تبیان، دستیار زندگی
آسم یک بیماری التهابی و رایج مجاری تنفسی است که متأسفانه گریبان خیلی ها را گرفته و نفس شان را به شماره انداخته است. خوشبختانه برخی مواد غذایی می تواند از بروز این مشکل پیشگیری کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد غذایی مفید برای مقابله با آسم

آسم یک بیماری التهابی و رایج مجاری تنفسی است که متأسفانه گریبان خیلی ها را گرفته و نفس شان را به شماره انداخته است. خوشبختانه برخی مواد غذایی می تواند از بروز این مشکل پیشگیری کند.

فاطمه مهدی پور – بخش تغذیه و آشپزی تبیان
آسم

آسم یعنی خس خس سینه، یعنی تنگی نفس و سرفه های مکرر. حس خوشایندی نیست که آدم وقتی قدم از قدم برمی‌ دارد یا پله ای بالا می رود نفسش بگیرد و یا اینکه در آرزوی دویدن باشد. آسم یک بیماری التهابی و رایج مجاری تنفسی است که متأسفانه گریبان خیلی ها را گرفته و نفس شان را به شماره انداخته است. خوشبختانه برخی مواد غذایی می تواند از بروز این مشکل پیشگیری کند بخصوص مواد غذایی حاوی امگا 3 ها، کرستین و همچنین ویتامین C. در این مطلب چند ماده ی غذایی مفید را معرفی می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

قهوه

با وجود اینکه نمی توان به قهوه به چشم یک جایگزین برای «تئوفیلین» نگاه کرد اما کافئین موجود در آن نیز باعث گشاد شدن مجاری هوایی می شود. یک یا دو فنجان قهوه ی غلیظ باعث کاهش سریع حملات آسم می شود. البته نباید این میزان قهوه را به همراه تئوفیلین مصرف کنید. نتایج پژوهش ها نشان می دهند که مصرف منظم قهوه می تواند به کاهش حملات آسم کمک کند. این نوشیدنی حاوی منیزیم و آنتی اکسیدان ها نیز می باشد که نقش موثری در مقابله با آسم دارند. با این حال اگر قهوه بی خواب تان می کند از مصرف آن بپرهیزید.
شما می توانید در صورت نیاز یک تا دو فنجان قهوه برای مقابله با حملات آسم و یا همین میزان را به صورت روزانه برای پیشگیری از بروز مشکل مصرف کنید.

ماهی آزاد، ماهی خال مخالی و دیگر مواد غذایی سرشار از امگا 3

امگا 3 موجود در ماهی های چرب و برخی مواد غذایی دیگر باعث کاهش التهاب بدن از جمله التهاب های مجاری تنفسی می شود. افرادی که تغذیه ای سرشار از این اسیدهای چرب دارند در مقایسه با افرادی که کمتر از این مواد غذایی استفاده می کنند بهتر می دوند. از این گذشته این مواد غذایی برای افرادی که دچار آسم هستند مفید است.

با وجود اینکه نمی توان به قهوه به چشم یک جایگزین برای «تئوفیلین» نگاه کرد اما کافئین موجود در آن نیز باعث گشاد شدن مجاری هوایی می شود. یک یا دو فنجان قهوه ی غلیظ باعث کاهش سریع حملات آسم می شود. البته نباید این میزان قهوه را به همراه تئوفیلین مصرف کنید

محققان هنوز به درستی نمی دانند آیا مصرف مکمل روغن ماهی نیز می تواند برای مقابله با آسم مفید باشد یا خیر! نتایج پژوهش های اولیه نشان دهنده ی اثرات مثبت این مکمل ها هستند اما محققان معتقدند که نیاز به بررسی های تکمیلی بیشتری وجود دارد. گردو و تخم کتان آسیاب شده سرشار از امگا 3 ها هستند اما حدود 20 درصد آن ها جذب می شوند.
توصیه می کنیم روزانه حداقل 1 گرم امگا 3 مصرف کنید. این میزان امگا 3 در 125 گرم ماهی آزاد یا خال مخالی وجود دارد.

پیاز

مصرف منظم پیاز باعث کاهش حملات آسم می شود. این ماده ی غذایی حاوی ترکیبات ضدالتهابی از جمله کرستین است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود. نتایج پژوهش های آزمایشگاهی نشان می دهد که کرستین مانند برخی از داروهای ضدآسم مانع از ترشح ترکیبات التهاب زا می‌ شود. علاوه بر این پیاز حاوی «ایزوتیوسیانات» است که از التهاب ناشی از آسم در حیوانات پیشگیری می کند. به عقیده ی متخصصان، مواد غذایی تند مانند پیاز، فلفل و خردل باعث تشکیل مایعاتی می شود که مخاط را روان می سازند. البته لازم است که جانب احتیاط رعایت شود چون برخی از افراد مبتلا به آسم با مصرف پیاز دچار حمله می شوند.
اگر با مصرف پیاز دچار مشکل خاصی نمی شوید آن را در هر زمان ممکن مصرف کنید. پیاز را به سوپ و غذاهای دیگر اضافه کنید.

سیب و توت ها

سیب نیز مانند پیاز حاوی کرستین است و بنابراین به کاهش حملات آسم کمک می کند. این ترکیب در پوست سیب جایی که حاوی میزان زیادی فلاوونوئید هست تمرکز دارد. بهتر است بدانید که کمپوت سیب حاوی نیمی از کرستین موجود در سیب است. این ترکیب همچنین در توت ها نیز وجود دارد. محققان انگلیسی بر این عقیده هستند که خطر ابتلا به آسم در افرادی که هر هفته 5 عدد یا بیشتر سیب مصرف می کنند به میزان 40 درصد کمتر است. توصیه می کنیم هر چه میل تان می کشد سیب و توت میل کنید.

چای سبز

چای سبز

چای سبز نیز مانند پیاز و سیب سرشار از کرستین و همچنین «اپیگالوکاتچین» است. مصرف روزانه دو فنجان چای سبز حداقل در مواقعی که حمله ای وجود ندارد کمک کننده است. چای سیاه تازه دم کشیده نیز حاوی میزان کمی کرستین می باشد.
برای کاهش تلخی چای سبز از آب گرم به جای آب جوش برای دم کردن آن استفاده کرده و بیش از 2 دقیقه آن را دم نکنید. می توانید از چای سفید نیز استفاده کنید.

مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C ،E و سلنیوم

در حین حملات آسم، بدن رادیکال های آزاد بیشتری ترشح می ‌کند که باعث تشدید التهاب می شوند. خوشبختانه آنتی اکسیدان هایی مانند سلنیوم و ویتامین C و E خطر بروز این بیماری را کاهش می دهند. این ترکیبات همچنین باعث بهبود عملکرد ریه های افراد آسمی می شوند.

سیب نیز مانند پیاز حاوی کرستین است و بنابراین به کاهش حملات آسم کمک می کند. این ترکیب در پوست سیب جایی که حاوی میزان زیادی فلاوونوئید هست تمرکز دارد

نتایج پژوهش ها نشان می دهند که افراد مبتلا به آسم در مقایسه با دیگر افراد سالم آنتی اکسیدان کمتری مصرف می کنند. محققان انگلیسی به این نتیجه رسیده اند کسانی که روزانه حداقل 55 میکروگرم سلنیوم دریافت می کنند در حین دویدن با خطر کمتری مواجه می شوند. آنتی اکسیدان ها باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد تولید شده از ازون و آلاینده های جوی که مسئول بروز حملات آسم است می شود. نتایج بررسی ها نشان می دهند که این آنتی اکسیدان ها باعث بهبود عملکرد ریه های افرادی می شود که در مناطق آلوده زندگی می کنند. مصرف همزمان این آنتی اکسیدان ها به همراه ویتامین C، E و سلنیوم تأثیر بیشتری دارد. داشتن تغذیه ای سرشار از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و همچنین منیزیم باعث آرامش و شل شدن مجاری تنفسی می شود.
از مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند میوه ها و سبزیجات غافل نشوید. بدن شما روزانه به حداقل 80 میلی گرم ویتامین E نیاز دارد. از مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین و آنتی اکسیدان ها غافل نباشید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.