تبیان، دستیار زندگی
در مقاله ی پیش به 2 عامل " تولد کودک دوم " و " مقایسه ی میان فرزندان " که باعث بروز حسادت میان کودکان می شود اشاره کردیم . حال 4 عامل دی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرشته های حسود

چرا کودکان حسادت می کنند ( 2 )


برای مطالعه دومورد اول اینجا را کلیک کنید


در مقاله ی پیش به 2 عامل " تولد کودک دوم " و " مقایسه ی میان فرزندان " که باعث بروز حسادت میان کودکان می شود اشاره کردیم . حال 4 عامل دیگر را بررسی می کنیم :


3- تبعیض میان فرزندان

گاهی دیده شده والدین به سبب ویژگی های خاص در یکی از فرزندانشان توجه زیادی به او دارند، شاید آنها از صمیم قلب تمام فرزندانشان را به یک اندازه دوست داشته باشند ولی کودکی که بیشتر مورد عنایت والدین خصوصاً مادر است حس حسادت را در فرزندان دیگر بوجود می آورد.

والدین بایستی سعی کنند تا عدالت و مساوات را در میان فرزندانشان بخوبی رعایت کنند و اگر هم لازم باشد به یکی از آنها بیشتر کمک کنند، علت را برای فرزندان دیگر توضیح داده تا موجب خشم آنان نشوند.


4- تفاوت سنی میان فرزندان

کودک کوچکتر نسبت به مزایایی که برادر و یا خواهر خودش که بزرگتر از او هستند دارد و بهره می برد حسادت می ورزد و یا برعکس محبت و مراقبت خاصی که کودک کوچکتر از آن برخوردار است موجب ناخرسندی و حسادت برادر و خواهر بزرگتر می شود به همین جهت اولیاء باید با برنامه و طراحی خاصی میان فرزندان الفت برقرار کنند تا آنها میان خودشان جدایی و فرقی احساس نکنند.


5- شیوه تربیتی

بعضی از مادرها و پدرها در شیوه تربیتی خود دچار اشتباه شده و آنقدر مهر و محبت از خودشان نشان می دهند که از حد معقول بیرون می رود و فرزندان گمان می کنند همیشه باید آنها به عنوان سمبل مطرح شوند و اگر در مدرسه و یا بین همکلاسی ها و فامیل لحظه ای فراموش شوند و یا کسی بیش از آنها در آن جمع مطرح شود حسادت می ورزند.


6- تضاد میان والدین

اختلاف میان والدین باعث می شود که مادر مثلاً به کودکی که شباهت زیادی با شوهرش دارد بی مهری کند، بی مهری مادر باعث می شود که این بچه به خواهر ها و برادرهای دیگر که از مهر مادری بهره کامل می برند حسادت بورزند.

البته این موقعیت به ندرت دیده می شود چرا که مهر و عطوفت مادری مانع از عدم رسیدگی به کودک آن هم به دلایل غیر منطقی است ولی عکس این مطلب ممکن است در بعضی مواقع صحت پیدا کند. بطور مثال شباهت کودک به مادربزرگ و با یکی از عزیزان والدین موجب جلب توجه بیشتر خانواده شود و حسادت کودکان دیگر را برانگیزد.


نقاشی و بازی درمانی

بهترین روش پی بردن به حسادت نقاشی و بازی درمانی است به عنوان مثال وقتی از یک کودک مبتلا به حسادت درخواست شد که اسامی اعضای خانواده را بنویسید کودک نام فردی را که دوست نداشت یادداشت نکرد حتی وقتی به وی یاد آوری شد به نظر می رسد کسی را فراموش کرده است. با قدری تامل جواب داد نه اسم کسانی که دوست داشتم را نوشتم. در مثالی دیگر از کودک مبتلا به حسادت تقاضا شد، که ساختمان خانه خودشان را نقاشی کند و اتاقهای افراد خانواده را مشخص کند کودک پس از نقاشی محلی برای فرد مورد تنفر تعیین نکرد. کودک در بازی با عروسکهای مختلف به عروسکی که به نام شخص مورد تنفر نامگذاری شده توجهی نمی کند. یا آنرا پاره می کند.

بعضی عقیده دارند که بازی درمانی و نقاشی ضمن اینکه یک روش تشخیصی و پی بردن به علت حسادت است یک روش درمانی نیز هست زیرا فرد به وسیله آن احساساتش را بیان می کند و خود را تخلیه می کند.


شما می توانید با مسئولیت دادن به کودک برای مواظبت از نوزاد از حسادت او جلوگیری کنید.


عوامل جلوگیری از حسادت

اگر کودک را آزاد بگذاریم تا احساسات و تجربه های خود را بیان کند و بیانات او را مورد پذیرش قرار دهیم مسلماً حسادت او تا حدودی تقلیل می یابد.

والدین می توانند از رفتار کودکشان درک کنند که چه عواملی موجب بروز حسادت او می شود. خوب است وقتی را برای صحبت با کودکمان اختصاص دهیم و درباره اینگونه مسایل با او به صحبت بنشینیم. گاهی برداشتهای سطحی و کودکانه این احساس را در کودک بوجود می آورد که والدین نسبت به فرزندان دیگر به او توجه کمتری نشان می دهند، اما با تایید و اهمیت دادن می توان این احساس را در او بر طرف نمود.

برای کودکی که به نوزاد جدید حسادت می کند راههای زیر را پیشنهاد می کنیم:

یکی از عوامل بوجود آمدن حسادت در کودک صرف وقت زیاد مادر برای رسیدگی به امور نوزاد است. اما بایستی توجه داشت در این برهه زمانی کودک بزرگتر نیازمند به محبتی بیشتر از همیشه می باشد.

زمانی که کودک می بیند محبت مادر هم اکنون فقط مختص به نوزاد تازه وارد است احساس خشم می کند و همانطور که گفته شد دست به رفتارهایی می زند که مربوط به دوران قبلش می باشد زیرا او به آن درجه از منطق و تکامل فکری نرسیده که بتواند نیازهای نوزاد را درک کند. نوزاد جدید مانند رقیبی در مقابل او قرار می گیرد و نسبت به او احساس خصومت می کند.

برای جلوگیری از این حالت توصیه می شود که والدین نسبت به قبل بیشتر به کودک محبت کنند. مادر با این کار خود به کودک بزرگتر می فهماند که او نیز مورد علاقه و محبت خانواده است.

مسئولیت دادن به کودک برای مواظبت از نوزاد یکی دیگر از راههای جلوگیری از حسادت می باشد. هنگام شیر دادن به نوزاد مادر می تواند برای او قصه بگوید و با این کار محبتش را در دل کودک پا بر جاتر نماید. و از ایجاد عقده و حس حقارت در فرزندش جلوگیری نماید.

منبع: زن روز


لینک:

- لطفاً، ببخشید و متشکرم را به کودکان بیاموزید

- راه حل های خوب برای رفتارهای بد بچه ها - قسمت اول-

- راه حل های خوب برای رفتارهای بد بچه ها -قسمت دوم-

- ویژگی های تربیت صحیح

- نقدی بر روش های تربیتی سختگیرانه و مقتدرانه - قسمت اول-

-كودكان 4 تا 6 ساله را بهتر بشناسیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.