تبیان، دستیار زندگی
عدسک آبی جز گیاهان شناور آبی است. رشد این گیاه سریع و آسان بوده و می توان به عنوان تصفیه کننده بالقوه ای برای آب مورد بررسی قرار گیرد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عدسک آبی تصفیه کننده آب حاوی سرب

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

استفاده از علف خودرو عدسك آبی به عنوان تصفیه کننده آب حاوی سرب

نام ایده: استفاده از علف خودرو عدسك آبی به عنوان تصفیه کننده آب حاوی سرب
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: فضه امانی
زمینه و نوع پروژه: زیست محیطی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: مکتب الاحرار
فلزات سنگین شامل دو دسته عناصر ضروری و غیر ضروری هستند. پایداری این عناصر بالا بود و قادر به ایجاد سمپت در موجودات زنده هستند. سرب هم جز این عناصر سنگین می باشد. این فلز سنگین و سمی باعث اختلال در سیستم عصبی کودکان شده و باعث کم خونی، تشنج و حتی مرگ می شود.

راه های گوناگونی برای حذف سرب مطرح شده که اکثر آن ها هزینه بر هستند. با توجه به مطالب فوق استفاده از یک روش کم هزینه و دوستدار محیط زیست جهت حذف این فلز سنگین راه کاری اقتصادی و مفید رد راستای تصفیه آب می باشد.

استفاده از علف خودرو عدسك آبی به عنوان تصفیه کننده آب حاوی سرب

روش پژوهش:

برای انجام این پژوهش تعداد سه محیط مناسب طراحی شده. عدسک های آبی در محیط های مناسب حاوی غلظت های 0،300 و 500 ppb سرب کشت داده شد. پس از مدت معین در هر یک از محیط های مورد آزمایش از زیر سطح رشد گیاه عدسک آبی نمونه هایی به میزان 100 میلی لیتر جمع آوری می شود و میزان جذب سرب توسط دستگاه طیف سنج اندازه گیری می گردد.
 

مهارت های کسب شده

آموزش نحوه کاشت گیاه عدسک آبی و نگهداری از آن

آموزش نحوه کار با فلز سنگین با توجه به سمی بودن آن

آموزش نحوه نمونه برداری از محیط آبی

نحوه بررسی آماری

نحوه کار با دستگاه جذب اتمی

بخش پژوهش های دانش آموزی

تهیه: مهدی رحمانی - تنظیم: یگانه داودی