تبیان، دستیار زندگی

از قار و قور شکم تا سیاهی رفتن چشم‌ها؛ چرا و چگونه؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که ستاره‌های ریزی مقابل چشم‌ها یا بالای سرتان مشاهده کنید. این مسئله ناشی از افت فشار خون است. افت فشار خون و سیاهی رفتن چشم‌ها معمولا با ایستادن ناگهانی بعد از نشستن طولانی مدت و همچنین بعد از غذا خوردن اتفاق می‌افتد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

قار و قور شکم

در دو بخش نخست این مطلب با عنوان های «از عطسه تا خواب رفتن پاها» و «از آبریزش بینی تا سرفه ؛ چرا و چگونه؟» در خصوص پدیده های طبیعی و در عین حال عجیب بدن و علل آنها صحبت کردیم. در بخش سوم و پایانی این مطلب در خصوص صدای شکم، خروپف و سیاهی رفتن چشم‌ها صحبت می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

قار و قور شکم

موقع گرسنه بودن، در حین هضم غذا و زمانی که بدن تحت استرس است امکان دارد شکم به صدا در آمده و قار و قور کند.


خیلی از افراد از صدای قار و قور شکم شان شرمسار می شوند. اما این صداها کاملا طبیعی هستند. هر چه دستگاه گوارش خالی تر باشد، هوای بیشتری در آن پر شده و صدای قار و قور بلندتر می شود. در واقع هوا مسئول اصلی این صداهای شکمی است.


دستگاه گوارش، سیستم بسیار فعالی است. در تمام مدت هضم غذا دچار انقباض و انبساط های مداوم شده و هوای موجود را به جریان می اندازد. در نتیجه شکم قار و قور می کند.

 

معده در راس

معده اولین اندام مهم هضم غذاست. زمانی که غذایی را می خوریم، وارد معده می شود. معده زمانی که خالی باشد، پر از هوا می شود. البته در حین مصرف غذا نیز مقداری هوا بلعیده می شود که به صورت آروغ دفع خواهد شد. اما کار هضم غذا به همین جا ختم نمی شود.

چاقی باعث افزایش چربی های بدن در ناحیه شکم، ران ها و همچنین گلو می شود. کاهش قطر گلو در اثر جمع شدن چربی ها نیز باعث افزایش صدای خر و پف می شود

 

انقباض های روده

زمانی که کار هضم غذا کلید می خورد، معده هوای خود را به سمت روده ها انتقال می دهد و این مسئله نیز باعث تولید صدا می شود.


روده یک عضو طولانی و چین خورده است. حتما می دانید که طول آن به شش متر نیز می رسد. این لوله ی طولانی به طور مرتب در حال انقباض است تا مواد غذایی را به رکتوم انتقال دهد. حرکات زیاد روده منبع صداهای ناشی از وجود مایعات و هوا در آن است.


زمانی که مواد غذایی به روده ها می رسند، در مرحله ی نسبتا پیشرفته ی هضم غذا هستند که تخمیر نیز صورت می‌گیرد. فرایند تخمیر باعث انتشار گاز و هوای داخل روده ها می شود. صدایی که از انتهای شکم به گوش می رسد، نیز ناشی از این تخمیر است.


بنابراین قار و قور شکم کاملا طبیعی است. البته حواستان باشد که در صورت فقدان کامل این سر و صدا و یا زیاد بودن آن احتمالا پای مشکلی در میان است.
همانطور که قلب همیشه می زند و صدای آن به گوش می رسد، هضم غذا نیز فعالیتی است که باید با سروصدا باشد.

خر و پف،  دستگاه تنفس،  

خر و پف

خر و پف، آزار دهنده و مربوط به دستگاه تنفسی است. همه افراد متناسب با شرایط بدنی و سلامتی خود خر و پف می کنند. البته صدای آن در افراد مختلف متفاوت است.


این صدا مربوط به ارتعاش زبان کوچک و غشای کام بالا در حین تنفس است. زبان کوچک یک عضله است و شلی آن باعث افزایش ارتعاش و بنابراین تولید صدای خر و پف می شود.

 

اضافه وزن، افزایش سن و بیماری ها

در ایجاد خر و پف، اندازه ی زبان و همچنین طول حلق نیز تاثیر زیادی دارند. اما به نظر می رسد وزن افراد نیز در بروز مشکل خر و پف بی تأثیر نیست.


در واقع افزایش وزن باعث افزایش چربی های بدن در ناحیه شکم، ران ها و همچنین گلو می شود. کاهش قطر گلو در اثر جمع شدن چربی ها نیز باعث افزایش صدای خر و پف می شود.


با افزایش سن و رسیدن به مرحله ی یائسگی در خانم ها، بافت ها و عضلات حالت ارتجاعی خود را از دست می دهند و این مسئه در خصوص بافت های گلو و حلق نیز صادق است. بنابراین خر و پف در بین افرادی که پا به سن گذاشته اند و البته اضافه وزن دارند بیشتر است.


علاوه بر این سرماخوردگی نیز باعث بروز خر و پف می شود. زمانی که بینی کیپ می شود، ما مجبور به تنفس از طریق دهان می شویم. در نتیجه عبور هوا از دهان و کام تولید صدا می کند.

 

مصرف دخانیات مشکل را بیشتر می کند

افرادی که سیگار می کشند، بیشتر در معرض خر و پف قرار می گیرند. مخاط بینی در افراد سیگاری به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار تحریک شده و ملتهب است. در نتیجه عبور هوا را محدود می کند.


علاوه بر این مصرف برخی داروها نیز در شل شدن عضلات و افزایش صدای خر و پف بی تاثیر نیست. مصرف الکل نیز به مشکل خر و پف دامن می زند.

روده یک عضو طولانی و چین خورده است. حتما می دانید که طول آن به شش متر نیز می رسد. این لوله ی طولانی به طور مرتب در حال انقباض است تا مواد غذایی را به رکتوم انتقال دهد. حرکات زیاد روده منبع صداهای ناشی از وجود مایعات و هوا در آن است

 

وقتی ستاره ها مقابل چشم رژه می روند

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که ستاره های ریزی مقابل چشم یا بالای سرتان مشاهده کنید. این مسئله ناشی از افت فشار خون است. فشار خون به جریان خون مربوط می شود.


افت فشار خون و سیاهی رفتن چشم‌ها معمولا با ایستادن ناگهانی بعد از نشستن طولانی مدت و همچنین بعد از خوردن غذا اتفاق می افتد.


با ایستادن ناگهانی بعد از نشستن طولانی مدت، مغز و قلب که در وضعیت افقی قرار داشتند، به طور ناگهانی تغییر موقعیت می دهند.


در نتیجه قلب مجبور می شود که تلاش بیشتری کند تا خون را به سمت بالاترین نقاط بدن رسانده و اکسیژن مغز را تامین کند.


این فعالیت زیاد می تواند باعث سیاهی رفتن چشم‌ها و افت فشار خون شود.


علاوه بر این بعد از مصرف غذای چرب و سنگین، هضم غذا نیاز به انرژی و خون بیشتری دارد و در نتیجه امکان افت فشار خون و رژه رفتن ستاره ها در مقابل چشم‌ها بیشتر می شود.

 

به آرامی از جایتان بلند شوید

اگر با مشکل سیاهی رفتن چشم‌ها مواجه هستید، در حین بیدار شدن از خواب دقت کنید. بهتر است کمی روی تخت بنشینید و بعد از جایتان بلند شوید.


استراحت بعد از غذا این امکان را برای قلب فراهم می سازد تا انرژی خود را روی هضم غذا بگذارید و فشار خون بهتر کنترل شود.

 

به طور مرتب تحرک بدنی داشته باشید

اگر مجبور هستید به مدت طولانی بنشینید، هر از گاهی از جایتان بلند شوید و چند قدم راه بروید تا خون در پاها ثابت نماند. فشار وارده به پاشنه ها باعث می شود خون به سمت قلب برگردد و به خوبی جریان داشته باشد.


در صورت افت فشار خون می توانید دراز بکشید و پاهایتان را بالا ببرید تا خون سریع تر به سمت قلب و مغز برگردد. معمولا سیاهی رفتن چشم‌ها خیلی زود رفع می شود. 


مطالب مرتبط:
8 علت عجیب ولی واقعی سردرد
5 واقعیت عجیب درباره بینی
6 بیماری عجیب بدون علت معلوم
17 ویژگی عجیب بدن (1)
17 ویژگی عجیب بدن (2)
علل عجیب و غریب درد
8 نشانه عجیب آلرژی
10 تاثیر عجیب کم خوابی (1)
10 تاثیر عجیب کم خوابی (2)
چند راه عجیب برای سرما نخوردن
11 علت عجیب افسردگی
بیماری عجیب انسان مجسمه‌نما
11 واقعیت عجیب درباره اجزای شکم

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.