تبیان، دستیار زندگی
مصرف هر نوع دارویی عوارض مخصوص به خود را دارد و زمانی این مشکلات به اوج می رسد که داروهایتان را هم به درستی مصرف نکنید. خوشبختانه با رعایت اصول صحیح و اقدامات...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

4 قانون برای کاهش عوارض داروها


مصرف هر نوع دارویی عوارض مخصوص به خود را دارد و زمانی این مشکلات به اوج می رسد که داروهایتان را هم به درستی مصرف نکنید. خوشبختانه با رعایت اصول صحیح و اقدامات به موقع می توانید تا حد زیادی از بروز این عوارض جانبی بکاهید.

داروها

طبق تجویز پزشک عمل کنید
نسخه ای که در دست دارید حکم قانون سفت و سختی را دارد که باید مو به مو به آن عمل شود، یعنی اینکه شما داروی تجویز شده را باید به اندازه ی میزان و در زمانی که روی نسخه نوشته شده است مصرف کنید.


اگر مجبور هستید روزانه چند دارو را مصرف کنید، بهتر است از ظرف داروی روزانه استفاده کنید تا از فراموش کردن و یا مصرف دوباره داروها خودداری شود، چون روی این ظروف، روزهای هفته و یا داروهای صبح، ظهر و شب قید شده است و شما می توانید با خیال راحت داروهایتان را در آن قرار داده و به طور مرتب مصرف کنید.


اگر تصور می کنید که با مصرف دارو تغییری در وضعیتتان ایجاد نشده و یا دردتان تسکین نیافته است، هیچ گاه خودسرانه دوز دارو را افزایش ندهید.


همینطور اگر با مصرف دارویی دچار عوارض آن شدید، بدون مشورت با پزشک اقدام به قطع مصرف نکنید.

توضیحات بروشور داخل جعبه دارو را بخوانید
اگر دارویی را برای اولین بار مصرف می کنید، حتما توضیحات بروشور داخل جعبه آن را مطالعه کنید.


در این بروشور، توضیحات لازم در خصوص خطرات و عوارض جانبی، موارد منع مصرف و غیره به دقت نوشته شده است.


در صورت داشتن هر نوع سئوال و یا شک و تردیدی با پزشک خود مشورت کنید.

درست است که آب گریپ فروت سرشار از خواص متعدد است، اما همین نوشیدنی می تواند باعث بروز و یا تشدید عوارض جانبی برخی داروها شود

خوددرمانی نکنید
هر دارویی که برای دوست و یا آشنایی افاقه کرده است، لزوما مناسب شما نخواهد بود. بنابراین از خوددرمانی و مصرف داروهای دیگران و پیشنهاد دادن داروهای خود به اطرافیان اکیدا خودداری کنید.


اگر دارویی را بدون تجویز پزشک تهیه می کنید احتیاط کنید، زیرا امکان دارد در مصرف آن دچار اشتباه شوید و دوز بیشتری مصرف کنید.


همچنین امکان دارد دچار تداخل دارویی شوید. بنابراین توصیه می کنیم قبل از مصرف نوع دارویی و حتی مکمل های غذایی با پزشک مشورت کنید.

از مصرف آب گریپ فروت بپرهیزید
درست است که آب گریپ فروت سرشار از خواص متعدد است، اما همین نوشیدنی می تواند باعث بروز و یا تشدید عوارض جانبی برخی داروها شود.


البته تعداد این داروها زیاد نیست، اما از بین آنها می توان به استاتین ها (داروهای ضد چربی خون)، داروهای ضدآریتمی (داروهای مقابله کننده با ضربان نامنظم قلب) و داروهای ضدافسردگی و غیره اشاره کرد.


کافیست به مدت دو روز، دو لیوان آب گریپ فروت مصرف کنید تا با تداخل قابل مشاهده ی آن مواجه شوید.


بهتر است در حین مصرف دارو به جای این آب میوه از آب پرتقال طبیعی استفاده کنید.

فاطمه مهدی پور
بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:
جعبه داروهایتان را چک کنید
داروهای ایرانی و خارجی چه تفاوتی دارند؟
دارو دادن به کودک به این راحتی ها نیست
9 دارویی که نباید خودسرانه به فرزندتان بدهید
خوددرمانی؛ درمان بیماری یا درمانی بیماری زا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.