تبیان، دستیار زندگی
سلام من نرجس جهاد هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، پگاه کمالی از مدرسه دکتر شریعتی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم زهرا شفیعی سروستانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دکتر شریعتی
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه دکتر شریعتی در دهمین جشنواره

شبیه سازی گیاهان و جانوران

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من نرجس جهاد هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، پگاه کمالی از مدرسه دکتر شریعتی با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم زهرا شفیعی سروستانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " شبیه سازی گیاهان و جانوران" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
شبیه سازی یا کلونینگ در اصل دانش و فن آوری زایش و تکثیر جاندار از غیر مسیر طبیعی است.

در این علم - برخلاف مسیر طبیعی که سلول تخم یا همان نطفه از ترکیب سلول های جنسی نر و ماده تشکیل می شود - از تکثیر هسته ی یک سلول غیر جنسی در سلول جنسی ماده به دست می آید.

روشن تر این که با استفاده از فن آوری پیچیده، هسته ی یک سلول جنسی ماده را که هنوز عمل لقاح انجام نداده، خارج کرده و هسته ی یک سلول غیرجنسی نر یا ماده را جایگزین آن می کنند.

این هسته ی غیر جنسی بر پایه ی برنامه های ژنتیکی منظم، به تکثیر سلولی و تشکیل جنین مبادرت می کند و چون تخمک میزبان، فاقد هسته و کروموزم های جنسی است، ویژگی های جنین کاملاً همانند خصوصیات سلول غیرجنسی اولیه می باشد و چون DNA همه ی سلول های بدن مشابه اند، این سلول های غیر جنسی را می توان از بافت های پوستی، ماهیچه ها، خون و موی افراد، جداسازی کرده، مورد استفاده قرار داد.

بر این پایه، شبیه سازی شیوه ای از تولید مثل جانداران است که بدون آمیزش طبیعی، یک سلول بدنی ( غیر جنسی ) و یک سلول جنسی، پس از ترکیب و تحریک، روند تکاملی خود را در رحم زنی که سلول اولیه از بدن او جدا سازی شده، ادامه می دهد تا به جنین تبدیل و متولد شود.


تبیان: با توجه به مطالعاتی که انجام داده اید لطفاً بفرمایید آیا شبیه سازی در ایران صورت گرفته است یا خیر و آیا نمونه ای شبیه سازی در اختیار داریم؟
بله همان طور که می دانید اولین گوسفند شبیه سازی شده در ایران رویانا نام دارد. اگر رویانا بتواند تولید مثل کند موفقیت ما کامل است، چون قابلیت تولید مثل یکی از فرآیندهای مهم است. دکتر نصر اصفهانی رئیس واحد اصفهان پژوهشکده رویان، اعلام کردند وضعیت رویانا، گوسفند شبیه سازی شده ایرانی، در حال حاضر تفاوتی با گوسفندان هم سنش ندارد، اما تا بلوغ هنوز حدود 2 ماه زمان دارد و چون هنگامی که رویانا بالغ می شود فصل جفت گیری بهار را از دست داده ایم، باید تا پاییز صبر کنیم و آن هنگام برای جفت گیری رویانا از چندین ماده از نژادهای خوب و خالص استفاده می کنیم.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما بر روی پژوهشمان تحقیق و بررسی کامل را انجام دادیم و بعد از آن از طریق دبیر پژوهشمان به ما خبر دادند که جشنواره ای به نام جشنواره تبیان وجود دارد که ما می توانیم پروژه هایمان را ارائه دهیم. بعد از آن با کمک دبیر پژوهشمان پروژه خود را در این جشنواره ارائه کردیم. به نظر من جشنواره تبیان خیلی پرفایده و پربار است. امیدوارم به گروه های شهرستانی بیشتر توجه شود.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی