تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه اختصاصی تبیان با هادی ساعی تبیان : با توجه به اصل 106 قانون اساسی و لزوم تشکیل شورا ها به نظر جنابعالی علت تاخیر در این امر چه بوده است؟ این وقفه به چند دلیل بود که عمده ترین آن 8 سال دفاع مقدس و اهمیت بیشتر دفاع در ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسئولیت چهره ها بیشتر از سایرین است

مصاحبه اختصاصی تبیان با هادی ساعی



تبیان : با توجه به اصل 106 قانون اساسی و لزوم تشکیل شورا ها به نظر جنابعالی علت تاخیر در این امر چه بوده است؟

این وقفه به چند دلیل بود که عمده ترین آن 8 سال دفاع مقدس و اهمیت بیشتر دفاع در برابر حمله دشمنان بود همین طور بعد از پایان جنگ به دلیل جبران خرابی های ناشی از جنگ مجبور به وقف زمان بیشتر برای سازندگی بودیم. با سر کار آمدن دولت آقای خاتمی و اصلاح طلبان لزوم پرداختن به بحث شوراها در دستور کار قرار گرفت و بنده از این بابت بسیار خوشحال هستم که در لیست متولیان و بنیان گزاران شورای شهر قراردارم.

بسیار خوشحال هستم که در لیست متولیان و بنیان گزاران شورای شهر قراردارم.


تبیان : با توجه به حضور قهرمانانه هادی ساعی در عرصه های ورزشی بفرمائید که چه حسی باعث شد تا شما پا به عرصه های انتخاباتی چه در مجلس و چه در شوراها بگذارید؟

در درجه اول باید عرض کنم که زمان آن رسیده تا این ذهنیت منفی نسبت به حضور افرادی مثل قهرمانان ورزشی در مسائل اجتماعی فرهنگی و اجرائی تغییر کند چراکه به اعتقاد بنده افرادی که توانسته اند در میدان های ورزشی بزرگی چون المپیک حضور یابند و مدال کسب کنند نمی توانند انسان های معمولی با شند چرا که لازمه این حضور و موفقیت داشتن برنامه ، تفکر ، مسئولیت پذیری و ثبات در تمامی اینها است ، از طرفی حضور موفق قهرمانان ورزشی در عرصه های اجرائی چه در شوراها و چه در مجلس شورای اسلامی بیانگر صحت این عقیده است.

قصد من از ورود به این عرصه تلاش برای رفع تمامی نواقصی است که خودم احساس کردم و برطرف کردن نیازهایی که به شخصه داشته و در سایر همنوعان خودم می بینم . و این نکته نا گفته نماند که مسئولیت چهره ها بیشتر از سایرین است چرا که در هنگام بروز مشکلات اولین کسانی که به ذهن مردم برای رفع آن می رسد همین چهره های آشنا هستند.


تبیان : نظر شما در این مورد که اسم شما در لیست های مختلفی ذکر شده و این که شما یک کاندیدای فرا جناحی هستید ، چیست؟

همانطورکه گفتید بنده در هیچ حزب و جناحی نیستم چون که شخصاً همینطورم و صرفاً هدفم خدمت به مردم است و از تمامی دوستانی که به بنده لطف داشتند و من را از خودشان می دانند تشکر می کنم و این برای من جای افتخار است .

شوراها تنها جایی است که مردم باید بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند و مهمترین هدف شورا باید مردمی بودن آن باشد ، هر چند این روند کمی به طرف فاصله گرفتن از مردم رفته و بطور مثال کارهایی در شورا انجام می گیرد که شهرداری می خواهد ولی نظر من این است که ما باید با مردم و برای مردم و شهر کارکنیم . در این صورت است که خود مردم بازوهای اجرائی قوانینی خواهند بود که خودشان وضع نموده اند.

برای پوشیدن لباس تیم ملی رنج های زیادی کشیده شده و دردهای فراوانی تحمل کردم ، برای همین پوشیدن این لباس مسئولیت آور است .


تبیان : با توجه به اینکه هادی ساعی یک ورزشکار است آیا در صورت ورود به شورای شهر به مسائل ورزشی بیشتر اهمیت خواهد داد یا خیر؟

همانطور که مستحضرید بنده به واسطه سفرهای ورزشی که داشتم شهرهای مختلفی را در قاره های مختلف دنیا بازدید کرده ام که هرکدام از آنها دید و بینش خاصی در من نسبت به مسائل شهری ایجاد کرده و هر یک از آنها می توانند الگو های خوبی برای رسیدن به موفقیت در مدیریت شهری باشند.

من حدود دوماه پیش جزء عوامل اجرائی اولین همایش شهر و ورزش بودم که در این کنگره بزرگ مطالب و دستاوردهای بسیارخوبی بر اساس آمار و ارقام حاصل شد و در این کار ، کارشناسانی از جمله اساتید دانشگاه و مهندسین مجرب شهرسازی شرکت داشتند

کار بعدی در مورد اماکن ورزشی برای بانوان بود و برآورده کردن نیاز این قشر است . در کشوری که سرانه اماکن ورزشی بانوان آن 5/0 سانتی متر است پس معظلات زیادی برای این قشر وجود دارد که باید کار کارشناسی روی آن انجام گیرد پس می بینیم که ورزش جدا از مسائل شهری نیست.


تبیان : درخصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی چه برنامه های دارید؟

اول اینکه از چهره ها می توان استفاده های زیادی در زمینه های مختلف انجام داد از جمله چهره های ورزشی ، دوم آموزش فرهنگ ورزش کردن و اشاعه این فرهنگ بین عموم شهروندان از دیگر مسائل مهم اجتماعی است که می توان به آن اشاره کرد چرا که با ایجاد چنین ذهنیتی می توان شهری سالم و با نشاط ایجاد کرد ، سوم تغییر در مبلمان ورزشی شهر و با نشاط تر کردن آن


تبیان : آیا در صورت برنده شدن در انتخابات ممکن است با گرمکن ورزشی به شورا بروید؟

ممکن است زیرا لباس کرمکن تیم ملی همچون خود شورای شهر مقدس است و عیبی برای این کار نمی بینم .

برای پوشیدن لباس تیم ملی رنج های زیادی کشیده ام و دردهای فراوانی را تحمل کردم و برای همین پوشیدن این لباس مسئولیت آور است.

یکی از دغدغه های من رسیدگی به وضعیت معلولین و جانبازان است که تعداد آنها هم کم نیست.


تبیان : ارزیابی و طرح های آتی شما در مورد دهکده المپیک چیست؟

یکی از مکان های تعریف شده شهری همین دهکده المپیک است که برای بازی های آسیایی طراحی شده و ورزشکار های بزرگی پا به آنجا گذاشته اند و حتی هفته ها در آنجا زندگی کردند ولی امروز می بینیم از نظر مبلمان شهری کاربری گذشته این مکان خیلی بازگو کننده آن نیست به همین دلیل باید این چیدمان طوری تغییر کند که افرادی که در آنجا زندگی می کنند کاملاً خود را در یک محیط ورزشی احساس کنند.


تبیان : اولاً دلیل قرارگرفتن ساعی در لیست اصلاح طلبان چیست؟ ثانیاً اولویت های هادی ساعی پس از نشستن روی صندلی شورای شهر چه خواهد بود؟

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردم اولین تشکیل دهندگان شورای شهر، اصلاح طلبان بودند و گذشته از آن خط فکری این گروه با طرز فکر شخصی من نزدیکی زیادی دارد.

در مورد سئوال دوم شما باید عرض کنم تهران دارای مشکلات شهری زیادی است و برای حل آنها باید بطور کارشناسی و منطقی حرکت کرد . یکی از این مشکلات ترافیک و آلودگی های ناشی از آن است . قوانین و مراحل اداری دست وپا گیر در اداره جات ، ازدیگر مشکلات شهر تهران بوده که خود باعث دامن زدن به مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی می شود . در واقع اینها عواملی هستند که باعث توجه بیشتر مسئولین نسبت به موضوع ایجاد شهر الکترونیکی خواهد شد.

مشوق من در درجه اول پیشنهاد آقای خاتمی برای حضور در انتخابات بود.

یکی دیگر از دغدغه های من رسیدگی به وضعیت معلولین و جانبازان است که تعداد آنها هم کم نیست.


تبیان : دلنشین ترین جاذبه ای که تا کنون در پایتخت های جهان دیده اید و آرزوی اجرا یا حتی دیدن آن در پایتخت کشورمان را دارید چه بوده و آیا برنامه ای برای این کار دارید؟

اولین چیزی که برای من بسیار جالب بود وجود سیستم ویبراتور در پشت چراغ های راهنمائی و رانندگی برای استفاده افراد نابینا در کشور های اروپائی بود . لرزش این دستگاه به محض سبز شدن چراغ عابر پیاده قطع می شد و فرد نابینا را متوجه سبز شدن چراغ می کرد تا بتواند به راحتی از عرض خیابان عبور کند.

مورد بعدی استفاده از پله های برقی در پل های عابر پیاده و مترو ها بود که ضرورت آن در تهران نیز برای استفاده افراد سالخورده کاملاً مشهود است.


تبیان : مشوق خود را برای شرکت در انتخابات بیان کنید:

در درجه اول پیشنهاد آقای خاتمی بود و دیگری برآورده کردن نیازهایی که در شهر هر روز به چشم می خورد و خودم را آماده برای حل این مشکلات می دیدم


تبیان : نحوه عملکرد و تعامل بین شورای شهر و شهرداری آیا کنترلی بوده و یا صرفاً به شکل تصمیم گیری است؟

به دلیل ارتباط بیشتر شورا ها با مردم وظیفه شورا تصمیم گیری برای حل مشکلات شهر بوده و نظارت بر چگونگی اجرای این قوانین و تصمیمات. و در کل شورا وظیفه دارد در مسائل کلان شهری وارد شده و ارتباط خود را هرچه بیشتر با مردم حفظ کند.

به طرف کسی حمله نخواهم کرد ، سعی می کنم از خواسته های مردم دفاع کنم.


تبیان : آیا شهردار لیست شما مشخص شده و یا تصمیمی برای آن اتخاذ نموده اید؟

تصمیم گیری های اولیه انجام شده ولی اجازه دهید تا نتایج انتخابات مشخص شود


تبیان : عکس العمل سازمان تربیت بدنی و کلاً جامعه ورزش در زمانی که در اردوی ورزشی دوحه بودید نسبت به کاندیداتوری شما چه بود؟

عکس العمل ها زیاد جالب نبود و استقبالی از آن نمی شد ولی من هم در آن زمان فکرم کاملاً درگیر تمریناتم بود . من تصمیم جدی دارم تا هیچ وقت مسائل شورا باعث لطمه به تمرینات ورزشی من نشود و همین طور ورزش کردن من باعث وارد شدن لطمه به کار مردم و شورا نشود و قصد دارم تا المپیک 2008 هم باشم .


تبیان : شما به عنوان یک قهرمان تکواندو اگر در شورایی وارد شدید که از سایر گروه ها نیز افرادی وارد آن شده بودند در صورت بروز اختلاف نظر به سمت کدام گروه حمله خواهی کرد ؟

به طرف کسی حمله نخواهم کرد و قرار براین است که برای مردم کار انجام دهیم و سعی می کنم از خواسته های مردم دفاع کنم .


تبیان : هادی ساعی اگر قرار باشد به رای دهندگان قولی دهد آن قول چیست؟

همانطور که می دانید چند روز بیشتر نیست که به ایران آمدم و خیلی کم مصاحبه کرده ام و اصلا زیاد بلد هم نیستم این کار را انجام دهم فقط می خواهم بگویم که من به کسی قول نمی دهم و فقط عمل می کنم و تنها قولی که می توانم بدهم این است که اگر وارد شورا شوم فقط برای مردم کار خواهم کرد.


تبیان : چه صحبتی برای کاربران و خانواده تبیان دارید؟

من برای تمام افراد موفق چه کوچک و چه بزرگ احترام خاصی قائل هستم

و همیشه نسبت به تبیان همانطور که دیده اید با شرکت در مراسم های مختلف آن ابراز علاقه کرده ام

و برای تمام جوانان به خصوص آنهایی که خوب کار انجام می دهند آرزوی موفقیت می کنم


تبیان : سوال اول را آخر می پرسیم خودتان را مختصراً معرفی کنید.

من هادی ساعی ، متولد سال 1355، در شهر ری به دنیا آمدم فوق لیسانس تربیت بدنی دارم حدود 14 سال عضو تیم ملی تکواندو ایران هستم در این 14 سال 8 مدال طلای جهانی گرفتم. طلا و برنز المپیک سیدنی و آتن را دارم طلای دانشجویان جهان ، طلای ارتش های جهان ، طلا و برونز بازی های آسیایی ، طلای آسیا و اقیانوسیه ، طلای غرب آسیا همین طور 40-45 مدال از مسابقات مختلف دنیا

مسئولیت هایی که داشتم ، رئیس کمیسیون ورزشکاران در کمیته المپیک ، عضو کمیسیون المپین ها ، نماینده ورزشکاران در فدراسیون تکواندو نماینده ورزشکاران در کمیسیون فدراسیون تکواندو جهانی ، نماینده صلح و دوستی در یونیسف ، یکی از اعضا فعال شاخه جوانان در زمان آقای خاتمی بودم .


با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

روابط عمومی موسسه تبیان

تصاویر هادی ساعی در تبیان

تصاویر هادی ساعی در تبیان