تبیان، دستیار زندگی
نیاز جامعه امروز با دیروز تفاوت های عمده ای را داراست این را هم می توان در آگهی های استخدام امروزی ها مشاهده كرد!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آگهی روزنامه ها از نوع جنسی!

نیاز جامعه امروز با دیروز تفاوت‌های عمده‌ای را داراست این را هم می‌توان در آگهی‌های استخدام امروزی‌ها مشاهده كرد!

بخش اجتماعی تبیان
اگهی استخدام

نیاز جامعه امروز با دیروز تفاوت‌های عمده‌ای را داراست این را هم می‌توان در آگهی‌های استخدام امروزی‌ها مشاهده كرد! دیگر كسی برای جذب كارگر نفتی و یا مشاغل اینچنین آگهی نمی‌دهد اما این تفاوت‌ها در عرف جامعه و انتخاب تخصص‌های لازم است كه نگرانی را به وجود می‌آورد نگرانی از اینكه نكند به جای تخصص ظاهری فریبنده برای جلب مشتری تنها لازمه استخدام شدن است!!
می‌توانید سری به آگهی استخدام روزنامه‌ها بزنید تا بهتر متوجه این موضوع شوید، وقتی در آگهی قید می‌شود كه فرد مورد نیاز مثلا از یك سنی (۲۳ سال) پایین‌تر بوده در تخصص‌های او خوش‌تیپی و آراستگی و روابط عمومی بالا! وجود داشته باشد باید متوجه شوید كه چه فردی را می‌خواهند خصوصا كه در اكثر این آگهی‌ها قید می‌شود باید خانم و اغلب مجرد باشد!
البته این موضوع را می‌توانی بیشتر در ستون خدمات مجالس و مراسم‌ها ببینی. از تبلیغ باغ و ویلا "مناسب با بودجه شما" در بهترین نقطه در فلان نقطه تهران گرفته تا انواع موزیسین بانو، رقص نور، dj واقعی، عكاس و... .
خیلی فرق كرده است. نیاز جامعه امروز با دیروز. همه چیز پیچیده و رنگی شده است. البته هنوز آنقدر كوچك‌اند كه درجدول‌های چهار در دوی نیازمندی‌های روزانه بگنجد. یك رصد چند دقیقه‌ای صفحه آگهی‌های روزنامه كافی است تا بفهمید دنیای انسان مدرن به چه سمتی درحال حركت است و نیازهایش از چه جنسی است. البته به روز هم می‌شوید اگر از این دنیای رنگی عقب افتاده‌اید.

كلاهبرداری فقط با یك تلفن

بنابر این گزارش، گذشته از تبلیغات رنگ به رنگ، برخی نكات موجود در آگهی‌ها نیز جلب توجه می‌كند. شركت‌های زیادی تنها با دادن یك شماره تلفن به تبلیغ خدمات خود پرداخته‌اند. درحالی كه ممكن است شركت وجود خارجی نداشته باشد. خدمات مسافرتی كه با اجاره یك زیرپله به عنوان دفتر كار اقدام به كلاهبرداری‌های هنگفت می‌كند و همچنین شركت‌هایی كه اقدام به درج آگهی استخدام می‌كنند شاید از این دسته باشند.

نگاهی گذرا به نیازمندی‌های روزنامه‌ها به وضوح خبر از اوضاع نابسامان موقعیت اجتماعی زنان جویای كار می‌دهد. با این توضیح كه نفس حضور زن در اجتماع و قبول مسئولیت از طرف وی كاملا قابل قبول بوده و نمی‌توان منكر آن شد

این درحالی است كه برخی روزنامه‌ها در قبال دریافت هزینه و سود حاضرند هر نوع آگهی را بدون اطلاع از صحت آن چاپ كنند. در حالی كه با وجود شبكه‌ای از ثبت شركت‌ها آن هم به صورت الكترونیكی می‌توان از صحت ثبت این شركت‌ها مطلع شد بعد به عنوان روزنامه رسمی كشور اقدام به چاپ آگهی آن كرد. شاید هنوز برای اینكه در یك دولت الكترونیك زندگی كنیم زود باشد!

استفاده ابزاری از زنان در محیط كار

اما همانطور كه می‌بینید در میان آگهی‌های روزنامه‌ها بخش عمده‌ای به آگهی استخدام مربوط است كه در این میان نیز دعوت بانوان به كار در صدر این آگهی‌ها قرار دارد. یك تامل كوتاه شما را با انبوهی از جملات و كلماتی مواجه می‌كند كه حاكی از استفاده ابزاری از زنان در محیط‌های شبیه به اشتغال است.
عده زیادی دلیل نیازشان به كارگر زن را پایین بودن مزد كاری او بیان می‌كنند و اینكه كمتر مردی حاضر خواهد بود با همان هزینه كار مشابه خانمی را انجام دهد. وقتی با یكی از همین آگهی‌ها تماس گرفتیم فرد آگهی‌دهنده دقیقا همین را ذكر كرد، گفت اگر آقایی حاضر باشد با رقم درخواستی كه ما به خانم‌ها می‌دهیم كار كند مشكلی برای جذب او نداریم!!
اما گذشته از این، ظواهر امر استخدام زنان حاكی از مسائل دیگری نیز هست. عباراتی چون حسابدار باسلیقه، منشی با ظاهر آراسته و روابط عمومی بالا، خانمی با ظاهر آراسته جهت كار در فست‌فود و تعیین حدود سنی و حتی مجرد بود خانم‌ها و... معنای نیاز به نیروی انسانی جهت انجام كار را نمی‌دهد. در بسیاری از شركت‌های خصوصی، مغازه‌ها، فست‌فودها و‌... مشاهده می‌شود كه دختری با آرایش و پوشش نامناسب در حال مگس‌پرانی است؛ آیا این كار هیچ معنایی به جزء استفاده از زنان و دختران برای جذب مشتری دارد؟
البته در این میان تبلیغاتی وجود دارند كه در نوع خود منحصر به فرد هستند؛ كباب‌زن ماهر غیرسیگاری (معلوم نیست چه حجم از كباب‌ها حاوی ته سیگار كباب‌زنان گرامی بوده كه عده‌ای مجبور به گذاشتن چنین شرطی می‌شوند) و مشابه آن مواردی چون شابلون‌زن غیرسیگاری. همچنین به وفور یافت می‌شود كه نیاز خود را به كارگر و پادوی شهرستانی اعلام می‌كنند. و تبلیغات حرفه‌ای دیگری چون از تمام خانم‌های آشنا با كار لی دعوت به همكاری می‌كنیم، به تعدادی خانم جهت كار در لپ‌لپ نیازمندیم، دستیار آشنا به كاشت مو نیازمندیم، یك نفر موتور‌سوار شهرستانی، دندانپزشك ورزیده و... .
تبلیغات در زندگی پرسرعت و شتاب عصر ما نقش مهمی بازی می‌كند؛ طبق شعار معروف "در ارائه هر نوع خدماتی دیده نخواهید شد مگر اینكه تبلیغ كنید" اما به نظر می‌رسد كه شیوه درست تبلیغات و بازنگری در قوانین مطبوعاتی برای چاپ بدون چون و چرای هرگونه آگهی جلوی برخی سوء‌استفاده‌ها را بگیرد؛ آن هم در شرایطی كه دیده شده حجم بالایی از شكایاتی كه در دادگاه‌های كشور در جریانند منشائی جزء همین آگهی‌های رنگین ندارند. و البته كه در این‌باره گفتنی‌هایی است... .

به یك فروشنده «ترجیحا خانم، حتما مجرد» نیازمندیم

تعداد زیادی از دختران جویای كار ممكن است با این قبیل آگهی‌ها مواجه شده باشند، آگهی‌هایی كه با مراجعه به دفتر كار آنها! در طبقه پنجم یك ساختمان به اصطلاح تجاری (البته در ظاهر امرهیچ تفاوتی با مسكونی ندارد) شركتی است كه در آن بسته است. زنگ كه می‌زنی پسری كه تنها شخص موجود در شركت است در را به رویت باز می‌كند... "این یكی مناسب‌تر است."
شركتی در یكی از خیابان‌های اصلی شهر. آنقدر كوچك است كه به هیچ‌وجه به یك شركت شبیه نیست. وارد كه می‌شوی باید پله‌های بلند و تنگ را به سمت زیرزمین طی كنی. یا از خوف است یا از تنگی راه‌پله، احساس می‌كنی تنفس برایت مشكل شده. مرد در ظاهر موقر است اما وقتی به او می‌گویی كار مورد نیاز شما را در منزل انجام می‌دهم و نتیجه را هر چند روز یكبار برایتان می‌آورم، می‌گوید: خیر باید همین جا كار را انجام بدهی!
نگاهی گذرا به نیازمندی‌های روزنامه‌ها به وضوح خبر از اوضاع نابسامان موقعیت اجتماعی زنان جویای كار می‌دهد. با این توضیح كه نفس حضور زن در اجتماع و قبول مسئولیت از طرف وی كاملا قابل قبول بوده و نمی‌توان منكر آن شد. از طرفی هم نباید انتظار داشت شعار برابری و مساوات زن و مرد را بدهی و از طرف دیگر توقع امتیاز ویژه برای حضور زن در محیط كار را داشته باشی مثل پست‌های بی‌درد سر و پردرآمد فقط به این علت كه یك زن هستی!

به یقین می‌توان گفت که یکی از مهمترین دلایل روی آوردن صاحبان کار به استخدام زنان که برگرفته از فرهنگ ماتریالیستی - سکسوالیته غرب است، جذابیت ظاهری زنان است

آگهی‌هایی از قبیل اینكه "یك فروشنده ترجیحا خانم حتما مجرد، یك خانم با روابط عمومی بالا و ظاهری آراسته، یك خانم جوان۲۰ساله..." تنها مفهومی را كه به جویندگان كار القا می‌كند این است كه شغل مورد نظر با ظاهر او پیوندی عجیب و غریب دارد، همین! به همین علت است كه دختر جویای كار باید ساعتی را صرف بزك ظاهر كرده و هنگام معرفی خود به شخص مسئول تمام تلاشش را برای نشان دادن روابط عمومی بالا (با غمزه چشم و ابرو و ریختن زبان) به خرج دهد. كاری كه با اجبار و یا اختیار باید در تمام طول عمر كاری خود انجام دهد. عملی كه برایشان عادت می‌شود دیگر بدون آراستن ظاهر، اعتماد به نفس خروج از منزل را ندارد.
علاوه بر تاثیر مخرب این قبیل شغل‌ها بر شخصیت زن در اجتماع گاه اتفاقات ناگواری در اثر مراجعه زنان و دختران جوان به شركت‌های تقلبی كه آگهی‌شان در روزنامه‌ها چاپ شده است، می‌افتد. اگر چه گاهی "نیاز" انسان را علی‌رغم میل باطنی مجبور به انجام این قبیل كارها می‌كند اما باید با وضع قوانین از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری شود. مثل عدم درج آگهی شركتی كه بطور قانونی به ثبت نرسیده و ممكن است دامی باشد برای اغفال دختران.
به یقین می‌توان گفت که یکی از مهمترین دلایل روی آوردن صاحبان کار به استخدام زنان که برگرفته از فرهنگ ماتریالیستی - سکسوالیته غرب است، جذابیت ظاهری زنان است. مشتریان به اندازه‌ای که در برخورد با یک فروشنده زن در رو دربایستی برای خرید قرار می‌گیرند به هیچ‌وجه در مواجهه با یک فروشنده مرد اینگونه نیستند.
اما آنچه مهم است نظارت ضعیف بر اوضاع آگهی‌های روزنامه‌ای است وگرنه ماجرای استخدام‌های دروغین و همچنین شكایاتی كه روزانه روانه دادسراها و دادگاه‌های كشور می‌شود و همگی سر از همین اتاق‌های تاریك سوء‌استفاده در می‌آورد، هرگز با این آمار رشد مواجه نبود.


منبع : تراز نیوز