تبیان، دستیار زندگی
رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: طی دو سال آینده ما با کاهش شدید نیروی انسانی در سازمان مواجه هستیم که باید از همین حالا مجوزهای لازم را برای جبران آن و تامین نیروی انسانی مورد نیاز اخذ کنیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش

رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار داشت: طی دو سال آینده ما با کاهش شدید نیروی انسانی در سازمان مواجه هستیم که باید از همین حالا مجوزهای لازم را برای جبران آن و تامین نیروی انسانی مورد نیاز اخذ کنیم.

بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش

مجید قدمی در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار آموزش و پرورش به مشکلات نیروی انسانی در سازمان متبوعش پرداخت و اظهار داشت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی سازمانی است که تمام فعالیت های وزارتخانه آموزش و پرورش را، که توسط معاونت های مختلف انجام می شود، یکجا در مقیاسی کوچکتر انجام می دهد؛ از تولید کتاب های درسی گرفته تا فعالیت های پرورشی، و از تربیت بدنی گرفته تا خرید تجهیزات آموزشی. با این تفاوت که به جای یک گروه، هفت گروه از دانش آموزان زیرنظر این سازمان مشغول به تحصیل هستند.
 
وی در مورد گروه های مختلف دانش آموزان زیر نظر این سازمان گفت: این گروه ها شامل دانش آموزان دارای مشکلات بینایی، مشکلات شنوایی، مشکلات جسمی – حرکتی، اختلالات رفتاری، اختلالات یادگیری، عقب مانده ذهنی و چند معلولیتی است که هم تربیت نیروی انسانی مناسب برای آموزش این افراد و هم نظام خاص آموزشی و تدوین محتوا برای آن ها جزو وظایف این سازمان قرار دارد که با مشکلات خاصی نیز همراه است.
 
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مورد نیروهای شاغل در سازمان استثنایی کشور گفت: این حوزه گرچه حوزه ای شدیدا تخصصی با مشکلات و پیچیدگی های خاص است، خوشبختانه ما بهترین متخصصان موجود کشور در زمینه آموزش استثنایی را در سازمان داریم. خود من شخصا با این که معلم ناشنوایان بودم و در زمینه کودکان کم توان ذهنی تحصیل کرده ام و فوق لیسانس و دکترایم را نیز در حوزه معلولین گرفته ام و با این که تخصص و تجربیاتم همگی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی است، ولی در بعضی زمینه ها این جا باید سکوت کنم و فقط یاد بگیرم؛ چون گروه های موجود از پیچیدگی های خاصی برخوردارند.
 

بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش

قدمی به عنوان نمونه به مشکل اوتیسم به عنوان یکی از مباحث پیچیده این حوزه اشاره کرد و گفت: مثلا ما بحث اوتیسم را داریم که از معلولیت های جدید است و برخلاف اکثر معلولیت ها که در طبقات پایین اجتماع از لحاظ مالی و تحصیلی شایع است، مشکل اوتیسم بیشتر در خانواده های تحصیلکرده و مرفه تر اجتماع شیوع دارد و هنوز علت این موضوع کشف نشده است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: با توجه به آنچه مطرح شد، همه مشکلاتی را که آموزش و پرورش با آن سروکار دارد ما یکجا داریم، که یکی از آن ها نیروی انسانی است. طی بررسی هایی که انجام دادیم طی دو سال آینده با بازنشستگی بیش از هزار نفر از نیروی انسانی مان روبه رو هستیم و این رقم کاهش نیرو بسیار برای سازمان سنگین است و ما به زودی با بحرانی در زمینه نیروی انسانی مواجه خواهیم شد که باید از هم اکنون برنامه ریزی های لازم را برای مقابله با آن داشته باشیم.
 
وی افزود: خروجی های دانشگاه فرهنگیان که تنها منبع تامین کننده نیروی انسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است خیلی کمتر از این رقم یعنی حدود یه دهم این رقم است. با توجه به این که میان نیروهایی که بازنشسته می شوند و نیروهایی که از طریق دانشگاه فرهنگیان وارد سازمان می شوند تناسبی وجود ندارد، تنها راه امکان نیروی انسانی متخصص سازمان این است که مجوز استخدام آزاد بگیریم.
 
قدمی در پاسخ به این پرسش که "سازمان استثنایی چه سهمی از استخدام 5 هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش را به خود اختصاص خواهد داد" گفت؟ از این تعداد تنها 125 نفر سهم سازمان ما در سراسر کشور است.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: البته ما می توانیم نیروهایی که راغب به ماندن هستند را در سازمان نگه داریم، ولی به طور کلی برای نیروی انسانی باید حساب ویژه ای باز کنیم و مجوزهای خاصی بگیریم تا بتوانیم نیروهای تازه نفس را وارد مدارس مان کنیم.


مرکز یادگیری سایت تبیان

منبع: خبرگزاری پانا