تبیان، دستیار زندگی

لاغری ناخواسته گاهی در اثر بیماری است

امروزه در تمام رسانه‌ها درخصوص چاقی مفرط و اضافه وزن و عوارض آن صحبت می‌شود تا توجه جامعه جهانی نسبت به این مسئله‌ی خطیر جلب شود. به همین دلیل پرداختن به افرادی که از لاغری زیاد رنج می‌برند و یا بدون دلیل وزن کم می کنند، بسیار کمرنگ شده است. درست است که اضافه وزن عوارضی برای سلامتی دارد، اما لاغر بودن زیاده از حد و یا کاهش وزن بی‌دلیل نیز جزو مسائلی است که می‌تواند زنگ خطری برای فرد باشد. با وجود اینکه برخی افراد به طور طبیعی لاغر هستند، اما در برخی دیگر باید این مسئله مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد، چون وجود برخی بیماری‌ها باعث لاغری و کاهش وزن ناخواسته می‌شود. در این مطلب شش علت مربوط به این مشکل را بررسی می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاغری ناخواسته ،  لاغری بی دلیل، کاهش وزن ناخواسته ، وزن کردن،

پرکاری تیروئید و لاغری

پرکاری غده تیروئید زمانی بروز می‌کند که این غده، هورمون تیروکسین را به میزان زیادی تولید می‌کند. این مسئله نیز باعث افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن شده، به این ترکیب کالری های دریافتی با سرعتی بیشتر می‌سوزند و کاهش وزن ناگهانی یا لاغری مزمن بروز می‌کند.


محققان به این نتیجه رسیدند که پرکاری تیروئید تعادل شیمیایی بدن را بر هم زده و می‌تواند باعث بروز علائمی مانند اضطراب و حساسیت زیاد نسبت به گرما در خانم ها می‌شود.


این مسئله همچنین روی سیکل قاعدگی تاثیر گذاشته و موها را ضعیف و شکننده می‌کند.
پرکاری تیروئید در افراد مسن به سختی قابل تشخیص است، اما امکان دارد که خود را با افزایش ضربان قلب نشان دهد.

 

دیابت و لاغری

به عقیده محققان علاوه بر کاهش وزن، علائم غیرقابل توضیحی نیز برای دیابت وجود دارد. کاهش وزن ناگهانی می‌تواند نشان دهنده ی این باشد که بدن نمی تواند هورمون انسولین مورد نیاز برای تبدیل کربوهیدرات ها به انرژی را تولید کند. در این صورت نیز بدن شروع به سوزاندن ذخایر چربی و حتی عضلات می‌کند.


دیابت همچنین می‌تواند باعث بروز کم آبی بدن و کاهش مایعات بدن از طریق دفع ادرار زیاد شده و شما بدون افزایش یک گرم وزن، پرخور شوید.


به عقیده ی برخی از متخصصان اگر بیش از پنج درصد وزن طبیعی بدن و یا به عبارتی بیش از پنج کیلوگرم وزن را طی حداقل شش ماه از دست دادید، احساس خطر کرده و به پزشک مراجعه کنید.

استرس تاثیرات متفاوتی روی افراد مختلف دارد که در برخی افراد، کاهش وزن ایجاد می‌کند. استرس باعث کور شدن اشتهای خیلی از افراد شده و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود

 

بیماری سلیاک

افراد مبتلا به بیماری سلیاک بعد از مصرف گلوتن و یا همان پروتئین موجود در گندم دچار مشکلات گوارشی ناشی از ناتوانی روده‌ی کوچک در جذب مواد مغذی می‌شوند.


با وجود اینکه این افراد اشتهای طبیعی دارند و مواد غذایی را به اندازه مصرف می‌کنند، اما دچار کاهش وزن بی‌دلیل می‌شوند.


بیماری سلیاک باعث بروز اسهال و کاهش تراکم استخوانی می‌شود که می‌تواند به کاهش وزن نیز منجر شود.


این بیماری به سختی قابل تشخیص است و اکثر افرادی که از این بیماری رنج می برند اطلاعی از بیماری خود ندارند. توجه داشته باشید که علائم این بیماری بر حسب سن و سال متفاوت است.

 

بیماری عروق کرونری قلب

به عقیده محققان، تغییرات ناگهانی و بی دلیل وزن می‌تواند جزو عوارض نارسایی قلبی باشد. در واقع کاهش وزن ناگهانی در طی چند ماه متوالی می‌تواند علامتی جدی باشد که می‌تواند کار بیمار را به عمل جراحی نیز بکشاند.


متخصصان می گویند افرادی که دچار نارسایی قلبی هستند باید هر روز وزن خود را کنترل کنند.


توجه داشته باشید که افزایش وزن ناگهانی و بدون دلیل نیز می‌تواند زنگ خطری برای وجود این مشکل باشد.


متخصصان توصیه می‌کنند که به علائم کاهش وزن دقت بیشتری داشته باشید. کاهش وزن ناگهانی می‌تواند نشان دهنده ی ابتلا به بیماری‌های عروق کرونری، فشار خون بالا و دیگر بیماری‌ها باشد.


کاهش مصرف نمک و داشتن تحرک بدنی بیشتر به کاهش بروز این مشکلات کمک می‌کند.

اگر بیش از پنج درصد وزن طبیعی بدن و یا به عبارتی بیش از پنج کیلوگرم وزن را طی حداقل شش ماه از دست دادید، احساس خطر کرده و به پزشک مراجعه کنید

 

استرس زیاد و اضطراب

یکی از کارگردانان معروف آمریکایی گفته است که نیازی به ورزش ندارد، چون استرسی که تحمل می‌کند تاثیری مشابه با ورزش ایروبیک دارد. شاید حق با این کارگردان معروف باشد.


استرس تاثیرات متفاوتی روی افراد مختلف دارد که در برخی افراد، کاهش وزن ایجاد می‌کند. استرس باعث کور شدن اشتهای خیلی از افراد شده و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود.


این حالت روحی نامناسب حتی باعث کاهش بافت‌های عضلانی می‌شود.


تیک‌های عصبی مانند تکان‌های شدید پاها و تکان خوردن‌های مداوم نیز باعث سوزاندن کالری بیشتر می‌شود.

 

عوارض جانبی داروها

برخی داروهایی که برای کنترل افسردگی و استرس مصرف می‌شوند، عوارضی مانند کاهش وزن به همراه دارند.


به عقیده ی محققان برخی داروها کاهش وزن ایجاد می‌کنند، اما اکثر داروها باعث چاقی و افزایش وزن می‌شوند.


به عقیده محققان داروهای ضدافسردگی باعث افزایش وزن می‌شوند، اما داروهای ضدعفونی کننده، داروهای ضدسرطان و داروهای مخصوص بیماری‌های تنفسی منجر به کاهش وزن می‌شوند.


اگر مشغول مصرف این داروها هستید، حواستان به عوارض احتمالی آنها باشد. وزن خود را کنترل کنید و در صورت بروز مشکلات جدی با پزشک‌تان مشورت کنید. به هیچ عنوان از این داروها برای کاهش وزن استفاده نکنید. 

 

مطالب مرتبط:
بی اشتهایی عصبی یک بیماری است
ایست قلبی با قرص لاغری
ورزش؛ این بار برای فرار از لاغری
لیپوساکشن برای لاغری نیست
ورزش قبل و بعد از جراحی لاغری

 

 

 

فیلم مرتبط:

عوارض رژیم های لاغری سخت و غیرعلمی

لاغری به چه قیمت؟

 

صوت مرتبط:

رژیم لاغری غلط

قرص های لاغری

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.