تبیان، دستیار زندگی
از آن جایی که آلودگی یک مشکل جدی رقم می خورد و تاثیرات منفی بسیار زیادی در سلامت انسان دارد، ضروری است که جلوی آن گرفته شود. پس ابتدا لازم است فهمید منشاء آلودگی و ذرات گردو غبار کجاست؟...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه مالچ طبیعی
تهیه‌ی مالچ طبیعی

دهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها  و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها  یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تهیه مالچ طبیعی
نام ارائه دهنده/دهندگان: شمیم محمدی
زمینه و نوع پروژه: عملی/ شیمی محیط زیست
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: فرزانگان 1


از آن‌جایی که آلودگی یک مشکل جدی رقم می خورد و تاثیرات منفی بسیار زیادی در سلامت انسان دارد، ضروری است که جلوی آن گرفته شود. پس ابتدا لازم است فهمید منشاء آلودگی و ذرات گردو غبار کجاست؟ طی تحقیقات انجام شده یکی از دلایل مهم وجود گردوغبار در ایران، همان گردو غباری است که از سایر کشورها مانند عراق وارد کشور ما می شود. بدین صورت که در اثر وزش باد، خاک و ذرات ریز آن از روی زمین جدا شده و از آنجایی‌که حرکت باد از غرب به شرق است، این ذرات وارد سرزمین ما می شوند.

لذا باید جلوی این ذرات را گرفت! در چند سال اخیر برای جلوگیری از این ذرات، مالچ پاشی انجام می گرفت اما مواد مورد استفاده دارای نفت و سایر مواد شیمیایی خطرناک بود که جلوی آن گرفته شد. امروزه آزمایشاتی در جهت یافتن یک ماده طبیعی مناسب و بدون ضرر انجام می گیرد که ابتدا حالت سیال داشته باشد تا بتوان آن را روی کویرهای عراق پاشید و بعد در مجاورت هوا خشک شوند و اجازه ندهند که باد، ذرات گردوغبار را به حرکت درآورد. مالچ ها  به دو دسته ارگانیک و غیر ارگانیک تقسیم‌بندی می شوند: مالچ های ارگانیک عمدتاً شامل پوست خرد شدۀ درختان، تراشه های چوب و برگ درختان می باشند. مالچ های غیرارگانیک شامل لاستیک و پلاستیک بازیافتی، مواد آلی، سنگریزه و سایر مواد غیر طبیعی هستند.

تهیه‌ی مالچ طبیعی


 ‌نوعی مالچ نیز از فرآورده های نفتی تولید می شود که در دمای پایین منجمد می شود و به دلیل کم بودن مواد آروماتیکی در این فرآورده روی سطح خاک قرار می گیرد تا رطوبت را حفظ کند و شرایط خاک را بهبود بخشد. مالچ در واقع یک راه حل مناسب برای مساله کمبود آب است که در بسیاری از نقاط جهان نیز مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر آن، می توان از این نوع مالچ برای کویرهای کشور ایران نیز استفاده کرد. به طوری که می توان به مالچ قابلیت کشت گیاهی چون زعفران که کاشت آن در مناطق گرمسیر نیز امکان پذیر است و نیز این گیاه به کشورهای دیگر جهان نیز صادر می شود، را داد.

لذا دانش‌آموزان جهت تهیه این مالچ ابتدا مقدار مشخصی از ژلاتین را به روش بن ماری تهیه نموده سپس با مقدار مشخصی از خاک رس مخلوط نموده و بر روی خاک ریختند. در روش دوم ابتدا مقدار مشخصی از کتیرا را بر داشته و پس از آسیاب نمودن در مقدار مشخصی از آب حل نموده و سپس با خاک رس مخلوط نموده و بر روی ماسه پخش کردند. پس از چند روز نمونه ها  را با یکدیگر مقایسه نموده و میزان کاهش ترک های ایجاد شده بر روی خاک نشان دهنده خاصیت چسبندگی مالچ های تولید شده می باشد.

مهارت های کسب شده

1-وزن سنجی مواد

2-تهیه‌ پایان نامه

3-نحوه‌ استفاده از منابع معتبر علمی مانند مقالات

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه:مهدی رحمانی
تنظیم:علی سرمدی