تبیان، دستیار زندگی
داستان عملیات مرصاد در قالب کتاب های مختلف و آثار سینمایی بسیاری گنجانده شده است. این روایت ها از زبان افراد مختلف هستند؛ از ابراهیم حاتمی کیا بگیرید تا 2 سروان بعثی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فاتحان مبارزه با آتش نفاق

قصه مرصاد از دریچه کتاب‌

داستان عملیات مرصاد در قالب کتاب‌های مختلف و آثار سینمایی بسیاری گنجانده شده است. این روایت‌ها از زبان افراد مختلف هستند؛ از ابراهیم حاتمی‌کیا بگیرید تا 2 سروان بعثی.

بخش کتاب وکتاب خوانی تبیان
کتاب

اولین کتابی که درباره عملیات مرصاد منتشر شد به سال 1371 بازمی‌گردد و کاری است از دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری. این کتاب «آخرین گزارش» نام دارد و به همت سیدیاسر هشترودی نوشته شده است. این کتاب مجموعه 4 «خاطره گزارش‌گونه» مربوط به سال‌های 66 تا 68 است که در آن، نویسنده با مردم شهرهای جنگ‌زده قصر شیرین، سرپل ذهاب و اسلام‌آباد و بویژه بازماندگان عملیات مرصاد گفت‌وگو کرده است. «تا اسارت» کتاب دیگری است در این‌باره. در این کتاب خاطرات حمید حکیم‌خواه گردآوری شده است. قسمت اول به چگونگی اعزام وی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در سال 1361 و حضور در منطقه چزابه اختصاص دارد. قسمت دوم به توصیف ایستگاه راه‌آهن تهران در هنگام اعزام نیروها به جبهه‌ها پرداخته و چهره مادران و پدرانی را ترسیم کرده است که با فرزندان خود درددل می‌کرده‌اند. کتاب «هم‌مرز با آتش» خاطرات حمید قبادی از دوران دفاع مقدس را روایت کرده است. وی از اهالی کوهدشت لرستان است که در جنگ مسوولیت‌های متعددی از جمله جانشین اطلاعات لشکر 57 ابوالفضل داشته است. «شب خاطره» عنوان شب‌های به‌یادماندنی است در حوزه هنری و کتابی که با همین نام توسط مجتبی عابدینی گردآوری شده، خاطرات بازگو شده در این شب‌هاست. در این کتاب «سیدعلی‌اکبر ابوترابی» در خاطره‌ای با عنوان صدای دوست از شکنجه‌های زندان بغداد سخن می‌گوید. اما راوی عملیات مرصاد «ابراهیم حاتمی‌کیا» (کارگردان سینما) در خاطره‌ای با عنوان شهر آلوده، از مشاهدات خود از عملیات مرصاد سخن می‌گوید که در آن زمان به‌عنوان فیلمبردار به منطقه عملیاتی مرصاد اعزام شده بود و این کتاب راویان بسیار دیگری هم دارد.

کتاب «حکایت سال‌های بارانی» خاطره‌های مهدی مرندی است که محمد خسروی‌راد آن را بازنویسی کرده است. این کتاب، شرح زندگی و حضور مهدی مرندی در جبهه‌ها طی دوران دفاع‌مقدس است.

در کتاب «من قاتل پسرتان هستم» نوشته احمد دهقان هم یکی از داستان‌های این کتاب درباره عملیات مرصاد است. همچنین کتاب«مستوران روایت فتح» به کوشش طاهره قاسمی‌امین منتشر شده و مجموعه خاطرات 13 نفر از شیرزنانی جان بر کف است که از تیغ نابکاران کومله و دموکرات نهراسیده و در برابر صدامیان مقاومت کرده‌اند. کتاب «از توفان تا نسیم» مجموعه خاطرات محمدعلی موظف‌رستمی و شرح درگیری‌ها در عملیات مرصاد در اسلام‌آباد، ایلام و سرپل‌ذهاب است. در کتاب «در کنار آتش»، مهناز شایسته‌فر اوضاع کرمانشاه را در دوران جنگ شرح داده و در پایان نیز عملیات مرصاد از زبان یکی از شاهدان نقل شده است. کتاب «درخت بلوط» خاطرات از یک خلبان هوانیروز به نام حجت شاه‌محمدی از عملیات مرصاد است. او در این کتاب از دفاع رزمندگان ایران بویژه هوانیروز، سپاه و نیروهای مردمی به رهبری علی صیادشیرازی در مناطق حسن‌آباد و اسلام‌آباد در عملیات مرصاد می‌گوید.

کتاب «حکایت سال‌های بارانی» خاطره‌های مهدی مرندی است که محمد خسروی‌راد آن را بازنویسی کرده است. این کتاب، شرح زندگی و حضور مهدی مرندی در جبهه‌ها طی دوران دفاع‌مقدس است. کتاب «اشغال و مدال» نوشته صبار اللامی و ستار سعد با ترجمه محمدنبی ابراهیمی در میان این کتاب‌ها متفاوت‌تر است. کتاب «10 متری چشمان کمین (8 سال به روایت سردار جعفر مظاهری)» که به همت محسن صیفی‌کار منتشر شده است، خاطرات جعفر مظاهری از رزمندگان و فرماندهان دفاع‌مقدس در استان همدان است که بخشی از آن به مرصاد مربوط می‌شود. کتاب «قطره‌ای از دریا» روایتی از علی‌محمد زند، از رزمندگان دوران دفاع‌مقدس است. نویسنده این کتاب که خود یکی از رزمندگان عملیات مرصاد بوده، سعی بر بازگو کردن جزئیات این عملیات از آغاز تا پایان در این اثر دارد. کتاب «سهم من از چشمان او» با مصاحبه، تدوین و نگارش مصطفی رحیمی که خاطرات سردار حمید حسام است نیز در 11 فصل مراحل زندگی او تا 31 شهریور 1359 را با روایتی ساده نقل کرده است. کتاب «قراویز تا مرصاد» کتاب دیگری است که به همت امیر شالبافیان نوشته شده است. به گفته نویسنده، این کتاب کارنامه تاریخی استان همدان در طول 8 سال دفاع مقدس بوده و با محوریت عملیات مرصاد تدوین شده است. عباس سلیمی‌نمین نیز در کتابی با عنوان «مرصاد پایانی بر 2 ادعا» این عملیات را به‌طور مفصل تحلیل کرده است. «بن‌بست در استراتژی، شکست در تاکتیک» که خاطرات منافقان پناهنده از عملیات مرصاد است، به همت سردار ناصر شعبانی نوشته شده است و کتاب در خور توجهی در این حیطه به حساب می‌آید.


منبع: فارس