تبیان، دستیار زندگی
من آیلین بدری نژاد هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا جواهری از مدرسه آیین روشن نور با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مریم ایمانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما تولید بیو پلاستیک سازگار با محیط زیست از پوست سیب زمینی و موز و مقایسه...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آیین روشن نور
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آیین روشن نور در دهمین جشنواره

تولید بیو پلاستیک سازگار با محیط زیست از پوست سیب زمینی و موز و مقایسه و بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی آنها

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من آیلین بدری نژاد هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، زهرا جواهری از مدرسه آیین روشن نور با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم مریم ایمانی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " تولید بیو پلاستیک سازگار با محیط زیست از پوست سیب زمینی و موز و مقایسه و بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی آنها" است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
امروزه پلاستیک ها سبب ایجاد خطرات و نگرانی های زیست محیطی بسیاری در سرتاسر دنیا شده اند. به عنوان مثال در آمریکای شمالی سالیانه 270 میلیون تن نفت به منظور ساخت پلاستیک استفاده می شود. ایده ساخت بیوپلاستیك ها یا پلاستیك های كه به مرور زمان فاسد شده و به چرخه طبیعت بر می گردند به دنبال افزایش بحران پراكنده شدن پلاستیك ها حتی در ارتفاعات بلند كوهستانی یا پهنه وسیع دریاها، شكل گرفت. لذا در این پروژه تولید بیو پلاستیک از پوست سیب زمینی  و موزو بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی آن است که در این صورت کمک بزرگی به حفظ محیط زیست ، حفظ منابع فسیلی می کنیم .علاوه بر آن این پلاستیک از منابع تجدید پذیر تولید شده و نگرانی اتمام منبع تولید وجود ندارد.


تبیان: با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اید لطفاً بفرمایید تولید بیوپلاستیک و جایگزین آن به جای پلاستیک چه تأثیری بر محیط زیست خواهد داشت؟
بطور معمول پلاستیك و صنایع پلاستیكی از نفت حاصل می شوند که علاوه بر این تجزیه‌ی این نوع مواد تقریبا 300 تا 500 سال زمان نیاز دارد. جدا از مسائل زیست محیطی، پلاستیك می تواند بر سلامتی انسان‌ها نیز اثر سوء داشته باشد. این گونه مشكلات پلاستیك‌های نفتی دانشمندان و پژوهشگران را به ساخت نوعی از پلاستیك كه منشائی غیر نفتی داشته باشند ترغیب كرد.


بیو پلاستیک های دسته ای از پلاستیک ها هستند که همه یا بخشی از وزن آنها از منابع تجدیدپذیر مانند روغن های گیاهی، نشاسته و تولید شده است و از این نظر با پلاستیک های عادی که بر پایه ی منابع هیدرو کربنی فسیلی مانند نفت و گاز هستند، متفاوت هستند. در کشورهای توسعه یافته، تولید و مصرف این مواد، سال ها است که تبلیغ می شود و مورد حمایت قرار گرفته اند.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آیین روشن نور در دهمین جشنواره

تبیان: آیا در انجام این پروژه کار عملی هم داشتید؟ لطفاً بفرمایید چه فعالیت عملی انجام دادید و به چه نتایجی دست پیدا کردید؟
بله ما آزمایش استخراج نشاسته را انجام دادیم در این روش سعی در جداسازی نشاسته از سیب زمینی داریم که این کار در صنایع هم به همین صورت انجام می شود. ما سیب زمینی را با آب مقطر درون یک هاون ریخته خوب همزده و مخلوط کردیم. از داخل یک چای صاف کن این مواد را عبور داده  تا مواد جام باقی مانده و آب آن خارج شود. سپس به مواد جامد باقی مانده در هاون بار دیگر آب مقطر افزوده و خوب هم می زنیم تا نشاسته از درون سیب زمینی ها استخراج شود و آنها را صاف می کنیم از یک جوراب نازک تمیز نیز می توان استفاده کرد.


این مخلوط را که در یک بشر ریخته ایم را مدت 5 الی 10 دقیقه کنار گذاشته تا نشاسته ها ته نشین شده و آب روی آن جدا شود. در این قسمت پس از استخراج نشاسته حال به دنبال تهیه  پلاستیک از سیب زمینی و بررسی خواص آن هستیم.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما از طریق دبیر پژوهشمان با سایت تبیان و دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک هم توانستیم پروژه مان را به اتمام برسانیم و در این جشنواره شرکت کردیم. من فکر میکنم جشنواره تبیان می تواند استعداد ها و توانایی های دانش آموزان را شکوفا کند و آنها را وارد رقابت با سایر دانش آموزان دیگر در سطح کشور کند.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی