تبیان، دستیار زندگی
عصای سفید از زمان جنگ جهانی اول به صورت نمادین برای نابینایان شناخته شد. برای پیشگیری از خطراتی که نابینایان را تهدید می کند این رنگ در تمام دنیا برای عصای راهنمای آن ها تصویب شده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رفاه

در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رفاه در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


طراحی و ساخت عصای سفید و هوشمند
تبیان: سلام و وقت به خیر، لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید.
باسلام، زهرا رحیمی هستم به همراه زینب امامی فر و حنانه ایمانی از مدرسه رفاه در دهمین دوره جشنواره های تبیان شرکت کرده ایم.


تبیان: هدف شما از انتخاب این موضوع چیست؟
23 مهرماه، روز جهانی نابینایان و عصای سفید است. این روز در جهت اهمیت به روشندلان، توجه بیشتر به مشکلات آن ها و ایجاد محیط های مناسب برای استفاده کننده گان سفید است. باتوجه به افزایش تعداد روزافزون نابینایان در کشور و در جهان و نیز نبود امکانات مناسب در جامعه، برای این دسته معلولان، تصمیم گرفتیم با کمک خداوند و تلاش های زیاد، تغییراتی در عصای سفید نابیناها که در واقع همراه همیشگی این روشندلان ایجاد کنیم که در هنگام رسیدن به مانع به صورت هوشمند و به وسیله یک آهنگ هشدار نابینا را از مانع باخبر می کند.


تبیان: تاریخچه عصای سفید چه زمانی است؟
عصای سفید از زمان جنگ جهانی اول به صورت نمادین برای نابینایان شناخته شد. برای پیشگیری از خطراتی که نابینایان را تهدید می کند این رنگ در تمام دنیا برای عصای راهنمای آن ها تصویب شده است.
لوئیس بریل در 1809 در فرانسه متولد گردید. وی در سن سه سالگی بینایی خود را از دست داد. امروزه شهرت بریل به خاطر ابداع سیستم خط برجسته وی می باشد که در آن زمان در پیام های سری ارتش به کارگرفته می شود. سیستم بریل شامل نقاط برجسته با اشکال منظم بر روی مقوای نازک می باشد که نابینایان از طریق لمس آن قادر به خواندن خواهند بود. این روش در بسیاری از کشورهای جهان استفاده می شود.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه رفاه در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان


تبیان: علل نابینایی چیست؟
آب مروارید، بیماری های عفونی، نابینایی اطفال، عیوب انکساری، آب سیاه، دیابت، تنبلی چشم


تبیان: چه نتیجه ای از این پروژه می گیرید؟
باتوجه به تحقیقات انجام گرفته، این نمونه هایی که تا کنون اختراع و ابداع شده است اولا در بازار ایران به راحتی قابل تهیه نبوده، ثانیا به دلیل سنگینی عصا و مهم تر از به دلیل گرانی محصول نهایی توسط نابینایان ایرانی قابل استفاده نمی باشد، بنابراین گروه پژوهشی ما تصمیم به طراحی و ساخت یک عصای سفید سبک با یک سنسور کوچک در انتهای آن می باشد، که روند طراحی و آزمون طرح های مختلف هم چنان ادامه دارد.


تبیان: با تشکر از حضور شما در دهمین جشنواره تبیان و همین طور شرکت در مصاحبه ما. امیدواریم همواره در ارتقا سطح علمی و فرهنگی کشورمان موفق و پیش قدم باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

مصاحبه با مدرسه فرزانگان (4) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (10) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (9) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان 
مصاحبه با مدرسه فرزانگان (6) در دهمین دوره جشنواره دانش آموزی تبیان