تبیان، دستیار زندگی
معماری محیطی و شهرسازی دارای ارزش های انسانی والاتری نسبت به تک سازی و سمبل سازی معماران ممتاز است. معمار نباید بنا را از محیط و بافت خود جدا کند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ضحی

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ضحی در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


طراحی شهرک مسکونی در شهر صنعتی عسلویه
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، درسا تسکینی هستم به همراه پارمیس ولی بیک، پریسا محمدکریمی و یاسمین رزاروند از مدرسه ضحی در دهمین دوره جشنواره های دانش آموزی تبیان شرکت کرده ایم.

تبیان: هدف شما از انجام این پروژه چیست؟
معماری محیطی و شهرسازی دارای ارزش های انسانی والاتری نسبت به تک سازی و سمبل سازی معماران ممتاز است. معمار نباید بنا را از محیط و بافت خود جدا کند. اگر بخواهیم یک بنا را از هر لحاظ مورد نقد و بررسی قرار دهیم، باید نحوه ارتباط آن بنا را با محیط و بستر اطرافش بررسی کنیم.

بر همین اساس طراحی شهرکی برای احیای سنت های دیرینه ایرانی در یک منطقه صنعتی به منظور ساخت بافتی انسان محور و مبتنی بر فرهنگ ایرانی ضروری به نظر می رسد. آن چه در طراحی این شهرک مسکونی از اهمیت و ضرورت فراوانی برخوردار است، گسترش افقی فضا در این شهرک است.


تبیان: خصوصیات فرم بنا در این شهر به چه صورت است؟
1- ساختمان ها به صورت حیاط مرکزی و نیمه درون گرا هستند.
2- حداکثر استفاده را از سایه و کوران هوا دارند.
3- ارتفاع اتاق ها زیاد و پنجره ها بلند و کشیده می باشد.
4- ایوان ها وسیع و مرتفع است.
5- .عدم وجود زیرزمین در مناطق نزدیک به ساحل
6- طاق های غالبا مسطح دارند.
7- استفاده از مصالحی که دارای جرم حرارتی کم با رنگ روشن هستند.


تبیان: نحوه کار پژوهشی خود را توضیح دهید؟
درابتدا مطالعه اجمالی برروی منطقه عسلویه، آب و هوا، اقلیم، تاریخ، جغرافیا و فرهنگ این منطقه صورت گرفت و بعد از مطالعه سیاست های کلی طرح به دست آمد. این مطالعات، بهترین مکان برای شکل گیری شهرک، جهت گیری مناسب و توده بندی دانه های سایت را مشخص نمود.
رویکرد طراحی بر اساس شکل گیری واحدهای تک خوابه و دوخوابه و خانه های دوبلکس شکل گرفت. کار با طراحی پلان تیپ واحدها شروع شد. سه پلان تیپ و شکل کلی سه بعدی آن نیز طراحی گشت.
در برنامه فیزیکی طرح، مسجد، کتابخانه، مدرسه، بازار و یک محوطه تفریحی تعریف شد. در همین راستا طراحی هرکدام از این بناها به یکی از افراد گروه واگذار شد و در نهایت قرارگیری هریک از ساختمان های طراحی شده در قالب یک شهرک و بازنگری دوباره برای هر یک از پلان ها، اصلاح آن ها در صورت لزوم با توجه به نحوه شکل گیری کوچه ها و خیابان ها انجام شد و در نهایت باساخته شدن ماکت شهرک این طرح به نهایت خود رسید.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ضحی در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

تبیان: از انجام این پروژه چه نتیجه ای حاصل شد؟
معماری محیطی و شهرسازی دارای ارزش های انسانی والاتری نسبت به تک سازی و سمبل سازی است و معمار نباید بنا را از محیط و بافت خود جدا کند. در این پروژه سعی براین است که با مدریت صحیح نسبت به تخصیص فضای مناسب جهت استقرار صنایع و ایجاد تسهیلات حداقلی ممکن، بستری مناسب برای اسکان کارکنان شهر صنعتی عسلویه، درشرایطی مطلوب فراهم شود.

این شهرک باهدف کاهش هزینه های سرمایه گذاری و ارتقا صنعت و مسائل زیست محیطی، با احداث در منطقه ای مناسب در کنار سواحل خلیج فارس طراحی می شود. منظر فضاهای عمومی نقش اساسی در شکل گیری شهری سالم و توسعه پایدار شهری دارد. در این شهرک کوچک علاوه بر چشم انداز زیبا به خلیج فارس از طراحی پارک ها و منظرگاه های عمومی و فضاهای کوچک جمعی غافل نشده ایم.


تبیان: با تشکر از حضور شما دردهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه خدیجه کبری در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان