تبیان، دستیار زندگی
در شمال دانمارک شهری به نام اسکاگن وجود دارد که به دلیل هم مرز شدن دو دریای شمال و بالتیک جاذبه توریستی فوق العاده ای دارد. دو دریای مختلف که با هم یکی نمی شوند! تصویری حقیقی که در آن آب شیرین سمت چپ و آب شور سمت راست است. دانشمندان می گویند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استناد به آیات قرآن و معجزه دریایی

استناد به آیات قرآن و معجزه دریایی

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: قرآن و معجزه دریایی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: مبینا موسوی، فاطمه نعمتی

زمینه و نوع پروژه: قرآن شناسی/ جغرافیا
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: پژوهشسرای دانش اموزی شهید علی محمدی


در شمال دانمارک شهری به نام اسکاگن وجود دارد که به دلیل هم مرز شدن دو دریای شمال و بالتیک جاذبه توریستی فوق العاده ای دارد. دو دریای مختلف که با هم یکی نمی شوند! تصویری حقیقی که در آن آب شیرین سمت چپ و آب شور سمت راست است. دانشمندان می گویند: در حد فاصل بین این دو آب لایه ای شبیه به یک جسم سخت تشکیل شده است به طوریکه این دو آب نمی توانند در هم نفوذ کنند. این دو آب رفتاری شبیه به دو جسم نیمه جامد از خود نشان می دهند. لایه بین این دو آب از خود محافظت می کند و دیدن این لایه نیازمند شرایط خاص است که در آن سرعت و جهت باد و زاویه تابش خورشید مهم است و همچنین نیازمند دوربین هایی است که با زاویه معین کار می کنند قرآن این واقعه عجیب را 14 قرن پیش اشاره کرده است.
 
در پژوهش حاضر دانش آموزان سعی دارند با مطالعه آیات قرآن " آیات 53 فرقان، آیه 12 سوره مبارکه فاطر، آیه 61 سوره مبارکه نمل و آیه 19 تا 21 الرحمن" و همچنین مطالعه تفاسیر معتبر قرآنی به بررسی این موضوع بپردازند و مشخص کنند که آیا این اتفاق با آیات قرآن در ارتباط است یا خیر؟


چندی است که عکس ها و ویدیوهایی مربوط به دو دریا که آبشان با هم مخلوط نمی شوند، در فضاهای مجازی منتشر شده است. عده ای این تصاویر را به آیات قرآن مربوط دانسته و این مسئله را معجزه قرآن می باشد. عده ای دیگر با چنین برداشت هایی مخالف بوده و دلایل دیگری برای این رویداد مطرح می کنند. در این مقاله سعی دانش آموزان بر این است تا ارتباط آیات را با موضوع مشخص کنند.

استناد به آیات قرآن و معجزه دریایی

مهارت های کسب شده

آشنایی با مفاهیم قرآنی
آشنایی با تفاسیر معتبر
آشنایی با تفسیر و بررسی آیات قرآنی


نام ایده: علم جنین شناسی با استناد به آیات قرآن
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: صبا صفری، محدثه کاوری

زمینه و نوع پروژه: قران پژوهی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: پژوهشسرای دانش آموزی شهید علی محمدی


اولین نقاشی هایی که رشد جنین را در رحم نشان می دهد توسط لئوناردو داوینچی در قرن پانزدهم میلادی ترسیم شده‌اند. از روی این تصاویر می توان فهمید که مردم در این قرن از نمو جنین در رحم مادر اطلاع داشته‌اند. البته هیچ شاهدی مبنی بر این که مردم این قرن از مرحله ای بودن رشد جنین نیز مطلع بوده باشند وجود ندارد. تا آنجا که تاریخ گواهی می دهد، پس از اختراع میکروسکوپ در قرن هفدهم مطالعه میکروسکوپی جنین با بررسی جنین جوجه آغاز گشت. بنابراین مردم خاورمیانه و شبه جزیره عربستان نیز تا این قرن اطلاعات بیشتری در مورد جنین و مراحل رشد آن نداشته‌اند. در حالی که قرآن کریم در قرن هفتم میلادی به صراحت به مرحله ای بودن رشد جنین اشاره کرده است. دقت آیات در مورد آفرینش انسان به حدی زیاد است که دکتر Zakir Naik بیان می کنند معلمان با استفاده از قرآن می توانند چگونه متولدشدن انسان را برای شاگردان توضیح دهند. در پژوهش حاضر دانش آموزان با تاکید بر اینکه قرآن صرفاً کتابی علمی نیست که به دنبال قواعد علمی بگردیم بلکه کتابی الهی است که با اشارات علمی قصد در بیدار کردن ذهن انسان دارد، مراحل تکامل جنین از منظر قرآن را توضیح دهند.

استناد به آیات قرآن و معجزه دریایی

آن ها به بررسی مراحل زیر در جنین شناسی و رشد جنین با توجه به آیات قران پرداختند:
1-باروری (لقاح)
2- تعیین جنسیت
3- لانه گزینی
4- تکامل جنین
5- تشکیل لایه های جنینی
6- به وجود آمدن اندام ها
7- آفرینش سر انگشتان

مهارت های کسب شده

آشنایی با مفاهیم قرآنی
آشنایی با تفاسیر معتبر
جستجوی علمی
 فیش برداری
مطالعه هدفمند

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم: نسرین صادقی