تبیان، دستیار زندگی
ترس از هزینه های قبل و بعد از ازدواج باعث فرار بسیاری از جوانان دم بخت از این امر و سنت نبوی شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از ترس اجاره خانه ازدواج نمی‌کنم!

ترس از هزینه‌های قبل و بعد از ازدواج باعث فرار بسیاری از جوانان دم بخت از این امر و سنت نبوی شده است.

هزینه های ازدواج

ترس از هزینه‌های قبل و بعد از ازدواج باعث فرار بسیاری از جوانان دم بخت از این امر و سنت نبوی شده است.

در روایات و احادیث اسلامی ازدواج اهمیت بالایی دارد و بر آن تأکید فراوانی شده است مواردی از قبیل دور نگه داشتن مومن از فساد و فحشاء، جبران کمبودهای طبیعی زن و مرد، نزدیک‌ شدن به کمال و دست‌یابی به آرامش روحی از جمله عوامل اهمیت در این امر است.

ازدواج همچون دژی است که زن و مرد را در برمی‌گیرد و از دین و ایمان آن‌ها پاسداری می‌کند و آن‌ها را از آلوده شدن به گناه بازمی‌دارد.

دکتر امان‌‌الله قرائی‌مقدم جامعه‌شناس با اشاره به اهمیت ازدواج می‌گوید: ازدواج به عنوان فریضه‌ای الهی باعث سلامت جسم و روان جامعه است و آرامش روحی و روانی افراد جامعه را به همراه دارد و موجب پیشرفت و تکامل اعضای جامعه می‌شود . در مکتب جامع و کامل اسلام برای همه دوره‌های سنی انسان، برنامه‌ریزی شده است.

بنابراین هنگامی که دختر و پسر به رشد عقلی و جسمی رسیدند، باید ازدواج کنند رها کردن این سنت الهی با رعایت نکردن زمان مناسب آن، پیامدهای روحی نامطلوبی برای زن و مرد دارد.

اکنون ازدواج بر خلاف گذشته که در سنین پایین و به راحتی اتفاق می‌افتاد با پیشرفت علم و تکنولوژی و با گسترش سطح آگاهی و آزادی عمل افراد جامعه متأسفانه شاهد دیرهنگامی این امر الهی در بین جوانان هستیم.

امروزه با تغییر در شیوه و سبک زندگی خانواده‌ها هر یک از افراد در جامعه نقش و موقعیت اجتماعی خاصی را نسبت به گذشته برعهده گرفته‌اند همین عامل مهمی در اقدام دیرهنگام جوانان به ازدواج و افزایش سن آن‌ها است.

دکتر قرائی‌مقدم، در رابطه با تأثیر تغییرات اجتماعی بر تصمیم به ازدواج جوانان می‌گوید: با پیشرفت جوامع و تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی افراد جامعه ما شاهد به تأخیر افتادن ازدواج در جوانان هستیم که علل و عوامل متعددی بر آن تأثیر دارد.

امروزه دختران و پسران جوان علاقه بسیاری به ادامه تحصیل در مقاطع بالا دارند که به همین علت باید زمان زیادی را صرف تحصیل خود کنند.
به دنبال این علاقه اهداف جدیدی را برای خود در نظر می‌گیرند و برای رسیدن به آن‌ها سعی و تلاش می‌کنند.

علاقه به ادامه تحصیل و تجرد
متأسفانه دوستی‌ها و برقراری رابطه آزاد بین دختر و پسر در بیرون از منزل نیز میل به ازدواج را در گروهی از جوانان کم کرده است.

البته تمایل به ادامه تحصیل و رسیدن به مقاطع تحصیلی بالا به خصوص در بین دختران جوان بیشتر دیده می‌شود تا حدی که موجب افزایش سن ازدواج در بین آن‌ها شده است این تمایل به ادامه تحصیل و افزایش سن ازدواج در برخی دختران به حدی رسیده است که دیگر تمایلی برای ازدواج و تشکیل خانواده ندارند و تجرد را انتخاب می‌کنند.

معمولاً این علاقه در سنین مناسب ازدواج شکل می‌گیرد و دخترها به خاطر ادامه تحصیل خود در این سنین خواستگار‌ها و پیشنهادهای مناسب ازدواج را رد می‌کنند.

بعد از تحصیل، با بالا رفتن سطح تحصیلاتشان هدف‌ها‌ و آرزوهای جدیدی را برای خود در نظر دارند، توقعات و انتظاراتشان به تبع مدرک تحصیلی که دارند بالا  رفته و در انتخاب همسر خود سختگیری می‌کنند و هر کسی را برای ازدواج قبول ندارند و اغلب تمایل دارند که با فردی ازدواج کنند که از نظر تحصیلات و موقعیت و جایگاه اجتماعی در سطح بالایی است.

موقعیت علمی مناسب در دختران با خود علاقه به اشتغال و استقلال مالی را نیز به همراه می‌آورد شاید میل به اشتغال و درآمدزایی و استقلال مالی دختران خود از عوامل دیگری است باعث افزایش سن ازدواج شده است.

اغلب شاهد هستیم دخترانی که شاغل‌اند و زندگی و موقعیت خوبی را برای خود دست و پا کرده‌اند دیگر فردی را که از لحاظ مالی از آنها پایین‌تر است برای ازدواج خود انتخاب نمی‌کنند.

حمایت‌های نابه‌جا و عدم پذیرش مسئولیت

دختران و همچنین پسرانی که تمام وقت و سال‌های جوانی خود را صرف ادامه تحصیل می‌کنند طی این دوران از طرف خانواده‌های خود حمایت می‌شوند.

بر این اساس آن‌ها به افرادی تبدیل می‌شوند که هیچ مسئولیتی را برعهده نمی‌گیرند و حتی کوچک‌ترین کارهای خود را بر دوش والدین خود می‌اندازند و از زیر بار مسئولیت در می‌روند برای اینکه فکر می‌کنند فقط باید درس بخوانند طبیعی است که چنین اشخاصی از ازدواج سرباز زده و مسئولیت برعهده گرفتن خانه و خانواده را بر دوش نمی‌گیرند.

آیا ازدواج سدی بزرگ برای جوانان است؟

متأسفانه دختران و پسران جوان به علت تربیت نامناسب والدین به این دلیل که والدین به آنها مسئولیت پذیری را نیاموخته‌اند و آن‌ها را برای تشکیل خانواده به درستی آموزش نداده‌اند، ازدواج را سدی بزرگ در برابر خود می‌دانند که مانع رسیدن آن‌ها به اهداف و آرزوهایشان است.
البته نباید نقش مهم و اساسی دیگر موانع و مشکلات ازدواج را هم در به تأخیر افتادن این امر  نادیده گرفت.
در کنار مسئله علاقه به ادامه تحصیل، مشکلاتی از قبیل مشکلات مالی و اقتصادی هم جزء مهم‌ترین موانع ازدواج است.

به این دلیل که با تغییر در سبک زندگی و الگوهای رفتاری و بالا رفتن سطح انتظارات خانواده‌ها و اشخاص و تأمین هزینه‌های سنگین اجاره منزل و تعیین مهریه‌های سنگین برای تشکیل زندگی، جوانان را دچار ترس و وحشت کرده است.

سخت‌گیری‌ها و وسواس‌های نابه‌جا در انتخاب همسر ایده‌آل

همچنین اغلب اشخاصی که ادامه تحصیل می‌دهند و سال‌هایی از عمر خود را برای رسیدن به اهداف تحصیلی و شغلی و کسب موقعیت خوب اجتماعی به تنهایی سر می‌کنند رفته رفته در انتخاب همسر آینده خود دچار وسواس شده و تصمیم گیری و انتخاب مناسب برایشان سخت می‌شود، به گونه‌ای که توقعات آن‌ها بالا رفته و در انتخاب‌های خود دچار تردید و دودلی می‌شوند و به دنبال بهترین و ایده‌ال‌ترین فرد برای ازدواج هستند.

در حالی که بهترین سال‌های عمر خود را در این راه برای انتخاب همسر هدر می‌دهند حتماً این عمل منجر به انتخاب بهتر نمی‌شود.
قابل ذکر است که بعضی از افرادی که دیر ازدواج می‌کنند و سال‌های زیادی را در تنهایی به سر می‌برند معتقدند که ازدواج برای آن‌ها محدودیت ایجاد می‌کند و آزادی آن‌ها با این عمل سلب می‌شود در نتیجه از ازدواج خودداری می‌کنند.

کاهش تمایل به ازدواج با برقراری رابطه آزاد دختر و پسر

متأسفانه دوستی‌ها و برقراری رابطه آزاد بین دختر و پسر در بیرون از منزل نیز میل به ازدواج را در گروهی از جوانان کم کرده است.

آن‌ها به غلط تصور می‌کنند که با برقراری ارتباط آزاد با جنس مخالف و ارضای غرایز طبیعی شان به وسیله این دوستی‌ها می‌توانند از زیر بار مسئولیت سنگین خانه و خانواده شانه‌ خالی کنند و به همین دلیل از ازدواج سرباز می‌زنند.

اینگونه اشخاص معمولاً‌ با گذشت زمان دچار پشیمانی می‌شوند که سن و سال مناسب برای ازدواج را با سخت‌گیری‌ها و وسواس‌های بی‌مورد خود از دست داده و حال در سن بالا با انتخاب‌های محدودتر باید با فردی که از آن‌ها بسیار سن بالاتری دارد، یا هم سن‌ آن‌هاست و یا تجربه یک بار زندگی مشترک را داشته است و به دلیل طلاق یا فوت همسر دوباره به دنبال تشکیل خانواده است، ازدواج کنند.

این شرایط موجب نارضایتی افراد از زندگی می‌شود و نمی‌توانند همسر ایده‌ال خود را انتخاب کنند در نتیجه مجبورند که اولین درخواست برای ازدواج را بی‌چون و چرا قبول کنند و یا اینکه هرگز ازدواج نمی‌کنند.

سال‌های تأثیرگذاری که هدر می‌رود!

البته ناگفته نماند که مسئله خدمت سربازی و یافتن شغل نیز از دیگر موانع و مشکلات در این باره است چرا که آقایان باید چند سالی از عمر خود را در سربازی پشت سر گذارند و بعد از آن نیز باید شغلی را برای خود دست و پا کنند به همین علت توانایی تشکیل خانواده را ندارند و دیرتر ازدواج می‌کنند.

دکتر قرائی مقدم،‌ می‌گوید: تحصیلات،‌شغل، سربازی، توقعات نامتعارف، چشم و هم‌چشمی‌ها و عدم آموزش مسئولیت‌پذیری در افراد باعث تأخیر در ازدواج است و زمانی که ازدواج در افراد به تأخیر افتاد جامعه دچار انواع آسیب‌های اجتماعی می‌شود.


منبع : باشگاه خبرنگاران