تبیان، دستیار زندگی
انواع میوه ای فرآوری شده لواشک با نام تجاری کاوشگران شکوه سبز، لواشک میوه ای با نام تجاری دادلی، لواشک زردآلو و آلبالوی شرکت شهد دانه خوی با نام تجاری ترش آلان و لواشک رولی با نام تجاری ترشان، غیرمجاز و تقلبی هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعلام اسامی تنقلات ترش غیرمجاز


انواع میوه‌ای فرآوری شده لواشک با نام تجاری کاوشگران شکوه سبز، لواشک میوه‌ای با نام تجاری دادلی، لواشک زردآلو و آلبالوی شرکت شهد دانه خوی با نام تجاری ترش آلان و لواشک رولی با نام تجاری ترشان، غیرمجاز و تقلبی هستند.


لواشک غیر بهداشتی

اسامی برخی واحدهای تولیدی تنقلات ترش اعم از انواع لواشک و زغال‌اخته که به دلیل جعل و نداشتن اسناد بهداشتی، غیرمجاز شناخته شده‌اند، اعلام شد.


روابط عمومی سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: واحدهای تولیدی مواد غذایی که نامشان در اینجا آمده است به علت جعل و یا عدم دارا بودن اسناد بهداشتی اداره کل فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو غیرمجاز شناخته می‌شوند.


پیرو این اطلاعیه انواع میوه‌ای فرآوری شده لواشک با نام تجاری کاوشگران شکوه سبز، لواشک میوه‌ای با نام تجاری دادلی، لواشک زردآلو و آلبالوی شرکت شهد دانه خوی با نام تجاری ترش آلان و لواشک رولی با نام تجاری ترشان، غیرمجاز و تقلبی هستند.


بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو، همچنین آلوچه و برگه تولیدی شرکت زرین ترش با نام تجاری زرین ترش، لواشک با نام‌های تجاری ملیس، چلچله، باغشان امید، گل بین، سانا، پاک گل و پایلا، لواشک نی‌دار با نام تجاری پرهام، آلوچه تولیدی ملک زاده با نام تجاری دلتا، آلوچه فراوری‌شده با نام‌های تجاری ارغوان و تک ستاره و لواشک لوله‌ای با نام تجاری ستاره ماهان را محصولات تقلبی و غیرمجاز معرفی کرد.

واحدهای تولیدی مواد غذایی که نامشان در اینجا آمده است به علت جعل و یا عدم دارا بودن اسناد بهداشتی اداره کل فرآورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو غیرمجاز شناخته می‌شوند


روابط عمومی سازمان غذا و دارو با نام بردن از زغال‌اخته صنایع غذای هانی ترش با نام تجاری هانی ترش، آلوچه و زغال‌اخته با نام تجاری الوسان به عنوان دیگر محصولات غیرمجاز، از کسانی که محصولات نامبرده را در سطح عرضه مشاهده می‌کنند خواست روابط عمومی سازمان غذا و دارو، معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور یا نیروی انتظامی را مطلع سازند تا نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.


شماره تلفن ۶۶۴۰۵۵۶۹ روابط عمومی سازمان غذا و دارو آماده دریافت اطلاعات در خصوص مراکز عرضه فرآورده‌های غیرمجاز است.

اگر شرایط تولید لواشک و آلوچه غیر مجاز را بدانید، هرگز به آن لب نمی‌زنید

مجید عرب عامری، کارشناس مسئول مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی شاهرود گفت: امروزه در برخی فروشگاه ها، مغازه ها یا در دست بیشتر دستفروشان لواشک هایی می بینیم که در بسته بندی های متنوع با طعم های مختلف عرضه می شود. در میان انواع این محصولات، لواشک های بی نام و نشانی هم هستند که تنها به صِرف تعریف و تبلیغ فروشنده از طعم ترش، مزه به یاد ماندنی یا محصول فلان شهر بودن به فروش می رسد.

وی افزود: این محصولات اغلب در شرایط کاملاً غیر بهداشتی تهیه، تولید و بسته بندی می شود از جمله این موارد، عدم رعایت بهداشت محیط و فردی، استفاده از مواد غیربهداشتی و غیرمجاز همچون رنگ صنعتی غیر مجاز و اسانس، میوه ضایعاتی کپک زده، تهیه مواد خوراکی در فضایی آلوده و  غیر بهداشتی است.

لواشک

آیا لواشک بی نام و نشان بیماری زاست ؟

این کارشناس مواد غذایی افزود: لواشک های فله ای و فاقد نام یا نامعتبری که طعم های غیرواقعی و رنگ های جذاب دارند، به دلیل آن که مواد تشکیل دهنده اصلی آنها میوه نیست، طعم و رنگ طبیعی ندارد و حاوی طعم دهنده ها و رنگ های شیمیایی غیرمجاز با دوز مصرف بالا است. بیشتر حجم این محصولات را آرد، نشاسته، اسیدسیتریک، مواد رنگی یا در صورت استفاده، میوه های له شده و کپک زده تشکیل می دهد. متاسفانه افزودنی های غیرمجاز این نوع محصولات، شیمیایی و سمی است و مقدار اندکی از آن می تواند به بروز مسمومیت ها و حساسیت های شدید بخصوص در کودکان در حال رشد منجر شود.

نکاتی که هنگام خرید لواشک باید به آن توجه شود

عرب عامری گفت: هنگام خرید این فرآورده به تاریخ مصرف، شماره پروانه بهداشت (ساخت)، نام و نشان سازنده و مواد به کار رفته در آن توجه کنید. لواشک هایی که از لفاف نایلونی خود جدا نمی شود و طعم و مزه ترکیبات موجود در نایلون را به خود گرفته اند، سالم و بهداشتی نیست. لواشک می بایست به رنگ طبیعی میوه به کار رود یا کمی تیره تر از آن باشد و بو و مزه طبیعی میوه را بدهد. بر این اساس، از خرید لواشک های نامعتبر خودداری کنید. یکی از راه های شناخت لواشک های تقلبی عطر و طعم قوی و رنگ غیر طبیعی آنهاست.

فراوری:  مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

مهر

فارس

مطالب مرتبط:

شش برند زعفران تقلبی اعلام شد
اسامی چند محصول غذایی غیرمجاز اعلام شد

اسامی فرآورده های غذایی غیرمجاز اعلام شد
فهرست مواد غذایی غیر مجاز در یک ماه اخیر
غیرمجازهای غذایی در یک ماه اخیر

اسامی برنج‌های آلوده اعلام شد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.