تبیان، دستیار زندگی

5 نشانه جدی در دهان

گاهی اوقات علائمی در دهان پدیدار می‌شوند که خبر از یک مشکل جدی می‌دهند. پس نباید آنها را نادیده بگیرید، چون ممکن است سلامتی شما را با خطر مواجه کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زخم  دهان

زخم‌های دهانی که بهبود نمی‌یابند

اگر متوجه وجود یک زخم یا بخش قرمزرنگ و یا بخشی رنگ پریده بر روی زبان، داخل گونه و یا لثه تان شدید می‌توانید به مدت دو هفته آن‌ها را نادیده بگیرید، اما اگر بعد از گذشت این مدت، مشکلات مذکور رفع نشدند، حتما به یک دندانپزشک جهت بررسی علائم سرطان دهان و انجام تست‌های غربالگری مراجعه کنید.

در صورت تشخیص پزشک حتما به طور منظم، آزمایشات و تست‌های لازم برای شناسایی علل بیماری را انجام دهید.

یک دلیل لق شدن دندان در سنین بالا می‌تواند وجود عفونت‌های لثه‌ای باشد که خود ناشی از عدم توجه به بهداشت دهان و دندان است

 


درد و ورم لثه‌ها

اگر بی‌هیچ دلیلی، درد و تورم به سراغ لثه‌هایتان آمد، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر چه سریع‌تر درمان را آغاز کند. دلیل این درد و ورم می‌تواند وجود مشکلاتی همچون عفونت، پوسیدگی دندان‌ها، بیماری لثه و وجود ترک در دندان‌ها باشد.

در صورت نادیده گرفتن درد و تورم، ممکن است حتی یکی از دندان‌هایتان را از دست بدهید. پس این موضوع را جدی بگیرید، مخصوصا زمانی که اختلالات خواب سراغتان می‌آید.

احساس بوی بد و طعم ناخوشایند در دهان

بوی بد دهان می‌تواند به علت وجود مصرف مواد غذایی مانند سیر یا پیاز در غذاهای مصرفی و یا مسواک زدن نادرست (به طوری که باکتری‌ها به خوبی از بین نروند) ایجاد شود.

اما در مواردی نیز می‌تواند ناشی از بیماری‌های لثه، سینوزیت، عفونت‌های ناحیه‌ی گلو یا ریه‌ها، پوسیدگی دندان و یا وجود آبسه‌های دهانی باشد.

اگر خودتان یا دیگران متوجه بوی بد دهان، آن هم به مدت طولانی شدید، حتما از دندان پزشک تان کمک بخواهید.

لق شدن بی‌جهت دندان‌ها

این طبیعی است که دندان‌های انسان در سن شش سالگی لق شوند و بیفتند، اما اگر سنتان بالاست و دچار این مشکل هستید، به یک دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا دلیل آن می‌تواند وجود عفونت‌های لثه‌ای باشد که خود ناشی از عدم توجه به بهداشت دهان و دندان است. بدانید در صورت عدم درمان عفونت لثه، دندان‌هایتان را از دست خواهید داد.

گاهی هم لق شدن دندان به علت ابتلا به سرطان دهان است. پس لطفا آن را جدی بگیرید.

سر برآوردن دندان عقل

رشد دندان‌های عقل امری طبیعی است، اما گاهی به دلیل عدم وجود فضای کافی در انتهای لثه‌ها، تورم و دردهای شدیدی ایجاد می‌شود.

در صورت عدم وجود فضای کافی برای رشد دندان عقل، به پزشک مراجعه کنید تا چاره‌ای بیندیشد.

در موارد شدید ممکن است نیاز باشد دندان عقل تان کشیده شود و یا با جراحی از داخل لثه خارج گردد.


 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.