تبیان، دستیار زندگی
آثارش را یك‌جا عرضه كرد آیدین آغداشلو، نمایشگاه یك‌ماهه، مفصل و به‌زعم خود موفقی را پس از سال‌ها در كانادا برگزار كرد. او 22 كار در گالری آرتای تورنتو به‌نمایش گذاشت كه گویا همه‌ی فروختنی‌هایش را با قیمت‌هایی حدود 7 ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیدین آغداشلو پس از 30 سال آثارش را یك‌جا عرضه كرد

آیدین آغداشلو، نمایشگاه یك‌ماهه، مفصل و به‌زعم خود موفقی را پس از سال‌ها در كانادا برگزار كرد.

او 22 كار در گالری آرتای تورنتو به‌نمایش گذاشت كه گویا همه‌ی فروختنی‌هایش را با قیمت‌هایی حدود 7 تا 15 هزار دلار به‌فروش رسانده و بقیه را به مجموعه‌ی خانواده‌اش سپرده است.

او به‌رغم پیش‌بینی‌اش هیچ كاری را از مجموعه‌های دیگر امانت نگرفت و آنچه كه عرضه شد طی چند ماه پیش از برپایی نمایشگاه خلق كرده بود.

خاطرات انهدام - مینیاتوری‌های مچاله‌شده - و نقاشی‌های رنسانسی زخمی شده را تا شفاعت فرشتگان كه دوره‌های مختلف و بازگوكننده سیر تحول كارهای وی طی 40 سال گذشته به‌شمار می‌روند، پس از 30 سال در این نمایشگاه ‌یك‌جا به‌نمایش درآمدند.

او دربازگشت از كانادا به خبرنگار ایسنا گفت، آنچه با برپایی این نمایشگاه اتفاق افتاد بیش از انتظارش بوده گمان نمی‌كرد ایرانی‌های مقیم تورنتو تا این حد ارتباطشان را با فرهنگ و هنر سرزمین اصلی‌شان حفظ كرده باشند.

آغداشلو اظهار كرد: همیشه فكر می‌كردم به‌خاطر آنكه برخی‌هاشان ده‌ها سال در آن‌جا به‌سر می‌برند، شناخت كمتر یا ارتباط اندكی با هنرمندانی كه در این سال‌ها در ایران مانده‌اند و كار كردند، دارند؛ اما استقبال از نمایشگاه نشان داد كه این ریشه بسیار عمیق‌تر است.

او از شناخت بسیار عمیقی یادكرد كه ایرانی‌های مقیم خارج از كشور نسبت به هنر معاصر ایران داشته‌اند. وی تصریح كرد: این شناخت تنها منحصر به افرادی نبوده كه نقاشان قدیمی‌تر را می‌شناختند، بلكه برخی 20 تا 25 ساله‌ها، بارها و بارها برای دیدن نمایشگاه آمده و به‌خوبی نقاشی معاصر ایران را می‌شناختند.

این منتقد هنری چنین عنوان كرد كه تصور كسانی كه در خارج از ایران هستند، درباره‌ی كسانی كه در داخل كشور كار می‌كنند، بعضی وقت‌ها با سوء تفاهم یا با دوری همراه است و این امر از جانب ما نیز متقابلا همین‌گونه است. شاید ما نیز عمیقا و دقیقا عمق فرهنگ ایرانی ایرانی‌های مقیم خارج را گاهی اوقات به‌سادگی درك نمی‌كنیم و به‌سادگی از آن می‌گذریم.

به گمان آیدین آغداشلو، هر نمایشگاهی از این نوع، این پیوند را محكم‌تر می‌كند و ضروری است پیوند بسیار محكم شود، چرا كه خاطره به‌هرحال كمرنگ می‌شود

منبع: ایسنا


لینک:

گفتگو با آیدین آغداشلو درباره هنر پس از انقلاب اسلامی

هنر

هنرهای تجسمی