تبیان، دستیار زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فردای امروز

با هوش ترین کودکان جهان ( 2 )


برای مطاله ی مقاله ی پیش اینجا را کلیک کنید

خوب است فردا كه خورشید سر می زند آسمان زندگی پاك و آبی باشد. بی دزد، بی معتاد، بی جنایتكار، بی فساد...

خوب است فردا كه پرنده های سرمست از شرب فلق نوای صبحگاهی می خوانند دنیا پر از خوبی باشد؛ مهربانی، صداقت، وفاداری، تعهد، پاكی...

خوب است فردا كه آفتاب، شط مهربانی اش را روی سرمان می ریزد، دیگر آدم های غمگین، افسرده، بیمار، بی روحیه و ضعیف را نبینیم.

اینها رویا نیست. می توانند تحقق پیدا كنند

به راستی جامعه ما می تواند این چنین باشد. فقط اگر هفت میلیون كودك ایرانی كه جامعه فردا را می سازند، با شیوه های صحیح تربیت و پرورش پیدا كنند. متخصصان یقین دارند دنیای امروز كودكان، آیینه تمام نمای فردای جامعه است. امروز هرچه در مزرعه ذهن و روح آنها بكاریم، فردا همان را درو خواهیم كرد.

رشد روانی- اجتماعی كودكان به میزان تحریكات وارد شده بر آنها در سنین زیر هفت سال بستگی دارد. كارشناسان معتقد هستند با توجه به تغییرات یكی- دو دهه اخیر، ورود تكنولوژی و صنعت به زندگی و تغییر ماهیت زندگی باید تحریكات دوران كودكی افراد بیشتر باشد تا آنها از سطح توانایی های بالاتری برای تطبیق خود با دنیای مدرن برخوردار شوند.


تحریك سیستم عصبی- روانی كودكان

دكتر مجید ترابی، روانپزشك با تأیید این موضوع، می گوید: «كودكان ما قرار است در دنیایی زندگی كنند كه دم به دم دچار تحول و نوآوری می شود. ذهن و مغز آنها باید آن قدر پرورش یافته باشد كه بتواند خود را با این تحولات همراه و هم گام كند. محیط كودكان دنیای مدرن باید چنان فراهم شود كه بتوانند از تمام توان و استعداد خود بهره جویند. جهان پیرامون كودكان در شرایط فعلی همواره تحریكات پیوسته ای بر سیستم عصبی- روانی آنها دارد. ما نیازمند شیوه های مدرن تربیتی هستیم كه بتواند جوابگوی سیستم های تحریك شده باشد.»

وی با اشاره به این كه نباید به یك باره منكر شیوه های سنتی تربیت كودكان شویم، اظهار می كند: «هدف ما باید اصلاح شیوه های سنتی باشد. به عنوان مثال شیوه هایی كه هنوز هم در برخی خانواده ها رایج است و والدین با تحكم و زورگویی همواره در نقش والد، فقط به امر و نهی كردن می پردازند دیگر در سراسر دنیا منسوخ شده است. امروزه، در جهان تلاش می كنند تا با اتكا به شیوه های نوین، بیشترین سرمایه گذاری را روی كودكان انجام بدهند و اتفاقا در برخی از كشورها از این طریق به نتایج درخشانی هم رسیده اند.»

شیوه های تربیتی در كشور ما باید تغییر كند. این را دكتر «الهه منزه»، استادیار دانشگاه آزاد و روانپزشك كودك نیز تأیید می كند و می گوید: «درحالی كه والدین جوان تلاش می كنند تا فرزندانی موفق و با روحیه تكامل یافته بزرگ كنند متأسفانه به دلیل ضعف در آگاهی هایشان گاهی به بیراهه می روند. لازم است برای یكسان سازی شیوه های تربیتی به منظور هدف بلندمدت تربیت و پرورش نسلی خلاق، مفید و موثر و متكی به خود و خودكفا و مستقل همتی همگانی عزم شود. رسانه ها در این میان باید نقش موثر ایفا كنند. آنها باید پیرو یك طرح علمی كه می تواند با همكاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، انجمن روانشناسی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، سازمان تأمین اجتماعی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شود، مبلغ شیوه تربیتی باشند كه محصول آن مدیران شایسته، افراد خلاق و شهروندان محترم از نوع درجه ممتاز در آینده باشد.»

به نظر این استادیار دانشگاه، برای پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی كه برخی از صاحب نظران، آن را تهدیدی برای جامعه آینده می دانند باید همت همگانی بر این جهت باشد كه تربیت نسل نوپا در جامعه ما یكسان و علمی شود.


یكسان سازی محتوای آموزشی

سیدمحمد حسین جوادی، مدیركل دفتر امور كودك و نوجوان سازمان بهزیستی با بیان این موضوع كه دولت جدید موضوع تربیت و پرورش كودكان زیر هفت سال را در سرفصل برنامه های كلان خود قرار داده است، اعلام می كند: «امسال 2 میلیارد ریال بودجه دولتی برای كمك به حضور كودكان همه اقشار در مهدكودك در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است. با توجه به این كه تاكنون بودجه بسیار كمی در اختیار كل خدمات این دفتر قرار می گرفته است، می شود این اقدام را حركتی انقلابی قلمداد كرد.»

وی همچنین با تاكید بر اهمیت یكسان سازی سیستم تربیتی و محتوای آموزشی برای كودكان زیر هفت سال، نوید می دهد: «یكسان سازی و محتوای آموزشی كه طرحی قدیمی بوده است و دوستان و همكاران ما در گذشته زحمات بسیاری برای تدوین آن كشیده اند، در دوره جدید تكمیل شد و در حال حاضر در دو استان خراسان رضوی و اصفهان به صورت آزمایشی اجرا می شود.»

به گفته مدیركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزیستی، تا پایان سال جاری در استان خراسان رضوی محتوای آموزشی ویژه كودكان صفر تا 3 سال و در اصفهان محتوای آموزشی ویژه كودكان 3 تا 6 ساله در حال تدوین است. وی می گوید: «كمیته ای از متخصصان بر این دو استان نظارت دارند تا با تلاش فرهیختگان و كارشناسان بتوانیم محتوای آموزشی پربار، منطبق بر اصول علمی نوین و متناسب با ویژگی های بومی فرزندان ایران گردآوری شود. برنامه مان این است كه تا پایان برنامه چهارم این محتوای آموزشی یكپارچه در سراسر كشور و در همه مهد كودك ها به اجرا دربیاید تا فرزندان خانواده های مختلف فارغ از این كه پولدار باشند یا نه، تحصیل كرده باشند یا نباشند به صورت هماهنگ و یكپارچه از آن بهره مند شوند.»

گندم از گندم بروید

كودكان امروز، جامعه فردا را می سازند.

آنهابه زودی در كنار یكدیگر زندگی تازه ای را آغاز می كنند كه ره توشه آن را از كودكی هایشان برگرفته اند. این بچه ها كه امروز بی طرح و برنامه به حال خود رها شده اند، فردا به عنوان همسر، همسایه، همكار، دوست، هم محله ای و همشهری در كنار هم باید به ایفای نقش های اجتماعی بپردازند.

دكتر ترابی معتقد است كه وجود آشفتگی و ناهماهنگی در سیستم تربیتی كودكان باعث شده است كه هر سازمان و نهادی در این رابطه، سازی ناكوك با دیگران بزند. وی می گوید: «اگر چه تلاش هایی در راستای یكسان سازی محتوای آموزشی در مهدكودك ها انجام شده است كه

به تازگی به مرحله اجرای آموزشی رسیده است اما آن چه هم چنان در جریان است، حكایت از نوعی آشفتگی بی سرانجام دارد كه دود آن به چشم خانواده ها و در بحث كلان جامعه می رود و باید برای شرایط حاضر نیز چاره ای اندیشید.»

ترابی با ابراز تاسف از تخصیص نیافتن بودجه قابل توجه برای جنبه های مختلف زندگی كودكان زیر هفت سال، بیان می كند: «یك تحقیق علمی معتبر در غرب نشان دهنده آن است كه به ازای هر یك دلار سرمایه گذاری در هفت سال اول زندگی افراد، در دوران بزرگسالی و تا هنگام مرگ آنها سالی 35 دلار صرفه جویی به دنبال دارد. در همین قاره می بینیم كه كشوری مثل ژاپن، میلیاردها دلار سرمایه گذاری كرد تا در عرض سال ها بتواند قد كودكان ژاپنی را سه یا چهار سانتی متر بلند كند. بعد مقایسه می كنیم و می بینیم كه ما فقط به دلیل بی توجهی به زندگی كودكان خود از بدو تولد تا سنین آغاز نوجوانی باعث شده ایم بچه هایمان

نه تنها كوتاه قدتر بلكه به دلیل محدودیت های حركتی به مشكلات مفصلی، آرتروز، كجی ستون فقرات و این گونه مسائل دچار شده اند.»


تضمین سلامت جامعه فردا

مهدكودك می تواند جایی باشد كه بسیاری از خلاءهای فعلی را حل كند، مشروط بر آن كه تحت نظارت كامل یك سازمان قابل اعتماد باشد. یك طرح علمی، اصولی، نوین و منطبق با توانایی های كودك داشته باشد كه زیر نظر متخصصان و مربیان آگاه به اجرا درمی آید.

رسول معاضدی، پدر یك دختر 5/4ساله می گوید: «به مهدها چندان اعتماد ندارم، چون در بسیاری از آنها دیده ام كه افرادی غیرمتخصص و فقط با انگیزه مادی به امر نگهداری از كودكان مشغول هستند.»

دختر این آقا، دچار مشكل شلی عضلات شده است كه متخصصان یكی از دلایل آن را كم تحركی عنوان كرده اند. وی می خواهد بداند آیا به راستی موضوع حركت برای كودكان تا این حد ضروری است. سؤال دیگر این پدر نیز درباره صحیح اجرا شدن برنامه های ورزشی در مهدهای كودك است. این سؤال ها را با مهدی آذربرزین، كارشناس ورزش مهدكودك و مسئول اجرایی طرح توسعه مهارت های حركتی پایه فدراسیون ژیمناستیك كشور مطرح می كنم..

وی در پاسخ می گوید: «علت وجود این سؤال ها در ذهن خانواده ها و حساسیت های ناشی از تفكر همراه بانگرانی درباره چگونگی كلاس های ورزشی در مهدكودك ها و صلاحیت مربیان آموزش دهنده در این مكان ها به سال های دور بازمی گردد كه در مهدكودك ها باعنوان كلاس های ورزشی ازجمله ژیمناستیك دوره هایی برگزار می شد. این كلاس ها به طور معمول به وسیله افراد مختلفی اداره می شد كه در رشته هایی غیر از ژیمناستیك تخصص داشتند. درواقع هركس كه اطلاعاتی از ورزش داشت، می توانست امر آموزش را به عهده بگیرد. اتفاقاتی كه در برخی از این كلاس ها افتاد به همراه آغاز مطالعه و تحقیق درباره ورزش كودكان باعث شد در فدراسیون ژیمناستیك كه یك ورزش پایه برای كودكان است، طرحی با هدف ساماندهی ورزش كودكان تدوین شود.»

وی با بیان این كه به نظر كارشناسان بهترین زمان برای نهادینه كردن ورزش، كودكی و بهترین مكان هم مهدكودك هاست، می افزاید: «آپارتمان نشینی در دنیای امروز، بچه ها را دچار فقر حركتی كرده است، بنابراین تلاش ما در فدراسیون ژیمناستیك براین بود كه مانع از بروز هرچه بیشتر عوارض این فقر حركتی شویم. بنابراین هزار و صدنفر مربی ویژه كار باكودكان كم سن را در دوره های تخصصی آموزش دادیم تا در قالب بازی های هدف دار و باحمایت و كمك مدیران مهدكودك ها به مهد بروند و بچه ها با اصول صحیح آموزش بدهند.»

این كارشناس ورزش كودكان با تأكید بر این نكته كه دوران زیر هفت سال، بهترین زمان برای آموزش صحیح راه رفتن، جهیدن و پریدن است، اظهار می كند: «خانواده های جوان كه تمام همت خود را برای تربیت صحیح فرزندانشان به كار بسته اند باید متوجه باشند، كه موضوع حركت در كودكی در سراسر زندگی افراد قابل اهمیت و توجه ویژه است. به همین دلیل نیز ما برای برخورداری همه كودكان از كلاس های تخصصی ورزش كودكان تلاش كرده ایم تا در باشگاه های سراسر كشور، كلاس های ویژه كودكان 6-4ساله برگزار شود.»

آذر برزین اظهار امیدواری می كند با حمایت سازمان های مربوطه طرح ورزش پایه برای كودكان با موفقیت به مرحله اجرایی شدن در سراسر كشور نزدیك شود و می گوید: «خلاقیت حركتی كودكان، نظم دهی و پرورش استعدادهای درونی آنها می تواند در كلاس های ورزشی بروز و ظهور پیدا كند.»

وی همچنین تأكید می كند كه اگر كودكی سه سال در فضای شاد مهدكودك به تمرینات ورزشی پایه براساس طرح علمی فدراسیون ژیمناستیك بپردازد، با روحیه نهادینه شده میل به ورزش با هدف حفظ سلامتی رشد می كند و به این ترتیب باگرایش نسل آینده به ورزش سالیانه میلیون ها دلار صرفه جویی در بخش پزشكی و درمانی انجام می شود.

منبع:کیهان


لینک:

نكته ها و توصیه های تربیتی كودكان (1)

لحظه های موفق در تربیت فرزند

هفت پیشنهاد مفید و كارساز در تربیت صحیح كودكان

تشویق و تنبیه ، اصلی مهم در تربیت اسلامی

چند نكته ی لازم در تربیت كودكان

آیا می دانید محبت كردن بهترین راه تربیت است؟

پرورش اعتماد به نفس در كودكان ( قسمت اول )

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.