تبیان، دستیار زندگی
در پزوهش حاضر دانش آموزان به بررسی عوامل جذاب در معماری و بسته بندی مراکز ارائه غذاهای سریع در گروه کودکان و نوجوانان پرداختند آن ها جهت انجام پژوهش از روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده کردند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بسته بندی غذاها
بسته بندی غذاها

دهمین دوره از پروژه های دانش‌آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پرشور شما دوستان و علاقه‌مندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی"پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده‌اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه‌ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقه‌مند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی عوامل جذاب در معماری و بسته بندی؛ مراکز ارائه غذاهای سریع (فست فوود) در گروه کودکان و نوجوانان
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: رامان اسکویی؛ مهدی ذاکر قمصری؛ آرین فتحی؛ امیر رضا ساطعی
زمینه و نوع پروژه: معماری
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی


فَست فود یا غذای فوری یا زود غذا یا غذای سریع عنوانی است برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می شوند. انواع ساندویچ به ویژه همبرگر از فست فودهای رایج هستند. فست فود در مورد غذاهای خانگی به کار نمی رود. بلکه بیش تر اشاره به غذاهایی می کند که دررستوران ها تهیه می شوند. مک دونالد و کی اف سی از رستوران های مشهوری هستند که در سراسر دنیا غذای سریع ارائه می دهند. امروزه با گسترش غذاهای سریع (فست فوود) و افزایش علاقمندی کودکان و جوانان به استفاده از این گونه غذاها؛ مشکلات جسمی زیادی از جمله چاقی؛ در بین این گروه؛ روبه افزایش است.

در پزوهش حاضر دانش آموزان به بررسی عوامل جذاب در معماری و بسته بندی مراکز ارائه غذاهای سریع در گروه کودکان و نوجوانان پرداختند آن ها جهت انجام پژوهش از روش مصاحبه و پرسشنامه استفاده کردند. آن ها در نتیجه مصاحبه و پرسشنامه از ۵۰ نفر از دانش اموزان دبستان نورعلوی (مقطع پیش دبستانی تا ششم دبستان) و ۳۰ نفر از کودکان و نوجوانانی که در چهار مرکز عرضه غذای سریع در شهر تهران به صرف این گونه غذاها مشغول بوده‌اند؛ متوجه شدند که عواملی که در معماری فضای مراکز ارئه دهنده غذاهای سریع (فست فوود) وجود دارد و همچنین بسته بندی این گونه غذاها؛ از جمله مواردی هستند که مورد علاقه کودکان و نوجوانان بوده و از عوامل ترغیب کننده این گروه؛ به استفاده از این گونه غذاها می باشد. از طرف دیگر کاهش علاقه کودکان و نوجوانان به استفاده از غذاهای سنتی و یا غذاهایی که برای این گروه سنی مفید است؛ موجب افزایش بیماری های جسمی در نسل آینده خواهد شد. لذا نتایج این تحقیق یعنی شناسایی عوامل موجود در فضای معماری و بسته بندی های مراکز عرضه مواد غذای سریں می تواند در طراحی مراکز عرضه غذاهای سنتی یا سالم و مفید برای کودکان و نوجوانان؛ مورد استفاده قرار گرفته تا این گروه را به استفاده از این گونه غذاها ترغیب کند. در نتیجه هدف در این پروژه؛ معرفی این عوامل؛ در قالب یک مقاله پژوهشی بود.

بسته بندی غذاها

مهارت های کسب شده

  1. آشنایی با شیوه های مصاحبه
  2. آشنایی با تهیه و تدوین پرسشنامه
  3. آشنایی با تجزیه و تحلیل نتایج تحقیقات میدانی
  4. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)



نام ایده: بهینه سازی بسته بندی (قوطی) سس ها؛ جهت مصرف خانگی
نام ارائه‌دهنده/دهندگان: امیر حمزه بابایی؛ مانی غلامپور؛ عرفان علی بخشی
زمینه و نوع پروژه: معماری/ طراحی صنعتی
درجه سختی: متوسط
نام مدرسه: دبستان نور علوی


با توجه به مشکلات موجود در بسته بندی های خانگی انواع سس ها در هنگام استفاده؛ دانش آموزان بهینه سازی و طراحی مجدد این گونه بسته بندی ها را به عنوان موضوع پژوهشی انتخاب کرده و در جهت رفع معایب آنها ایده هایی ارائه دادند. جهت بررسی مشکلات بسته بندی سس ها؛ گروه از ۱۰ نفر کاربر سس به وسیله مصاحبه و فیلمبرداری؛ مشکلات این گونه بسته بندی ها را بررسی کرده و ایده هایی را در جهت رفع معایب آنها ارائه کرده اند. پس از آن سه نمونه از ایده های پیشنهادی که مورد ارزیابی قرار گرفت ساخته شده و در اختیار پنج کاربر قرار گرفته است. رفتارهای کاربران در هنگام استفاده از این بسته بندی های پیشنهادی به وسیله دوربین فیلمبرداری ثبت شده و توسط دانش آموزان مورد تحلیل قرار گرفته و معایب و مزایای آنها برطرف شده و مجدد این بسته بندی ها ساخته شده و در اختیار همان پنج کاربر قرار گرفته است. مجدد معایب و مزایای این بسته بندی به وسیله فیلمبرداری بررسی شده و با ترکیب مزایای این سه نوع بسته بندی؛ بسته بندی نهایی ساخته شده و به عنوان طرح پژوهشی ارائه شده است.

بسته بندی غذاها

مهارت های کسب شده

  1. آشنایی با مشخصات شیوه های ارزیابی و بررسی معایب و مزایای بسته بندی ها
  2. آشنایی با مشخصات فنی و تولیدی بسته بندی ها
  3. آشنایی با فرایندهای ساخت نمونه بسته بندی
  4. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: مهدی رحمانی

تنظیم علی سرمدی