تبیان، دستیار زندگی
من الهه بهرامی وحدت هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، سروناز کولی نیا از مدرسه ربانی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فروه طبایی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ساخت بیوپلاستیک از پسماند مواد غذایی است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ربانی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه ربانی در دهمین جشنواره

ساخت بیوپلاستیک از پسماند مواد غذایی

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من الهه بهرامی وحدت هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، سروناز کولی نیا از مدرسه ربانی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم فروه طبایی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " ساخت بیوپلاستیک از پسماند مواد غذایی" است.


تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
همان طور که می دانید پلاستیک ها آثار مخربی بر محیط زیست دارند. به طور معمول پلاستیک و صنایع پلاستیكی از نفت حاصل می شوند. پیش بینی می شود منابع شناخته شده ذخیره جهانى نفت تا ۸۰ سال دیگر تمام شوند. این زمان در مورد گاز طبیعى ۷۰ سال و براى زغال ۷۰۰ سال است و اصولا هر چه مقدار ذخایر كمتر شود قیمت فراورده‌های نفتی بیشتر خواهد بود. علاوه بر این تجزیه‌ی این نوع مواد تقریبا 300 تا 500 سال زمان نیاز دارد.

این گونه مشكلات پلاستیک‌های نفتی، دانشمندان و پژوهشگران را به ساخت نوعی از پلاستیک كه منشأیی غیر نفتی داشته باشند ترغیب كرد. بنابراین این فکر ابداع شد که از بیوپلاستیک ها استفاده شود. بیو پلاستیك یا پلاستیک های ارگانیک از مواد تجدید پذیر طبیعی و از بیومس یا زیست توده ساخته می شوند و نه از نفت و سوخت‌های فسیلی.


تبیان: با توجه به مطالعاتی که در زمینه بیوپلاستیک ها انجام دادید لطفاً بفرمایید آیا این مواد معایبی هم دارد؟
بیو پلاستیك ها (پلاستیک های گیاهی) گرچه مزیت‌های فراوانی نسبت به پتروپلاستیك ها (پلاستیک‌های نفتی) دارند اما بی نقص هم نیستند. توانایى تجزیه بیولوژیکى داراى «هزینه پنهانى» است. بدین معنى که حین تجزیه بیوپلاستیک‌ها، دى اکسید کربن و متان متصاعد مى شود که این گازها جزء گازهاى گلخانه اى هستند و کوشش هاى امروزه جهانى در جهت کاهش آنهاست.


از دیگر معایب بیوپلاستیک ها این است که چون از مواد غذایی تولید می شوند پایه نشاسته ای و سلولزی دارند و چون ما امروزه با کمبود مواد غذایی در جهان روبه رو هستیم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم بیوپلاستیک هایی را تولید کنیم که پایه آنها پسماند مواد غذایی هستند. از انواع این پسماند ها می توان به پوست موز، پوست ذرت، سبوس برنج، ساقه جعفری و ساقه اسفناج اشاره کرد.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما ابتدا بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم و چون اولین بار بود که در این جشنواره شرکت می کردیم از طریق دبیر پژوهشمان با موسسه تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و توانستیم پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان بسیار خوب است زیرا ما پروژه های دیگر دانش آموزان را می بینیم  و بررسی می کنیم و با دانش آموزان دیگر رقابت می کنیم.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی