تبیان، دستیار زندگی
در دهمین دوره از جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی پیشنهاد موضوع ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرآورده های زیستی

سوخت زیستی

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: سوخت زیستی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: فاطمه پورمقدس- مبینا حسینی
زمینه و نوع پروژه: شیمی -زیست
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: طلوع سبز
 
اهداف کلی

آیا سوخت زیستی در حفاظت منابع طبیعی به انسان چه کمکی می کند؟

سوخت زیستی چگونه از آلودگی جلوگیری می کند؟

اهداف جزیی

چه موادی را می توان تجزیه کرد؟

محدود بودن سوخت های فسیلی‌، گران بودن و ضررهای ناشی از استفاده از آن، باعث شده که انسان به استفاده از انرژی ها‌ی تجدیدپذیر روی بیاورد. یکی از انواع انرژی های تجدیدپذیر سوخت زیستی است.

تاکنون تصور بر این بوده که استفاده از این نوع از سوخت، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و به حفظ محیط زیست کمک می کند. اما به تازگی دو گزارش در مجله‌ علمی ساینس Science منتشر شد که مدعی خلاف این امر بود. در یکی از این گزارش ها نویسنده، این اعتقاد که سوخت زیستی انتشار گاز دی اکسید کربن را کاهش می دهد را زیر سئوال برده است.

دکتر مجید عباس‌پور، رییس دانشکده‌ محیط زیست و انرژی در تهران نیز به زیان های استفاده از سوخت زیستی اشاره کرده و آن را جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی نمی داند.


سوخت زیستی چیست؟

سوخت زیستی یا Biofuel نوعی از سوخت است که از منابع زیست‌توده یا Biomass به دست می آید. این سوخت‌ شامل بایودیزل، اتانول مایع، متانول و سوخت های دیزل گازی می شود. از منابع اولیه‌ سوخت‌ های زیستی می توان به ضایعات چوبی‌، تفاله های محصولات کشاورزی، نیشکر، غلات، روغن گیاهان و سبزیجات اشاره کرد.

بایو دیزل یکی از انواع سوخت های گیاهی است. بایودیزل را می توان از روغن های گیاهی و چربی حیوانات تولید و از آن به جای گازوئیل در موتورهای گازوییلی استفاده کرد. بایودیزل از ترکیب شیمیایی روغن های گیاهی یا حیوانی با هیدروکسید سدیم و متانول (یا اتانول) حاصل می شود. بسیاری در اروپا به استفاده از بایودیزل روی آورده‌اند. در حقیقت از میان دیگر انواع سوخت های زیستی، بایودیزل بیشترین استفاده را در این قاره دارد.


هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر بررسی وسوخت زیستی و فواید و معایب آن بود. لذاجهت دستیابی به اهداف پژوهش از شیوه های مطالعات کتابخانه ای و جستجو در اینترنت استفاده کردند.

مهارت های کسب شده

روش های تحقیق کردن-آشنایی با انواع سوخت های زیستی



نام ایده: آفت کش گیاهی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: فاطمه ذبیحی، بهار عطایی، ریحانه سادات طباطبایی، فاطمه معدنی، فرناز کاردان
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی-گیاه شناسی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: طلوع سبز

سوخت زیستی

با افزایش جمعیت، نیاز به استفاده‌ی بهینه از منابع کشاورزی و بهره وری بهتر، بیشتر محسوس می شود. میزان مصرف سموم شیمیایی علیه آفات بناتی همه ساله روبه افزایش است.
 
لذا دانش آموزان پس از تحقیقات و آزمایشات مداوم به این نتیجه رسیدند که حشره کش های شیمیایی روی محیط زیست جانداران و موجودات زنده تاثیرات منفی گذاشته و بعضی از آن ها مانند ddt در طبیعت و بافت های بدن جانداران باقی می مانند و در محیط زیست تجزیه نمی شوند. استفاده مکرر از این مواد شیمیایی باعث می شود جانداران نسبت به آن مقاومت نشان دهند بر این اساس احساس نیاز به استفاده از یک سری مواد طبیعی که آسان‌تر به چرخه‌ طبیعت بازگشته و ضرر رسانی کمتری برای موجودات زنده داشته باشند احساس شد.


حشره کش های گیاهی برای محیط زیست ضرری ندارند به این دلیل که می توانند در محیط زیست تجزیه شوند. دانش آموزان نیز چندین دست سازه با استفاده از آب، سیر، آب پیاز تند، فلفل قرمز و اسید پرتغال درست و روی مورچه، شته و حشرات ریز مانند پشه امتحان کردند، شته ها و مورچه ها به راحتی می میرند و پشه ها نیز به دلیل جثه‌ بزرگ‌تر قدرت پرواز خود را از دست می دهند.

سوخت زیستی

مهارت های کسب شده

روش های تحقیق کردن-آشنایی با انواع حشرات و راه های مقابله با آن ها

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی