تبیان، دستیار زندگی
تصویرسازی های مینا باقری در رول کاغذی با تکنیک خودکار به نمایش درآمده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

30 متر زندگی زنـانه

تصویرسازی‌های مینا باقری در رول کاغذی با تکنیک خودکار به نمایش درآمده است

بخش هنری تبیان
30 متر زندگی زنـانه

مدتی است زنان زیادی با چادرهای گل‌گلی و چشم‌های قلمبه، مهمان رول 30 متری مینا باقری شده‌اند تا تقابل زندگی و فرهنگ زنان سنتی و مدرن ایرانی را یکجا نشان دهند. باقری، رشته نقاشی را در مقطع کارشناسی در دانشگاه هنر تهران خوانده و مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه هنر و معماری به پایان رسانده است.

او بیش از یک سال و نیم برای به پایان رساندن «30متر زندگی زنانه» وقت گذاشته است و با استفاده از تکنیک خودکار و بافت نشان داده با ابزارهای ارزان هم می توان کار متفاوت خلق کرد. نمایشگاه 30 متر زندگی زنانه تا یازدهم مرداد (از ساعت 14 تا 19) در گالری هنر فرهنگسرای ارسباران میزبان مخاطبان علاقه مند است. گپ و گفت جام جم را با این هنرمند پیش رو دارید.

ایده تصویرسازی وضعیت زندگی شخصی و اجتماعی زنان ایرانی آن هم در 30 متر رول کاغذ با خودکار چگونه شکل گرفت؟

من چند سال در آثارم به دنبال شخصیت سازی بودم و عموما این شخصیت ها غول و بچه غول بودند. دختران نیز یکی از موضوعات مهم کارهایم است؛ زیرا در نگاه عمومی، جنسیت زنانه با نرم خویی و انعطاف پذیری همراه است و در تصویرسازی می توان ایده های زیادی برای آن خلق کرد. از طرفی دیدن کارهای آقای فرهاد گاوزن بر کاغذهای متری، کنایه زدن به مشکلات اجتماعی و حتی روند اتفاقات رایج در جامعه، در مجموع موجب شد این اثر را خلق کنم.

تقابل مهمی در اثر شما میان زن مدرن و زن سنتی دیده می شود. این کار چقدر آگاهانه بوده و با چه هدفی انجام شده است؟

نشان دادن این تقابل کاملا آگاهانه و هدفمند بوده است؛ زیرا در فرهنگ رایج میان زنان جامعه امروز ما هنوز هم کارها و نگاه های سنتی بشدت دیده می شود. انتخاب چنین تقابل هایی بخوبی فرهنگ ایرانی را نشان می دهد. مثلا زنی که قالی می بافد یا پشت لپ تاپ می نشیند و حتی به کافی شاپ می رود. بخصوص زن های این اثر همه چادرهای گل گلی به سر دارند؛ چادرهایی که طرح آنها هیچ گاه تکرار نمی شود و نقش های آن عموما برگرفته از مظاهر طبیعی و گیاهان است.

شما چرا چادر را به عنوان پوشش زنان استفاده کرده اید؟

انتخاب چادر با آن بافت خاصی که دارد، تم ویژه ای به کل اثر می داد. از طرفی چادر همچنان پوشش ملی ما به حساب می آید. هنوز هم مادرها و مادربزرگ ها در جامعه ما از چادر استفاده می کنند. من قصد داشتم هم چادر و هم بافت های مختلف آن را نشان دهم.

به نظر می رسد گاهی زنان اثر شما با وجود هویت زنانه شان مرد می شوند و شغل های مردانه می پذیرند. چرا چنین گرایشی داشته اید؟

نشان دادن زنی که مهندس است یا کار مکانیکی می کند، بیانگر آن است که زن ها قدرت و توانایی زیادی دارند و نگاه غیربرابر به آنها منصفانه نیست. از طرفی، برخی خانم ها روحیه و شخصیت مردانه دارند. من می خواستم وجود این زنان را نیز به رسمیت بشناسم.

چرا اثرتان را به شکل سیاه و سفید، آن هم با خودکار به تصویر کشیدید؟

در کشور ما به اشتباه، برداشت از تصویرسازی به مخاطب کودک و آن هم به صورت رنگی منحصر شده است. من قصد داشتم این تفکر رایج را بشکنم و گرچه تاکنون تصویرسازی های رنگی زیادی داشته ام، ولی تصمیم گرفتم این اثر را به شکل سیاه و سفید نشان دهم تا تفاوتی با دیگر تصویرگری های معمول داشته باشد. از طرفی، همه به دنبال ابزارهای گران برای تصویرگری هستند. من از خودکار مشکی استفاده کردم تا حرکتی خلاف جریان های رایج داشته باشم. باید باور کنیم حتی با خودکار هم می توان اثری متفاوت آفرید. خودکار قابلیت ایجاد بافت های زیاد، خطوط متنوع و هاشور را در اختیار هنرمند قرار می دهد. گرچه تکمیل اثر با خودکار بسیار زمانبر است. بیهوده نیست که به پایان رساندن این اثر حدود یک سال و نیم به طول کشید.


منبع: جام جم