها مجبور شدند چند بار درخواست برگ رأی كنند. همچنان ستاد انتخابات با توجه به استقبال مردم، چند ساعت زمان اخذ رأی را تمدید كرد.

ملت ایران دیروز هم عرض اندام كرد و نمایش تازه ای از قدرت ترتیب داد؛ این بار با حماسه حضور و مانور مردم سالاری دینی دیروز نه سرمای استخوان سوز و نه برف و یخبندان، نتوانستند در اراده ملت نستوه خلل وارد كنند، دیروز روز خلق خوب خدا بود، روز خدا، یوم الله 24 آذر.

حضرت آیت الله خامنه ای؛ رهبر معظم انقلاب نیز انگیزه عموم ملت ایران را از شرکت در انتخابات انجام دادن وظیفه ای دینی، ملی و انقلابی خواندند و افزودند: حس عمومی و اعتقاد عمیق ملت ایران این است که حضور در انتخابات دخالت در سرنوشت جامعه و تصمیم گیری درباره سطوح مختلف مدیریت کشور است و به همین علت مردم، این وظیفه عمومی را به خوبی انجام می دهند.


مانور دموكراسی در ایران

انتخابات روز گذشته مجلس خبرگان رهبری، شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره ای مجلس شورای اسلامی (در3حوزه) در ایران توجه وسیع رسانه ها و منابع خبری خارجی را به خود جلب كرد و بسیاری از آنها با تهیه گزارش ها و مصاحبه های اختصاصی از انتخابات ایران درباره نتیجه این انتخابات و معناهای سیاسی آن به گمانه زنی پرداختند. بنابر برخی آمارها حدود 300خبرنگار، گزارشگر، تصویربردار و عكاس از پنج قاره جهان به تهران اعزام شده اند تا اخبار مربوط به این انتخابات را پوشش دهند.

روز گذشته در ایران در فضایی كه بسیاری از ناظران خارجی آن را «داغ» خواندند كثیری از مردم ایران پای صندوق های رای رفتند تا 86نماینده مجلس خبرگان رهبری را انتخاب كنند. در تهران بیش از هزار نفر برای كسب 15كرسی شورای شهر تهران با یكدیگر رقابت می كنند. انتخاباتی كه به لحاظ سیاسی و خصوصا از آن جهت كه عرصه رقابت شدید گروه ها و جناح های سیاسی است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در تهران، بم و اهواز نیز بسیاری از چهره های شاخص سیاسی این شهرها برای كرسی های خالی مانده این دو شهر در مجلس شورای اسلامی با یكدیگر رقابت می كنند.

گزارشگران خارجی حاضر در تهران روز گذشته با اذعان نسبت به وجود آزادی، فعالیت سیاسی دموكراسی، رقابت انتخاباتی در ایران، حضور مردم پای صندوق های رای را «چشمگیر» توصیف كردند و آن را علامتی دانستند از اینكه نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان از پشتوانه قوی مردمی برخوردار است.

«كسری ناجی» خبرنگار شبكه تلویزیونی سی ان ان در تهران در گزارشی تلفنی به این شبكه گفت: برخلاف آنچه غربی ها می اندیشند، احمدی نژاد محبوب ایرانیان است .

به گزارش شبكه تلویزیونی سی ان ان ناجی گفت البته گفتن اینكه میزان مشاركت مردم چه اندازه خواهد بود دشوار است ولی آمار رسمی پیش بینی كرده شصت و هشت درصد واجدین شرایط در این انتخابات شركت كنند ولی برخی منابع دیگر گفته اند این میزان ممكن است كمتر باشد و راهی نیست كه بتوان این میزان را پیش بینی كرد اما می توان گفت این میزان بین پنجاه تا شصت وهشت درصد باشد.

سی ان ان انتخابات شورای شهر و مجلس خبرگان رهبری در ایران را جزو خبرها و تحولات جهانی مهم طبقه بندی و پخش كرد. این شبكه تصویری از انتخابات ایران را در استودیوی خود كه معمولا تصاویری از خبرهای مهم جهان از آن پخش می شود قرار داد و در بخش های متعدد خبری خود این رویداد را منعكس كرد.

در گزارشی دیگر خبرنگار شبكه تلویزیونی «جین نت» (JIN-NET) ژاپن گفت: روند دموكراسی و انتخاب آزاد در ایران برقرار است و مردم به آن پایبند هستند.

«هیتوشی تاكاسه» روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اصول دموكراسی در ایران رعایت می شود و مردم به صورت آزادانه در انتخابات شركت می كنند و این امر در یك كشور بسیار مهم است.

تاكاسه كه در حال تهیه یك گزارش خبری از انتخابات ایران است، گفت: من در هر نقطه شهر با مردم در مورد انتخابات و دموكراسی مصاحبه كردم و آنها با هر عقیده ای نظرات خود را به صورت آزادانه بیان كردند و این نشان از عمل دولت به اصول دموكراسی است.

وی تاكید كرد: بهترین زمان برای عمل به دموكراسی زمان انتخابات است.


خبرگزاری آلمان

هم در انعكاس اخبار برگزاری انتخابات در ایران نوشت: «اگرچه این انتخابات تاثیری مستقیم بر تحولات سیاسی ندارد، اما این رویداد، اولین آزمایش واقعی محبوبیت برای محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران از زمان انتخابش به این سمت تاكنون است.»

در این راستا خبرگزاری شینهوا نیز گزارش داد: «ایرانی ها رای دادن در چهارمین دوره انتخابات مجلس خبرگان و سومین دوره انتخابات شورای شهر را صبح جمعه آغاز كردند. احمدی نژاد پس از انداختن رای خود به صندوق رای اظهار كرد: ملت بزرگ ایران تصمیم بزرگش را گرفته است و با قدرت در مسیر عزت و عظمت پیش می رود.»

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی درباره انتخابات در ایران نوشت: «رهبران ایرانی از رای دهندگان خواستند برای انتخابات جمعه كه اولین آزمایش انتخاباتی برای رئیس جمهور ایران از زمان بر سر كارآمدنش تاكنون است، به پای صندوق های رای بروند.»

منبع: خبرگزاریها


لینک مطالب مرتبط:

اندیشه ای نوین، انتخابی سبز

مسئولیت چهره ها بیشتر از سایرین است

مصاحبه تبیان با مهندس واعظ آشتیانی

مصاحبه تبیان با تقی زاده خامسی

مصاحبه تبیان با طلایی

نیم نگاهى به اسلام و دموكراسى

مصاحبه تبیان با مهندس بیادی

نخستین مجلس خبرگان رهبری