تبیان، دستیار زندگی
ایمپلنت های دندانی، پیچ هایی از جنس تیتانیوم هستند که در استخوان فک جاگذاری می شوند و مانند ریشه دندان عمل می کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا ایمپلنت‌های دندانی گران‌تر، بهترند؟


ایمپلنت‌های دندانی، پیچ‌هایی از جنس تیتانیوم هستند که در استخوان فک جاگذاری می‌شوند و مانند ریشه دندان عمل می‌کنند. این درمان، جایگزین خوبی برای دندان‌های از دست رفته است، اما گاهی بی‌اطلاعی یا اطلاعات ناکافی بیماران باعث می‌شود با وجود صرف هزینه‌های میلیونی از نتیجه کار راضی نباشند.

ایمپلنت دندان

دکتر محمد علی‌‌همتی ، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد اعلام کرد، ماهانه صد هزار ایمپلنت در کشور کاشته می‌شود که این حجم تقاضا موجب شده، برخی افراد مبادرت به واردات غیرقانونی ایمپلنت کنند.


وی با بیان این‌که 20 درصد ایمپلنت‌های موجود در بازار استاندارد نیستند، افزود: برخی افراد به عنوان اشخاص حقیقی و حقوقی اقدام به واردات ایمپلنت به کشور می‌کنند. افرادی که از مبادی درست اقدام می‌کنند، بدون مشکل هستند بنابراین قیمت تمام شده ایمپلنت‌هایی که وارد می‌کنند، با توجه به پرداخت هزینه‌های گمرکی بیشتر است.


حالا این پرسش‌ مطرح می‌شود که مردم چطور از میان ایمپلنت‌های دندانی با قیمت‌های متفاوت دست به انتخاب بزنند؟ آیا ایمپلنت‌های گرا‌نقیمت‌تر دوام بیشتری دارند یا احتمال بروز عوارض دندانی در پی کاشت آنها کمتر است؟


ایمپلنت، ابزاری است که داخل استخوان و لثه قرار می‌گیرد و باید دارای بالاترین درجه استاندارد باشد چرا که در غیر این صورت، موجب عفونت و صدمه به بافت می‌شود.


دکتر سیامک افشاری، متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی می‌گوید:

اهمیت استفاده از ایمپلنت‌های استاندارد، زمانی مشخص می‌شود که بدانید بیماران زیادی بر اثر استفاده از ایمپلنت نامرغوب دچار آسیب‌های جدی به اعصاب حسی و حرکتی شده‌اند و حتی در مواردی عفونت فک بالا و خطر انتقال عفونت به گوش، چشم و حتی جمجمه، سلامت فرد را بشدت تهدید می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت قیمت ایمپلنت‌ها ، جنس و ماندگاری آنهاست. به همین دلیل استفاده از انواع با کیفیت بهتر، مستلزم صرف هزینه‌ بیشتر است

انتخاب درست داشته باشید
به گفته دکتر افشاری، همه دندانپزشکان ملزم به پیروی از قیمت‌های مصوب وزارت بهداشت هستند و مردم براحتی می‌توانند اطلاعات لازم را درباره ایمپلنت‌ها از دندانپزشکان بگیرند.


با کمی پرس‌وجو می‌توانید فهرستی از ایمپلنت‌های دندانی استاندارد و مرغوب موجود در بازار تهیه کنید و یکی از آنها را به دندانپزشکتان پیشنهاد بدهید.


اگر هم به هر دلیلی به دندانپزشک مورد اعتماد دسترسی نداشته باشید، می‌توانید از شرکت سازنده ایمپلنت مورد نظرتان بخواهید دندانپزشکانی را که با این شرکت همکاری می‌کنند، به شما معرفی کنند. تمام قطعاتی که در فرآیند کاشت ایمپلنت استفاده می‌شوند، دارای برچسب هستند که یکی از این برچسب‌ها در پرونده و دیگری در سرنسخه قرار داده می‌شود و به این ترتیب چه از لحاظ کیفیت و چه قیمت قابل پیگیری خواهند بود.

عمر ایمپلنت‌ها چقدر است؟
عمر مفید ایمپلنت‌های مرغوب بین 25 تا 30 سال است؛ به شرطی که از آنها خوب مراقبت شود.


در این میان، یکی از مهم‌ترین دلایل تفاوت قیمت ایمپلنت‌ها ، جنس و ماندگاری آنهاست. به همین دلیل استفاده از انواع با کیفیت بهتر، مستلزم صرف هزینه‌ بیشتر است.

به دندانپزشک باتجربه مراجعه کنید
در این میان، نقش دندانپزشک را در موفقیت کاشت ایمپلنت‌ نباید نادیده بگیریم‌. به گفته دکتر افشاری، گاهی بهترین ایمپلنت از سوی پزشکی بی‌تجربه کار گذاشته می‌شود و بیمار با مشکلات زیادی مثل درد شدید و عفونت لثه روبه‌رو خواهد شد، در حالی که برخی مواقع یک دندانپزشک حاذق از انواع معمولی‌تری استفاده می‌کند، اما تخصص و تجربه کافی او در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی برای بیمار باعث می‌شود فرد سال‌های متمادی مشکلی با ایمپلنت نداشته باشد. پس قیمت بالا لزوما کیفیت ایمپلنت را تضمین نمی‌کند.

اهمیت مراقبت‌ دندانی بعد از کاشت ایمپلنت
علاوه‌بر تخصص پزشک جراح و تکنیک عمل ـ که نقش بسیار مهمی در موفقیت کاشت ایمپلنت‌ ایفا می‌کند ـ ممانعت از عفونی شدن ایمپلنت به مراقبت‌ پس از آن بستگی دارد.


استفاده از مسواک‌ خیلی نرم برای برداشتن ذرات و بقایای غذا از محل جراحی، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ تجویزشده تا آخرین دوز، شست‌وشوی مداوم دندان با دهانشویه‌ دارویی و مراجعه دوره‌ای منظم به پزشک از جمله این مراقبت‌هاست.


همچنین در قسمت‌هایی از دهان ـ که به دلیل وجود پروتز‌های ثابت یا متحرک یا بیرون‌زدگی پرکردگی‌ دندانی، احتمال گیر غذایی یا تحریک لثه و ایجاد آماس وجود دارد ـ باید پس از هر وعده‌ غذایی و به کمک نخ‌دندان و مسواک‌ مخصوص، سطوح بین‌دندانی را تمیز کرد، اما استفاده از وسایل نوک تیز مثل خلال دندان، هم به خود دندان ایمپلنت و هم به بافت نرم اطراف آن صدمه وارد می‌کند و می‌تواند باعث بروز عفونت شود، طوری که گاهی پزشک مجبور به برداشتن ایمپلنت خواهد شد.

ایمپلنت دندانها

دکتر ابوالحسن مسگرزاده، متخصص جراحی دهان، فک و صورت نیز در این باره می گوید:
«رعایت بهداشت کامل دهان، از طریق مسواک زدن به روش صحیح و طبق تجویز دندانپزشک، استفاده از مسواک‌های کوچک مخصوص برای تمیز نگه داشتن فضاهای بین ایمپلنت‌ها و دندان های طبیعی مجاور، جلوگیری از تجمع مواد غذایی در فضاهای ذکر شده و جرم گیری دندان در زمانی که ضرورت داشته باشد نه فقط از تجمع پلاک‌های باکتریال و تخریب دندان‌های مجاور ایمپلنت و بافت لثه جلوگیری می‌کند، بلکه به انجام موفقیت آمیز پروسه کاشت دندان نیز کمک می‌کند.


تجمع مواد غذایی، رسوب جرم و تشکیل لایه‌ای از رسوبات بر روی دندان‌های طبیعی و همچنین ایمپلنت‌ها موجب تورم وتحریک لثه می‌شود. به این ترتیب، چسبندگی لثه به دندان یا ایمپلنت از بین می‌رود که خود موجب تجمع بیشتر باکتری و تشدید سیر بیماری می‌گردد و در ادامه این روند به تحلیل استخوان اطراف ایمپلنت یا دندان طبیعی شده و با پیشرفت زیاد منجر به لق شدن دندان یا ایمپلنت شود.


اولین اقدام پس از کاشت ایمپلنت، بهره گیری از راهکارهایی برای کنترل عفونت و کاهش درد ناشی از جراحی است. بهتر است در هفته اول بعد از جراحی، مراقبت‌های معمول زخم دهان، استفاده از دهانشویه بخصوص دهانشویه‌های ضدعفونی کننده (مانند کلر هگزیدین)، خودداری از جویدن غذا بر روی ایمپلنت‌ها و مصرف غذاهای نرم، استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک، نکشیدن سیگار و مسواک زدن سایر دندان ها غیر از محل ایمپلنت انجام شود.


مهم‌ترین نکته‌ای که پس از کاشت ایمپلنت باید مورد توجه قرار بگیرد، تمیز کردن دندان متصل شده به ایمپلنت است که برای این منظور حتما باید علاوه بر مسواک، از نخ دندان نیز استفاده شود.»

بیماران مبتلا به پوکی استخوان، دیابتی های با قند خون کنترل‌نشده، افراد مبتلا به دندان قروچه، بیماران تحت‌ رادیوتراپی بخصوص در ناحیه فک و صورت، افراد مبتلا به بیماری‌های پریودنتال (لثه)، بیمارانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند و افراد سیگاری نباید ایمپلنت کنند

خداحافظی با باورهای نادرست
کم نیستند بیمارانی که به مطب یا کلینیک‌ دندانپزشکی مراجعه می‌کنند، اما دنبال جایگزینی برای ایمپلنت هستند چون فکر می‌کنند کار گذاشتن یک جسم خارجی در لثه، مشکلاتی مثل تحلیل بافت لثه و عفونت را به همراه دارد.


دکتر افشاری در توضیح این موضوع می‌گوید: ایمپلنت‌ها از جنس تیتانیوم هستند که در محیط بدن کاملا خنثی است و در شرایط طبیعی نه‌تنها هیچ واکنش مضری برای بدن انسان ایجاد نمی‌کند، بلکه با تغییرات سطحی ایجاد شده روی آنها بشدت تمایل دارند جذب استخوان فک شوند.


ایمپلنت مانع ادامه تحلیل استخوان فک می‌شود. به عبارتی، قرار دادن ایمپلنت‌ها مگر در شرایط بسیار نادر باعث هیچ واکنشی در استخوان نمی‌شود. حتی در مقایسه با دیگر جراحی‌های محیط دهان، میزان درد و ناراحتی جراحی ایمپلنت بسیار کمتر است و با رعایت دستور دندانپزشک اغلب بدون ناراحتی تمام می‌شود. در عین حال گاهی اوقات بنابه صلاحدید پزشک امکان قرار دادن همزمان ایمپلنت همراه کشیدن دندان وجود دارد.

چه افرادی نباید از ایمپلنت استفاده کنند
به گفته دکتر افشاری، بیماران مبتلا به پوکی استخوان، بیماران دیابتی با قند خون کنترل‌نشده، افراد مبتلا به دندان قروچه، بیماران تحت‌ رادیوتراپی بخصوص در ناحیه فک و صورت، افراد مبتلا به بیماری‌های پریودنتال (لثه)، بیمارانی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند و افراد سیگاری، گزینه‌های مناسبی برای کاشت ایمپلنت محسوب نمی‌شوند و باید دنبال راهکارهای درمانی دیگر باشند.

فرآوری: نیره ولدخانی
بخش سلامت تبیان

منابع:
جام جم - پریسا اصولی
مهر


مطالب مرتبط:
ایمپلنت دندانی
بریج برای درمان بی‌دندانی
آیا روکش دندان مفید است؟
آشنایی با روکش‌ های موقت دندان

13 روش زیبا کردن دندان‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.