تبیان، دستیار زندگی
در فرهنگ ما ایرانیان، ضرب المثل های بسیاری وجود دارد که هر یک دارای مفهمومی عمیق هستند. یکی از ضرب المثل ها که شاید برای مقدمه این طرح مناسب باشد این است هر چیز که به خوار آید روزی به کار آید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلول های بنیادی خون بند ناف انسان


در فرهنگ ما ایرانیان، ضرب المثل های بسیاری وجود دارد که هر یک دارای مفهمومی عمیق هستند. یکی از ضرب المثل ها که شاید برای مقدمه این طرح مناسب باشد این است "  هر چیز که به خوار آید روزی به کار آید"

سلول های بنیادی

در هنگام تولید بسیاری از پستانداران از جمله ما انسان ها،رابط تغذیه و تنفس بین مادر و نوزاد از طریق بند ناف است . این بند ناف که ساختمان منحصر به فردی دارد مواد غذایی و اکسیژن را از مادر به نوزاد انتقال داده و مواد دفعی را از نوزاد به مادر می برد تاحیات نوزاد و در حقیقت جنین قبل از تولد فراهم باشد.
 انتقال مواد غذایی بین نوزاد و مادر از طریق خونی است که درون این بند ناف جریان دارد.اما علاوه بر نقش های ذکر شده برای این نوع خون ،  سلول هایی که در مراحل اولیه تکوین هستند و به نوعی سلول های بنیادی محسوب می شوند در این خون وجود دارد و به خاطر مکان این سلول ها به آنها سلول های بنیادی خون بند ناف اطلاق می شود.

سلول های بنیادی


 تا چند سال پیش بندناف به عنوان زباله زیستی پس از تولد نوزاد دفع می شد. اما پس از دانستن این موضوع و بالا رفتن دانش پزشکی و زیستی این بند ناف توسط افراد با تجربه به کیسه های انتقال داده می شود و به آزمایشگاه های مخصوص این کار انتقال می یابد.کارشناسان آزمایشگاه پس از تست کردن این خون از نظر آلودگی های میکروبی و ویروسی آنها را طی پروسه ای خاص ذخیره می کنند.جالب است بدانید که این خون ها در دمای 196- درجه نگهداری می شوند.
در کشور ما نیز چندین بانک خون مسئول جمع آوری این نوع از خون ها شده اند  و فعالیت های خود را در قالب بانک های خصوصی و عمومی ادامه  می دهند. در بانک خون عمومی خون بند ناف به صورت اهدایی می باشد و تمامی مخارج گرفتن خون و فریز و نگهداری بر عهده بانک مربوطه بوده و بانک این اختیار را دارد که در صورت نیاز فرد دیگر آن را به فرد نیازمند تحویل دهد. ما در بانک خون خصوصی ،فرد دهنده خود مسئول آن خون بوده و بدون اجازه وی نمی توان به فرد دیگری تحویل داد اما مخارج برعهده آن فرد می باشد. 

سلول های بنیادی


استفاده از این سلول ها برای بسیاری از بیماران خونی کاربرد دارد و در بسیاری از فعالیت های تحقیقاتی به استفاده از این منبع سلولی روی آورده شده است. اما برخی سلول های بدن ما انسان ها دارای شاخص هایی در روی سطح خود هستند. بنابراین جهت پیوند سلولی از فردی به فرد دیگر باید برخی اطلاعات سلولی فرد دهنده با گیرنده به هم نزدیک باشند. مچ شدن HLA یکی از مواردی است که در پیوند سلول و یا حتی بافت باید مورد ارزیابی قرار گیرد و فرد دهنده و گیرنده دارای HLA تا حدودی شبیه هم باشند. بنابراین در استفاده از سلول های خون بند ناف نیز این موضوع مطرح است. از طرف دیگر حجم خون گرفته شده از بند ناف و سلول های آن نیز تا حدودی نسبت به منابع دیگر سلولی کم است و در پیوند این سلول ها باید تعداد سلول پیوند شده با وزن فرد گیرنده هم خوانی داشته باشد. از آنجا که در بسیاری از موارد پیدا کردن سلول های بند ناف مناسب و مچ HLA مشکل است شبکه ای به نام شبکه بند ناف در سطح دنیا به راه افتاده که تمام بانک های خصوصی و عمومی سراسر دنیا اطلاعات HLA خون های ذخیره ای خود را در آن ثبت می کنند تا در صورت یافتن مچHLA  بتوانند با یکدیگر از این سلول های استفاده کنند.

فاضل صحرانشین سامانی

بخش دانش وزندگی تبیان