تبیان، دستیار زندگی
خورشید ستاره همسایه ماست و پدیده هایی روی سطح آن وجود دارد که روی اقلیم زمین تاثیر مهمی می گذارد. یکی از این پدیده ها ظهور لکه های خورشیدی است که به دلیل اهمیت آن، رصد و مطالعه ی آن ها کاری بس حائز اهمیت است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(6)

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(6)  در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ساخت لکه بین خورشیدی
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، درسا ملکی هستم به همراه نیکو فرسیو از مدرسه فرزانگان (6) هستیم در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: هدف شما از انجام این پروژه چیست؟
خورشید ستاره همسایه ماست و پدیده هایی روی سطح آن وجود دارد که روی اقلیم زمین تاثیر مهمی می گذارد. یکی از این پدیده ها ظهور لکه های خورشیدی است که به دلیل اهمیت آن، رصد و مطالعه اش کاری بس حائز اهمیت است.
رصد خورشید با ابزارهای مناسب می تواند بسیار جذاب و دیدنی باشد. دو راه برای رصد خورشید وجود دارد، راه اول این است که از فیلترهای خاصی در تلسکوپ استفاده کنیم و راه دیگر این که با استفاده از ابزار خاصی مانند تلسکوپ ساخته شده توسط خودمان، تصویر خورشید روی صفحه سفیدی بیاندازیم و به مطالعه لکه های خورشیدی بپردازیم که این ابزار را لکه بین خورشیدی می نامند.


تبیان: مراحل انجام کار خود را توضیح دهید؟
این سازه از چوب، پیچ و مهره، چسب و یک دوربین ساخته شده است.
هدف کلی در ساخت این سازه، ساختن سطحی است موازی با محور استوا که با چرخش دوربین اثر چرخش زمین را خنثی می کند. در این صورت فقط نیاز به یک دسته است تا با کمک آن خورشید را دقیقا در هدف قرار دهیم. همان طور که می دانیم مدار زمین با محور چرخش کره زمین زاویه 23 درجه می سازد، پس ارتفاع دوربین سازه را روی 23 تنظیم می کنیم.


در واقع هدف اصلی ما ساختن وسیله ای بود با نهایت کارآمدی و درعین حال سادگی.

به بیان دیگر یکی از اساسی ترین بحث های ما تنظیمات بود. هرچه تنظیم کردن یک دستگاه ساده تر باشد، روش استفاده ساده تری خواهد داشت. از این رو ما با جمع آوری اطلاعات و بررسی چند فرضیه نهایتا تصمیم گرفتیم دوربین با افق زاویه ای به اندازه عرض جغرافیایی منطقه داشته باشید. و از آن جایی که مدار زمین با دایره البروج تقریبا زاویه 23 درجه دارد، زاویه دوربین باید از مثبت تا منفی 23 درجه تغییر کند، به همین دلیل ما با اندازه گیری دقیق، امکان این تغییر زاویه محدود را ایجاد کردیم. همین محدودیت تغییر، خود یک مزیت است تا کاربر زاویه ای خارج از محدوده نداشته باشد.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه فرزانگان(6)  در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: از انجام این پروژه چه نتیجه ای گرفتید؟
همان طور که گفتیم لکه های خورشیدی تاثیرات زیادی بر زمین دارند و رصد آن ها کار مهمی است. ایمن ترین روش برای رصد لکه خورشیدی، روش غیرمستقیم است، بنابراین سازه ساخته توسط ما گام بزرگی است در رسیدن به این هدف. قابل ذکر است این سازه تا به حال در ایران ساخته نشده است.

تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه خدیجه کبری در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان