تبیان، دستیار زندگی
آیین پاسداشت علی فریدونی از عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با حضور احمد خادم المله مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، سعید صادقی، حسین قرایی، حمید داودآبادی، جاسم غضبان پور، محسن راستانی و محمدحسین حیدری از عکاسان دفاع مقدس، مرتضی سرهنگی نویسنده و پژو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسداشت علی فریدونی

آیین پاسداشت علی فریدونی از عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با حضور احمد خادم‌المله مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، سعید صادقی، حسین قرایی، حمید داودآبادی، جاسم غضبان‌پور، محسن راستانی و محمدحسین حیدری از عکاسان دفاع مقدس، مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر همچنین خانواده شهیدان بزرگمهر و سیدمحمدعلی رحیمی برگزار شد.

بخش هنری تبیان
بزرگداشت  علی فریدونی

در این مراسم عکس‌هایی از آثار علی فریدونی در طول 8 سال دفاع مقدس به نمایش گذاشته شد و در پایان مراسم نیز کتاب عکس به مدعوین اهدا شد.احمد خادم‌المله مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در آیین پاسداشت علی فریدونی اظهار داشت: با توجه به نقش رسانه و مطبوعات در دوران دفاع مقدس تاریخ دفاع مقدس بدون تاریخ مطبوعات و رسانه‌های کشور ابتر است. بنده کتاب خاطرات  و تاریخ دفاع مقدس را خوانده‌ام اما کمتر کتابی را دیده‌ام که فصل تاریخ رسانه‌ای‌ آن تکمیل باشد.وی ادامه داد: عکس‌های علی فریدونی از جنایات حلبچه از مجموعه آثار شاخص وی به شمار می‌رود و زمانی که به نیویورک و سازمان ملل رسید نفس هر دیپلماتی را گرفت. در واقع این عکس‌ها حقانیت جمهوری اسلامی ایران را ثبت می‌کرد و حتی زمانی که می‌خواستیم مدرکی را ارائه دهیم این عکس‌ها را ضمیمه می‌کردیم.
خادم‌المله بیان داشت: خیلی از عزیزان برای ثبت تاریخ دفاع مقدس جان دادند آن اوایل خبرنگاران و عکاسان داوطلبانه با تیپ‌ها و لشکرها به جبهه می‌رفتند که بعدها ستاد تبلیغات جنگ تشکیل داده شد و اهالی رسانه سازماندهی شدند. عکاسان تنها ابزاری که داشتند دوربین، خودکار و ضبط‌شان بود و می‌توان گفت آنها مظلوم‌ترین افراد در جمع اهالی رسانه در دوران جنگ بودند.وی خاطرنشان کرد:‌ اگر قرار باشد به اهالی رسانه در دوران جنگ درجه بدهند علی فریدونی باید ژنرال و سرلشکر جنگ نرم باشد. چرا که عکس‌های علی توانست حقانیت ما را ثابت کند.

مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر بخواهیم به خبرنگاران نسل امروز عکاس خوب را به عنوان یک مدل معرفی کنیم علی فریدونی عکاس مسلمان و ایده‌آل است.وی با اشاره به خاطره‌ای از علی فریدونی یادآور شد: تفکر و ایده علی فریدونی ارزش او را نشان می‌داد به یاد دارم که به دستور کمال خرازی 7 تا 8 ماشین لوکس به جبهه آورده بودند آن ماشین‌ها را استتار کردیم به علی می‌گفتم که با یک راننده به خط مقدم برود و با همین ماشین برگردد اما او قبول نمی‌کرد و می‌گفت من باید با رزمنده‌ها به جبهه بروم در دعای کمیل شرکت کنم تا بتوانم با حس و حال از آنها عکس بگیریم

حسین قرایی در این برنامه بیان داشت: نسل علی فریدونی کار خودشان را انجام دادند و الان موقع جهت‌دهی کارهای علی فریدونی است  و باید تاریخ شفاهی و خاطرات علی فریدونی و امثال وی ثبت شود.وی افزود: تاریخ شفاهی هنر انقلاب اسلامی باید تدوین شود چرا که در هنر انقلاب کم الگو معرفی کردیم.

محسن راستانی از عکاسان دفاع مقدس و پروژه عکاسی جنگ در بوسنی در ادامه اظهار داشت: تمام جوانی ما حافظه رویدادهای بوده که ایران اتفاق افتاده و امروز متوقع هستیم که اتفاقات بزرگ‌تری برای حوزه فرهنگ بیفتد.وی ادامه داد: عکس‌های جنگ یک رخداد تاریخی است و یک انرژی حرفه‌ای و بزرگ در رسانه اتفاق افتاد اما مسئولان فرهنگی نیز شناختی روی آن نداشتند و ما در فقر فرهنگی آسیب‌شناسی این رویداد به سر می‌بریم.وی افزود: بعد از گذشت 20 تا 30 به آثار من و علی فریدونی نگاه می‌شود که این یک تراژدی وحشتناکی است. این سوال به ذهن می‌رسد که علی فریدونی امروز چه می‌کند؟! هر جا این تجارب وجود داشت اکنون نسلی را به دنبال خود می‌کشید اما علی فریدونی جسم نحیف خود را هم نمی‌تواند همراهی کند.راستانی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اگر سخنی را بگویند مورد اعتبار است و به آن توجه می‌شود آیا ما خردمان را باید تعطیل کنیم تا ایشان بگویند و آن امر معتبر شود. ما داریم زمان را از دست می‌دهیم و این خسارت بزرگی است.وی خاطر نشان کرد: عکس‌های علی فریدونی متعلق به میراث بشر است وقتی ملتی راهش را گم کرد، به این عکس‌ها رجوع می‌کند اما متاسفانه با هنر و فرهنگ در ایران بدتر است و نسل امروز با این فرهنگ بیگانه هستند.این عکاس جنگ یادآور شد: اکنون باید به علی فریدونی پروژه‌ای داد تا از تجربیات وی استفاده شود.

محمود جوان‌بخت نگارنده کتاب خاطرات علی فریدونی اظهار داشت: این روزها از علی فریدونی‌ها حتی در هفته دفاع مقدس هم یاد نمی‌شود و متاسفانه بزرگداشت در این ایام هم در رسانه‌ها به ابتذال کشیده شده است و یادی از این عزیزان نمی‌شود.وی ادامه داد: علی فریدونی که در دوران دفاع مقدس و چه در رویدادهای دیگر که مشهورترین آن هواپیما ربایی بود کارهای بزرگی را انجام داد اما قدر و قیمت وی آنگونه که باید دانسته نشده و گاه ساده‌ترین حقوق مادی‌اشان هم نادیده گرفته شده است.

علی فریدونی در این مراسم اظهار داشت: من به جای اسلحه، دوربین دست گرفتم تا در جبهه‌ها جهاد کنم و اگر سعادتی بود به سوی عشق بروم اما در طول جنگ به این نعمت رسیدم که عکاس باشم.


محمدحسین حیدری جانشین انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس بیان داشت: گفته می‌شود که 25 هزار فریم عکس از علی فریدونی داریم اگر تمام عکس‌های وی را کنار بگذاریم و تنها یک عکس از هواپیماربایی علی فریدونی را ببینیم می‌توان گفت این عکاس کار خود را برای نسل‌ها انجام داده و همان کافی است چرا که وی برای گرفتن این عکس جان خود را به خطر انداخت و زمانی که گروگان‌گیران اسلحه را به طرف علی فریدونی گرفته بودند وی به کار خود ادامه داد.وی خاطر نشان کرد: به قول مرتضی سرهنگی زمان برخورد احساسی با آثار دفاع مقدس تمام شده است و بنایمان را گذاشتیم که دیگر با این رویداد احساسی برخورد نکنیم و سند مرجع به جامعه ارائه دهیم. از مراکز فرهنگی برای رسیدن به این اهداف کمک می‌خواهیم.
علی فریدونی در این مراسم اظهار داشت: من به جای اسلحه، دوربین دست گرفتم تا در جبهه‌ها جهاد کنم و اگر سعادتی بود به سوی عشق بروم اما در طول جنگ به این نعمت رسیدم که عکاس باشم.وی افزود: عکس‌های ما روح زنده دارد و متأسفانه بسیاری از ابعاد دفاع مقدس مجال انعکاس نیافته است.این عکاس انقلاب و دفاع مقدس ادامه داد: این آثار متعلق به فریدونی، صادقی و دیگر عکاسان نیست بلکه متعلق به نسل آینده است که باید از آن پاسداری کرد. عکاسی در جنگ خطرناک بود اما ما بچه‌های جنوب شهر جسور شده بودیم.
وی گفت: سکوت عکس‌هایم به من آرامش می‌دهد و با درون من همخوانی دارد و همیشه سعی کرده‌ام عکس‌هایم حرفی برای گفتن داشته باشد و چقدر خوب این صحنه‌ها ثبت شد.فریدونی خاطرنشان کرد: من عکس‌های دفاع مقدس را مانند فرزندانم دوست دارم و از همسرم به خاطر حمایت‌ها و حتی نگرانی‌هایش در هنگام بدرقه برای رفتنم به جبهه قدردانی می‌‌کنم.

در پایان این مراسم از همسر شهید سیدمحمدعلی رحیمی و رقیه مدرس همسر علی فریدونی تجلیل شد. 16 نفر از فعالان فرهنگی و هنری یکی از آثار خود را به علی فریدونی هدیه کردند که در این مراسم اسامی آنها گفته شد.در بخش دیگری از این مراسم گروه سرود شهید «محسن فرجی» ترانه‌هایی را اجرا کردند و پایان‌بخش مراسم گرفتن عکس یادگاری با علی فریدونی بود.


منبع: فارس