تبیان، دستیار زندگی
من مایده فلاحیان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، یکتا ریاضت و کیانا سابونیا از مدرسه ندای بعثت با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سوده شیری در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت کود زیستی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ندای بعثت
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ندای بعثت در دهمین جشنواره

ساخت کود زیستی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من مایده فلاحیان هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، یکتا ریاضت و کیانا سابونیا از مدرسه ندای بعثت  با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم سوده شیری در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " ساخت کود زیستی " است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
به دلیل ایجاد مشکلاتی که کود شیمیایی برای ما دارند تصمیم گرفتیم با استفاده از کود زیستی که تهیه کردیم برخی از این مشکلات را برطرف کردیم. به طور كلی، كودهای زیستی به مواد حاصل خیزكننده‌ای گفته می‌شود كه شامل تعدادكافی از یك یا چند گونه از ارگانیسم‌های مفید خاكزی هستند كه در بستری از مواد نگهدارنده قرار دارند. به عبارت دیگر این نوع كودها كه حاوی گونه‌های میكروبی موثر برای تامین عناصر غذایی مورد نیاز گیاه هستند، بازده تولید در واحد سطح را افزایش می‌دهند. میكرو ارگانیسم‌های موجود در كودهای زیستی عناصر غذایی را به مواد غذایی قابل استفاده برای گیاه تبدیل می‌كنند. تبدیل این عناصر به مواد غذایی مورد نیاز گیاه فرآیند بیولوژیكی است كه توسط این میكروارگانیسم‌ها انجام می‌‌شود.


تبیان: لطفاً بفرمایید در راستای انجام پژوهشتان کار عملی هم داشتید و در پایان به چه نتایجی دست پیدا کردید؟
بله ما در کار عملی مان با استفاده از دو گیاه انجام دادیم که در یک گیاه کود زیستی و در گیاه دوم کود شیمیایی استفاده کردیم در ادامه کار از نانو اکسید آهن جهت رشد بهتر گیاه استفاده کردیم.


از فواید کود زیستی اول هزینه کم تر نسبت به سایر کود ها و دیگر تأثیر گذاری بهتر در رشد گیاهان و همچنین بی ضرر بودن این نوع کود ها می باشد. اما هرچند تنش‌های محیطی بلندمدت همچون خشكی، افزایش دما، یخبندان و غرقاب بودن زمین برای مدت زمان طولانی و همچنین استفاده بی‌رویه از سموم شیمیایی و عدم حضور گیاه میزبان مناسب به مدت طولانی سبب كاهش جمعیت میكروارگانیسم‌های مفید در خاك آن منطقه می‌شود، اما می‌توان شرایط را به گونه‌ای تحت كنترل قرار داد كه جمعیت این گروه از میكروارگانیسم‌ها در خاك افزایش یافته و بتوان از آنها برای تولید كودهای زیستی استفاده كرد.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک هم گروهی هایم پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان یک محیط آرامش بخش و بدون استرس را برای دانش آموزان محیا کرده تا ما بتوانیم در آرامش پروژه خود را ارائه دهیم و با دانش آموزان دیگر رقابت می کنیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی