تبیان، دستیار زندگی
زخم از هم گسیختگی ساختمان ممتد بدنی در نتیجه آسیب حاصله از عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیست شناختی اطلاق می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مکتب الاحرار

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مکتب الاحرار در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ساخت پد التیام دهنده زخم با استفاده از سیب زمینی
تبیان:
سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، فاطمه کرمی هستم به همراه فاطمه زراعت دوست از مدرسه مکتب الاحرار در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: هدف شما از انجام این پروژه چیست؟
می دانیم که زخم، به از هم گسیختگی ساختمان ممتد بدنی در نتیجه آسیب حاصله از عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیست شناختی اطلاق می شود. بهبود زخم فرآیندی ترمیمی است که پس از آسیب پوست و بافت های نرم صورت می گیرد.

پس از بروز آسیب پاسخ التهابی به وجود آمده و سلول ها شروع به افزایش تولید کلاژن می نمایند و سپس به تدریج بافت ترمیم می شود.

با وجود پیشرفت های عمده، در زمان زخم های جراحی، عفونت به عنوان یکی از علل قابل توجه در مرگ و میر پس از اعمال جراحی باقی مانده است. داروهای شیمیایی هریک دارای محدودیت ها و نواقصی می باشند.

بنابراین، در طب سنتی تلاش های گوناگونی در جهت یافتن دارویی درجهت تسریع در بهبود زخم انجام گرفته است. ولی به علت عدم معرفی یک داروی قطعی برای افزایش سرعت روند ترمیم زخم، مطالعات روی داروهای گیاهی و تاثیر آن بر روند ترمیم زخم هم چنان ادامه دارد.

سیب زمینی گیاهی است از تیره سیب زمینیان، دارای ساقه های سیب زمینی خوراکی و حاوی اندوخته نشاسته فراوان. سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن پیش ساز ویتامین آ است که وقتی پخته می شود به آسانی جذب می شود.

ساقه و برگ های سیب زمینی حاوی سمی به نام سولانین است، بنابراین نباید آن را مصرف کرد. سیب زمینی حاوی آنزیم هایی است که برای التیام زخم های معده بسیار مفید است و برای تسکین مواضع متورم خارجی، پخته آن را گرم برروی محل آسیب دیده می گذارند که موجب التیام خواهد شد.
بنابراین می توان با استفاده از عصاره گیاهانی هم چون سیب زمینی در بهبود روند ترمیم جراحت های سطحی بهره جست.


تبیان: روش کار پژوهشی خود را توضیح دهید؟
برای انجام این آزمایش 3 سرموش نر نژاد NMRI به طور تصادفی در گروه های کنترل و تجربی قرار گرفتند. با رعایت شرایط استریل و تحت بی حسی، یک زخم به طول 1 سانتی متر بر روی دم هر موش ایجاد شد. زخم ها در فواصل زمانی معین توسط پدهای آغشته به عصاره سیب زمینی به طورجداگانه تیمار شده و در پایان اثر این پد بر ترمیم زخم موش ها مورد بررسی قرار گرفت.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه مکتب الاحرار در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: نحوه عصاره گیری به چه صورت بود؟
عصاره سیب زمینی را با استفاده از دستگاه آب میوه گیری تهیه شد. پس از تهیه عصاره سیب زمینی، یک میلی متر از عصاره بر روی پنبه ریخته و پنبه در داخل چسب زخم قرار داده شد و درنهایت پدد تهیه شده در محل زخم قرار داده شد. این کار هرروز به طور مستمر و به مدت سه هفته تکرار شد.


تبیان: از انجام این پروژه به چه نتیجه ای رسیدید؟
هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر عصاره سیب زمینی بر ترمیم زخم موش نر نژاد NMRI بود. نتایج حاکی از تسریع زخم با استفاده از عصاره سیب زمینی بود.
گلوتامین سوخت اولیه برای تقسیم سریع سلول هایی چون اریتروسیت ها، هپاتوسیت ها و سلول های ایمنی می باشد. ثابت شده است که در شرایط استرس مانند جراحت، میزان گلوتامین در بدن کاهش می یابد. پلاکت ها، لوکوسیت ها، ماکروفاژها و فیبروپلاست ها عمده ترین سلول های سیستم ایمنی هستند که از گلوتامین به جای گلوکز به عنوان منبع سوختی استفاده می کنند.

شواهد بسیاری هم تاییدکننده وجود میزان قابل توجهی آنزیم گلوتامیناز در پوست موش ها به منظور تامین گلوتامین جهت تامین انرژی می باشند. بنابراین مصرف مکمل های حاوی گلوتامین در تسریع روند بهبودی زخم ها بسیار موثر خواهد بود.

منابع غذایی گلوتامین شامل غذاهای پروتئینی حیوانی و گیاهی نظیر گوشت، شیر، اسفناج خام، جعفری خام و ... می باشد. سیب زمینی دارای مقدار زیادی ویتامین، نشاسته و مواد معدنی است. ویتامین ث در بهبودی زخم موثر می باشد. بنابراین می توان با استفاده از عصاره گیاهانی هم چون سیب زمینی در بهبود روند ترمیم های جراحت های سطحی بهره جست.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه خدیجه کبری در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان