تبیان، دستیار زندگی
خانه موزه شهیدان اقبالی از امروز میزبان نمایشگاهی متفاوت خواهد بود؛ نمایشگاهی که در آن هنر در کنار مقاومت می نشیند تا تجلی اراده جانبازان قطع نخاعی هشت سال جنگ تحمیلی بر ضمیر پاک بوم نقاشی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشک رنگ از استقامت سرو قامتان

خانه موزه شهیدان اقبالی از امروز میزبان نمایشگاهی متفاوت خواهد بود؛ نمایشگاهی که در آن هنر در کنار مقاومت می‌نشیند تا تجلی اراده جانبازان قطع نخاعی هشت سال جنگ تحمیلی بر ضمیر پاک بوم نقاشی باشد.

بخش هنری تبیان
 نقاشی های چهار جانباز قطع نخاعی

نمایشگاه نقاشی های چهار جانباز قطع نخاعی حتی اگر آن را ندیده باشیم هم می تواند آن قدر دیدنی باشد که از تصورش دل هر مخاطب را آب کند. فقط کافی است به این فکر کنیم آثاری را که از امروز به دیوارهای خانه موزه شهیدان اقبالی آویخته شده است، هنرمندانی پدید آورده اند که پیش از هنرمند بودن، نماد مقاومت هستند.

موسی سلامت، عباس ساکی، مجید ملک زاده و محمدباقر بابادی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه، هر کدام جانباز قطع نخاعی هستند.

هنرمندانی با 70 درصد جانبازی که حتی امکان حرکت هم ندارند. برخی از اینها حتی قدرت تکلم هم ندارند، ولی با نیرویی فراتر از نیروهای زمینی، همچنان که در سال های دفاع مقدس با اتکا به نیرویی الهی جانانه در مقابل دشمن سراپا مسلح قد علم کرده و مردانه از کیان و ناموس وطن دفاع کردند، این بار هم از خود شگفتی آفریده اند.

در چنین شرایطی این جانبازان که سال ها با بیماری خود سر می کنند، باز هم قلم به دست گرفته و از عشق، هنر خلق کرده اند. به همه اینها این را هم اضافه کنید که این جانبازان مدت هاست در آسایشگاه ثارالله زندگی می کنند.

افسانه مهاجان، مدیر خانه موزه شهیدان اقبالی درباره برپایی نمایشگاه نقاشی از آثار جانبازان قطع نخاع، به خبرنگار ما می گوید: این نمایشگاه با هدف نشان دادن توانمندی جانبازان دفاع مقدس، ارتقای روحیه این عزیزان و ترویج کارآفرینی برپا می شود.

هنرمندانی با 70 درصد جانبازی که حتی امکان حرکت هم ندارند. برخی از اینها حتی قدرت تکلم هم ندارند، ولی با نیرویی فراتر از نیروهای زمینی، همچنان که در سال های دفاع مقدس با اتکا به نیرویی الهی جانانه در مقابل دشمن سراپا مسلح قد علم کرده و مردانه از کیان و ناموس وطن دفاع کردند، این بار هم از خود شگفتی آفریده اند.

به گفته مدیر خانه موزه شهیدان اقبالی، در برنامه ای طولانی مدت قرار است این محل به پایگاه آموزش رشته های هنری به جانبازان تبدیل شود.

علاقه مندان برای دیدن این آثار در خانه موزه شهیدان اقبالی می توانند به آدرس خیابان کمیل غربی، بعد از چهارراه قلیچ خانی مراجعه کنند یا به منظور کسب اطلاعات بیشتر با شماره 66691546 تماس بگیرند. این نمایشگاه به مدت یک هفته از ساعت 9 تا 19 هر روز دایر است.

معرفی هنرمندان جانباز

موسی سلامت از همرزمان شهید حاج ابراهیم همت است. او از معدود بازماندگان عملیات خیبر است؛ همان عملیات افتخار برانگیزی که حاج ابراهیم همت در آن شربت شهادت را نوشید و برای همیشه تاریخ خود را جاودانه کرد. سلامت که حتی در تکلم هم مشکل دارد، در این نمایشگاه آثاری را به نمایش گذاشته است. در یکی از مشهورترین آثار او، مادر شهیدی به تصویر کشیده شده که قاب عکس فرزندش را در دست دارد.

عباس ساکی از دیگر هنرمندان این نمایشگاه است. در یکی از نقاشی های او، طبیعتی دنج بر بوم نقش بسته که در آن کوهستانی برف اندود در مرکز نقاشی جلوه گری می کند. در جلو و کناره های نقاشی کاج های سوزنی جلوه گر است که میان آن دریاچه ای نیلگون می درخشد و زمینه تصویر غروبی حزن انگیز دیده می شود. مهارت این هنرمند در به تصویر کشیدن ابرهای تیره این آسمان نارنجی رنگ، ستودنی است.

جانباز و هنرمند دیگر این نمایشگاه مجید ملک زاده است که در یکی از تابلوهایش نقشی وهم آلود از طبیعت و در عین حال شاد و سرشار از نیروی زندگی را نقاشی کرده است.

 نقاشی های چهار جانباز قطع نخاعی

دو کلبه چوبی در چمنزاری بکر و دست نخورده و در پشت آن، کوه هایی قد برافراشته که در تو در توی این رشته کوه ها، ابرهای رقیق هنرمندانه نقش بسته است. در کناره های تصویر نیز کاج های قد برافراشته سوزنی با ظرافت کشیده شده است.

محمدباقر بابادی، دیگر جانباز قطع نخاعی این نمایشگاه هم در یکی از آثار درخشانش، یک قایق مزین به پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران را در دریایی خروشان نقاشی کرده است.

در پرسپکتیو این دریا، ابرهای در هم پیچیده جلوه ای شکوه انگیز را به نقاشی بخشیده است. این نقاشی با برداشتی نمادین می تواند نشانه ای از شکوه طبیعت و شکوه رزمندگان ایرانی باشد.


منبع: جام جم