تبیان، دستیار زندگی
مطابق تعریف جهانی سازمان بهداشت، ((آب آشامیدنی)) آبی است که برای مصرف انسانی و تمامی کاربردهای خانگی مناسب باشد تضمین سلامت کیفی آب در مصرف منطبق با استانداردها و ضابطه های ملی یکی از تعهدات و وظایف شرکت آب و فاضلاب به عنوان متولی قانونی توزیع آب شهری است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ﻃﺮاﺣﻲ ﻭ ﺳﺎﺧﺖ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺗﺼﻔﻴﻪ ﺁب ﺩﻭﮔﺎﻧﻪ ﻟﻴﺰﺭﻱ - ﮔﻴﺎﻫﻲ
ﻃﺮاﺣﻲ ﻭ ﺳﺎﺧﺖ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺗﺼﻔﻴﻪ ﺁب ﺩﻭﮔﺎﻧﻪ ﻟﻴﺰﺭﻱ - ﮔﻴﺎﻫﻲ

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ﻃﺮاﺣﻲ ﻭﺳﺎﺧﺖ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺗﺼﻔﻴﻪ ﺁب ﺩﻭﮔﺎﻧﻪ ﻟﻴﺰﺭﻱ - ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ اﻧﺮﮊﻱ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: ﺻﺒﺎ ﻫﺪاﻳﺘﻲ, ﻓﺎئزﻩ ﺷﻬﺴﻮاﺭﻱ، ﻣﺒﻴﻨﺎ ﺣﺴﻴﻨﻲ
زمینه و نوع پروژه: زیست شناسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان 9 تهران


مطابق تعریف جهانی سازمان بهداشت، ((آب آشامیدنی)) آبی است که برای مصرف انسان و تمامی کاربردهای خانگی مناسب باشد. تضمین سلامت کیفی آب در مصرف منطبق با استانداردها و ضابطه های ملی یکی از تعهدات و وظایف شرکت آب و فاضلاب به عنوان متولی قانونی توزیع آب شهری است. با افزایش جمعیت جهان و ارتقای دانش بشری مطالعات وسیعی در جهت مقابله با کاهش کیفیت آب شد. کلر زنی یکی از روش های تصفیه باکتریالوژی آب است، کلر یکی از گندزداهای قوی است از گروه هالوژن ها بوده و بسیار سمی است. در صورتی که مقدار این عنصر خطرناک در آب از یک پی پی‌ام بیشتر شود آب را به ماده ای بسیار سمی و کشنده تبدیل می کند متأسفانه در کشور ما نیز برای گند زدایی آب آشامیدنی از کلر استفاده می کنند در صورتی که می توان با حذف کلر و استفاده از روش های نوین آب را به گونه ای سالم ساخت که علاوه بر هزینه کم از خطر کم تری بر خوردار باشد.


 363 میلیون کیلومتر مربع از سطح زمین را آب پوشانده است. بدون آّب زندگی روی زمین وجود نخواهد داشت. 70 درصد بدن انسان را آب پوشانده است. با این ویژگی های حیات بخش، آب یکی از بزرگ‌ترین حلال های جهان است که می تواند بسیاری از مواد شیمیایی را در خود حل کند و بسیاری از باکتری های کشنده و ویروس های مختلف را در خود رشد دهد. همان طور که می دانید باکتری ها موجودات تک سلولی ذره بینی هستند که پوشش نسبتاً ضخیمی آن ها را احاطه کرده است. ارگانیسم های زنده تنها دو نوع سلول تولید می کند که باکتری ها از نوع پروکاریوت ها اند در این پژوهش سعی شده تا با استفاد از روش های نوین آن ها را نابود کنند.


در قسمت اول این پژوهش با استفاده از انواع وسایل آزمایشگاهی به بررسی آب در نقاط مختلف پرداخته شد ابتدا با استفاده از لوله های آزمایش که در دستگاه اتوکلاو کاملاً میکروب زدایی کرده بودند به نمونه برداری پرداخته شد برای این کار 10 لوله آزمایش را در دستگاه اتوکلاو گذاشته و با دمای بالای 121 درجه و همچنین فشار بالا میکروب زدایی شدند.

ﻃﺮاﺣﻲ ﻭ ﺳﺎﺧﺖ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺗﺼﻔﻴﻪ ﺁب ﺩﻭﮔﺎﻧﻪ ﻟﻴﺰﺭﻱ - ﮔﻴﺎﻫﻲ

سپس با استفاده از پنبه استریل و فویل  دور دهانه آن ها پوشانده شد تا از ورود گرده غبار به درون آن ها جلوگیری شود.
برای نمونه گیری از حلقه ضد میکروبی استفاده شده است که در این مرحله لوله های آزمایش استریل شده از آب شهری پر شده و آن ها درون محیط کشت های مختلف قرار داده شد در گام بعد از 15 پلیت استفاده شد و آب شهری را به کمک سه کشت مختلف زیکزاکی چهار مرحله ای چمنی کشت داده شد و پلیت ها را به مدت 48 ساعت درون دستگاه انکوباتور با دمای 37 درجه سانتی گراد قرار دادند، سپس پلیت هایی که کلونی های مشابه یا نزدیک به هم داشتن را به کمک عمل شمارش و تخمین زدن در کل  مورداندازه گیری قرار گرفتند در این روش کلونی های موجود در پلیت ها اندازه گرفته شد و سپس میانگین کل آن ها محاسبه شد.
 
برای مشخص کردن نوع باکتری از روش های رنگ آمیزی باکتری ها استفاده شد که سعی شد از باکتری ها و نوع آن ها شناخت نسبی به دست آورده شود.

مهارت های کسب شده

ﻃﺮﺯ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ دستگاه هایی ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻧﻜﻮﺑﺎﺗﻮﺭ, ﻣﻴﻜﺮﻭﺳﻜوﭗ, اﺗﻮ ﻛﻼﭖ و... ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻃﺮﺯ ﺭﻭﺵ ﺗﺤقیق، اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ روش های ﻛﺸﺖ ﻣﺎﻧﻨﺪ کشت های ﭼﻬﺎﺭ ﻣﺮﺣﻠﻪ اﻱ ﭼﻤﻨﻲ ﺯﻳﻜﺰاﻛﻲ و... ﻧﺎﻡ ﺑﺮﺩ، ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﻃﺮاﺣﻲ و اﻧﻮاﻉ ﻣﺤﻔﻀﻪ ﻓﺮاﺑﻨﻔﺶ، ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ اﻧﺠﺎﻡ فیلترینگ های ﻃﺒﻴﻌﻲ

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی