تبیان، دستیار زندگی
در لیگ چهاردهم اعتراضات به داوری ها به اوج خود رسید و قضاوت های بحث برانگیز و اشتباهات محرز داوران باعث شد تا بحث سوت های یک طرفه باز هم در فوتبال کشورمان بر سر زبان ها بیفتد. در لیگ سیزدهم ماجرای معروف غش کردن قهرمانی به سمت سپاهان و دنبال آن محرومیت 8
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داورها از وزیر اخطار گرفتند!


در لیگ چهاردهم اعتراضات به داوری‌ها به اوج خود رسید و قضاوت‌های بحث‌برانگیز و اشتباهات محرز داوران باعث شد تا بحث سوت‌‌های یک‌طرفه باز هم در فوتبال کشورمان بر سر زبان‌ها بیفتد. در لیگ سیزدهم ماجرای معروف غش کردن قهرمانی به سمت سپاهان و دنبال آن محرومیت 8 ماهه این داور و همچنین اتفاقات عجیب در بازی فینال‌گونه تبریز در لیگ چهاردهم باعث شد تا در شروع لیگ پانزدهم فوتبال‌دوستان و مسئولان نگاه ویژه‌تری به کمیته داوران داشته باشند.

وزیر ورزش

با این‌حال در‌حالی که مسابقات لیگ پانزدهم هنوز به روزهای حساس خود نرسیده و باید به دور از هیجان روزهای اولیه خود را سپری کند، قضاوت‌های بحث‌برانگیز داوران طی مدت اخیر، لیگ برتر را وارد حساسیت و چالشی جدی کرده و بسیاری از تیم‌ها از این بابت متضرر شده‌اند. بلند شدن صدای اعتراضات در همین هفته‌های آغازین لیگ باعث شده تا پای وزیر ورزش هم به پرونده داوری‌های فوتبال باز شود. گویا برخی از باشگاه‌ها بعد از نا‌امید شدن از مراجعه به فدراسیون فوتبال واقع در جنوب خیابان سئول، خودشان را به وزارت ورزش واقع در شمال این خیابان رسانده‌اند تا اعتراض به داوری‌ها را با شخص وزیر در‌میان بگذارند. با باز شدن پرونده داوری‌ها‌ در وزارتخانه، وزیر ورزش و جوانان تاکید دارد که اگر تخلفی در زمینه داوری صورت گرفته باشد قطعا با خاطیان برخورد جدی صورت می‌پذیرد.
محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در مورد اعتراضاتی که به نحوه قضاوت داوران فو‌تبا‌ل در هفته‌های اخیر مطرح شده، این‌طور می‌گوید: «در این مورد گزارشاتی به من داده‌اند که در‌خصوص داوری علیه 2‌تیم تهرانی مواردی وجود داشته که البته در حال بررسی آن هستیم. علاوه بر این‌ 2‌تیم تهرانی، 3 تیم دیگر نیز وجود دارند که در این خصوص اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند، به خصوص برای پر‌سپولیس که به نظرم می‌آید اتفاقاتی رخ داده، اما هنوز محرز نشده‌ و در حال بررسی آن توسط کارشناسان هستیم. اگر برای ما یقین شود که جفایی در حق این تیم‌ها صورت گرفته‌ و یا با سوء‌نیت بر‌نامه‌ریزی علیه این تیم‌ها رخ داده و یا احیانا‌ تبانی صورت گرفته، قطعا برخورد جدی خواهیم کرد.‌ گزارشاتی در‌خصوص 5 تیم به ما داده شده که شامل پر‌سپولیس و استقلال، تراکتورسازی و 2 تیم دیگر(که نام آن‌ها یادم نمی‌آید) می‌شود.»

اخیرا اشتباهاتی از داوران رخ داده و در بازی‌ها تاثیر گذاشته و همین نتایج باعث به خطر افتادن جایگاه تیم‌ها شده است. باشگاه‌ها هم این اشتباه‌ها را منعکس کرده‌اند. به دلیل این‌که نمی‌توانیم نتایج بازی‌ها را بعد از تمام شدن تغییر دهیم، سعی می‌کنیم با خاطیان برخورد کنیم. به کمیته اخلاق و کمیته انضباطی هم گفتیم نسبت به اتفاقات داخل و خارج بازی دقیق باشند و اگر لازم شد با آن‌ها برخورد شدیدی انجام دهند.»
به دنبال این مصاحبه علی کفاشیان درباره صحبت‌های وزیر ورزش درباره داوری‌های چند هفته اخیر گفت: «در جلسه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، رئیس کمیته داوران حضور داشت و به اصفهانیان گفتیم نسبت به بازی‌ها حساس‌تر باشد چرا‌که اخیرا اشتباهاتی از داوران رخ داده و در بازی‌ها تاثیر گذاشته و همین نتایج باعث به خطر افتادن جایگاه تیم‌ها شده است. باشگاه‌ها هم این اشتباه‌ها را منعکس کرده‌اند. به دلیل این‌که نمی‌توانیم نتایج بازی‌ها را بعد از تمام شدن تغییر دهیم، سعی می‌کنیم با خاطیان برخورد کنیم. به کمیته اخلاق و کمیته انضباطی هم گفتیم نسبت به اتفاقات داخل و خارج بازی دقیق باشند و اگر لازم شد با آن‌ها برخورد شدیدی انجام دهند.»
رئیس فدراسیون فوتبال در واکنش به رده‌بندی اخیر لیگ‌های فوتبال آسیا و قرار گرفتن ایران پایین‌تر از لیگ امارات و قطر گفت: «مطمئنا لیگ ایران جزو برترین لیگ‌های آسیاست اما قطر و امارات از لحاظ مالی و سخت‌افزار در سطح بالایی نسبت به ما قرار دارند و در این زمینه هزینه‌های زیادی را انجام می‌دهند. امیدوارم با حل مشکلات سال گذشته امسال لیگ پویایی داشته باشیم و به جایگاه اصلی خودمان بازگردیم. لیگ ایران، لیگ خوبی است و مجددا برای کسب عنوان نخست تلاش می‌کنیم.»

بخش ورزشی تبیان


منبع: خراسان