تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب می خواهیم به شما بگوییم که می شود بدون استفاده از تخم مرغ و چربی های اشباع شده سس های مایونز گیاهی و سالم تهیه کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مایونزهای گیاهی، سالم و خوشمزه


در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که می‌شود بدون استفاده از تخم‌مرغ و چربی‌های اشباع‌شده سس‌های مایونز گیاهی و سالم تهیه کرد.


سس گیاهی

اسم سس مایونز که می‌آید تنها کلمه‌ای که به ذهن من می‌رسد عذاب وجدان است. عذاب وجدان از خوردن این‌همه چربی و وارد کردن آن به جریان خون. اما واقعیت این است که بدمزه‌ترین ماده‌ی غذایی روی کره‌ی زمین را هم می‌شود با سس مایونز خورد. البته کمی اغراق کردم اما واقعیت این است که سس مایونز هر سالادی را خوشمزه می‌کند. اما اگر گیاهخوار هستید یا نمی‌خواهید عذاب وجدان مصرف چربی‌های اشباع‌شده را با خود داشته باشید و بدون شک نمی‌خواهید به سلامتی خود آسیب بزنید سعی کنید حتماً از مصرف این قبیل سس‌ها بپرهیزید. در حین حال می‌شود با صرف کمی وقت و حوصله جایگزین‌های گیاهی این سس را تهیه کرد. در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که می‌شود بدون استفاده از تخم‌مرغ و چربی‌های اشباع‌شده سس‌های مایونز گیاهی و سالم تهیه کرد.


مصارف غذایی سس مایونز گیاهی چیست؟
شما می‌توانید از سس مایونز گیاهی به انواع مختلف استفاده کنید. از تهیه‌ی سالاد گرفته تا به همراه نان و حتی به همراه ساندویچ و غیره. در واقع در هر جایی که از سس مایونزهای همیشگی استفاده می‌کردید می‌توانید از سس‌های گیاهی بهره ببرید.


نحوه‌ی تهیه‌ی سس‌های مایونز
یک روش پایه‌ای برای تهیه‌ی انواع سس‌های مایونز گیاهی وجود دارد. به این صورت که لازم است ترکیبات را مخلوط یا میکس کرد و سپس به‌آرامی روغن را افزود. در نهایت اینکه چاشنی‌ها را به سس اضافه کرده و هم می‌زنید تا به ترکیبی یکدست و غلیظ و مورد دلخواهتان دست پیدا کنید.
 توصیه می‌کنیم که همیشه از روغن باکیفیت و سالمی مانند روغن‌زیتون استفاده کنید. اگر بتوانید از روغن‌زیتون بکر استفاده کنید بهتر است. در اینجا مواد لازم و مقدار آن را به‌طورکلی اشاره می‌کنیم اما شما می‌توانید برحسب دلخواه و انتظار خود از غلظت سس مورد نظرتان مواد را کم یا زیاد کنید. در خصوص سبزیجاتی که قرار است در ترکیب این سس استفاده کنید بهتر است از انواع بخارپز باشد. چون این شیوه‌ی پخت سالم‌تر است و کمک می‌کند تا بیشترین میزان مواد مغذی سبزیجات حفظ شود.

مایونز هویجی

سس مایونز هویجی
هویج پخته شده                                  3 عدد
روغن‌زیتون                                          به میزان لازم حدود 1 فنجان
آب لیموترش                                        2 قاشق غذاخوری
نمک                                                   به میزان لازم و ذائقه‌ی شما (بهتر است از نمک دریایی استفاده شود)
ادویه‌های دیگر مانند زردچوبه، فلفل     به میزان لازم و برحسب ذائقه‌ی شما


سس مایونز سیب‌زمینی و چغندر
چغندر پخته شده و خیلی نرم              3 عدد
سیب‌زمینی پخته شده متوسط           2 عدد
روغن‌زیتون                                         به میزان لازم و حدود نصف فنجان
آب لیموترش                                       3 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل                                       به میزان لازم
سیر پخته شده                                  1 حبه


ابتکار به خرج دهید
شما می‌توانید این دستورها را به صورت دستور پایه در نظر بگیرید اما خودتان دست به ابتکار بزنید و سبزیجات متنوع دیگری در ترکیب سس مورد نظرتان استفاده کنید. مطمئن باشید که با کمی جسارت سس‌های غلیظ و مفید و خوشمزه‌ای حاصل خواهد شد. می‌توانید هویج را با آووکادو، گل‌کلم، اسفناج، گوجه‌فرنگی، کرفس یا زیتون بدون هسته و غیره ترکیب کنید. حتی برخی از میوه‌ها مانند انبه نیز به دردتان می‌خورد.

اگر سالادی تهیه می‌کنید که مجبور هستید حتماً از سس مایونز استفاده کنید در ازای هر قاشق سس 1 قاشق ماست استفاده کنید. به این صورت مصرف سس را حداقل به نصف کاهش می‌دهید. اما بهترین کار این است که از این سس‌های گیاهی استفاده کنید

یکی دیگر از ترکیبات مفید قابل استفاده در ترکیب این سس‌های گیاهی مغزهایی مانند بادام است که مواد مغذی بسیاری به بدن می‌رسانند. استفاده از بادام که خود حاوی چربی‌های مفیدی است شما را به داشتن یک مایونز یکدست و چرب و خوشمزه نزدیک می‌کند. البته توصیه می‌کنیم در گام اول تمام سبزیجات را با هم مخلوط نکنید. بهتر است ابتدا یک تا دو ماده را مخلوط کرده و آن را بچشید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که ترکیب اولیه چقدر با ذائقه‌ی شما سازگار است و به چه مواد دیگری نیاز دارید. می‌توانید میزان روغن اضافه شده، چاشنی‌ها یا آب لیموترش و سیر را کم یا زیاد کنید. در این صورت می‌توانید سس‌های جدید با طعم‌های متنوع داشته باشید.


حرف حساب
حرف حساب اینکه گول تبلیغات را نخورید. سس مایونز نه‌تنها خیری برای بدن ندارد بلکه زیاده‌روی در مصرف آن شما را در معرض چاقی و بیماری‌های مرتبط قرار می‌دهد. اعتمادی به سس‌های رژیمی نیز نکنید. اگر سالادی تهیه می‌کنید که مجبور هستید حتماً از سس مایونز استفاده کنید در ازای هر قاشق سس 1 قاشق ماست استفاده کنید. به این صورت مصرف سس را حداقل به نصف کاهش می‌دهید. اما بهترین کار این است که از این سس‌های گیاهی استفاده کنید. سبزیجات موجود در آن‌ها نه تنها برای سلامتی‌تان مفید هستند بلکه شما را از چاقی و شکمی بزرگ در امان نگه می‌دارند.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:
صنعت تولید سُس
چاشنی ها: خوب ها و بدها را بشناسید

دنیای متنوع سس ها
5 چاشنی که باید در هر آشپزخانه‌ای باشد
سس‌ها؛ خوشمزه‌ترین طعم‌دهنده‌ها
طرز تهیه‌ی 8 نوع سس برای گوشت‌های کبابی
سُس‌ها؛ سرخ و سفید، تند و شیرین
آشنایی با خـردل و سُس آن
تهیه چند نوع سُس
چند نوع سس كم‌انرژی
جایگزین‌های چربی را بشناسیم
مایونز را با ماست رقیق کنید 
 
فیلم مرتبط:
بلدرچین با سس انار 
 
صوت های مرتبط:
خوراک سبزیجات با سس سفید
کباب سیب زمینی با سس تارتار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.