تبیان، دستیار زندگی
درحالی که برخی از سر دلسوزی و عدالت خواهی مخالف هزینه کردن برای ورزش و فوتبال هستند، آمار نشان می دهد که این سرمایه گذاری بسیار پرسود و هدفمند برای دولت است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزینه کردن در ورزش سرمایه گذاری است


این روز ها کمتر کسی به دلیل دغدغده های روزمره اش درپارک ها ورزش می کند. رشد سریع دانش بشری  کاری کرده است که روز به روز تحرکات کمتری داشته باشیم


ورزش، تماشاگران ، فوتبال

این روز ها کمتر کسی به دلیل دغدغده های روزمره اش درپارک ها و باشگاه ها ورزش می کند.  رشد سریع ارتباطات جمعی و عدم استفاده صحیح از آنها باعث شده است روز به روز تحرکات کمتری داشته باشیم و این باعث شود تا مشکلات بیشتری در جامعه های امروزی وجود داشته باشد.

امر به ورزش امر به معروف است . شاید این جمله رهبر انقلاب اسلامی میزان اهمیت و توجه ایشان به ورزش را نشان دهد. جایی که رهبر ایران همواره تاکید فراوانی بر ورزش همگانی و قهرمانی داشته و دارند و جدال قهرمانان ایران زمین و افتخار آفرینی های آنها را به خوبی تعقیب و تشویق می کند.

در واقع امروزه می توان با ورزش مشکلات زیادی از جامعه را برطرف کرد تا انحرافات جامعه منحل شود.

این در حالی است که ما همواره هفته ای پر از فشار و استرس را تجربه می کنیم که به جمعه ای خالی از هیجان و ورزش می انجامد سلامت چه به صورت فردی و چه به صورت جمعی، بی ‌تردید مهم ترین مسأ‌له زندگی است. مساله ای که این روزها اصلا به آن توجهی نمی کنیم در حالی که کلید تمامی مشکلات و یا حداقل بخش اعظمی از آن است.

قطعا ورزش جایگاه خاصی در زندگی فردی و اجتماعی تمامی افراد دارد اما شاید بصورت جدی به آن پرداخته نمی شود و شاید هم زمانی برای پرداختن به آن در نظر نمی گیریم. اما ما در این مطلب قصد داریم نقش ورزش را چه در بعد قهرمانی و چه در بعد همگانی بررسی کنیم و اینکه هزینه کردن در ورزش سرمایه گذاری است. در جامعه ای که نسل جوان آن به ورزش نپردازد قطعا در معرض مشکلات بیشتری قرار می گیرد که این مرگ یک جامعه را نزدیک می کند.

در ورزش قهرمانی موفقیت تیم های فوتبال ،والیبال و کشتی و تمامی ورزش‌های دیگر، کنار هم و با هم موج شادی و هیجانی که ایجاد می کنند در جاهای دیگر رقم نمی خورد. با نگاهی به گذشته در می یابیم که صعود به جام جهانی فوتبال یادآور جشنی خود‌جوش و بسیار بزرگ مردمی شد تا مردم ایران برای ساعت هایی مشکلات شان را فراموش کنند.

راه دور نمی رویم و همین ماه های گذشته والیبال ایران توانست برای روزهایی هم که شده دغدغه اول ذهن ایرانی ها را به نحوه صعود از لیگ جهانی والیبال گره بزند و به جامعه ایرانی هیجان بدهد و آنها را از مسائل روزمره دور کند. این در حالی است که بسیاری از دولت‌ها برای تولید هیجان و شادی در جامعه خود، میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند و جشن‌های عجیب و غریب می‌گیرند، جشن رنگ‌ها در هند، جشن گاوبازی در اسپانیا، جشن بزن بزن با گوجه، جشن‌های بسیاری دیگر نمونه‌هایی از اینهاست اما در کشور ما به لطف علاقه ذاتی مردم به ورزش ،‌هر هفته این اتفاق رخ می‌دهد و نه تنها هزینه زا نیست بلکه طبق همان محاسبات  گفته شده سود آور هم هست.

یکی دیگر از ویژگی های موفقیت کشورمان در ورزش را می توان در صحبت های طلایی رهبر ایران جستجو کرد . جایی که فرمودند موفقیت ورزشکاران ایران به خصوص بانوان محجبه می تواند تمامی تلاش های کشورهای بیگانه را نقش بر آب کند.

با صعود به مسابقات جهانی توسط ورزشکاران ایرانی آن هم با قدرت بسیار بالا می‌توان همه میلیاردها دلاری را که رسانه‌های بیگانه و دشمن هزینه می‌کنند تا ایران را تروریست و بی‌کفایت و جنگ طلب نشان دهند خنثی کنند و این در جنگ نرم بسیار سودآور است.

شاید وقت آن رسیده که دیگر بیش از گذشته به خودمان توجه کنیم چرا که زمانی می رسد که با خود خواهیم گفت ای کاش کمی بیشتر ورزش می کردیم . شاید ذکر این جمله برای مطرح کردن تمام حرف ذهنم کافی باشد: هزینه ای که برای ورزش کردن نمی پردازیم باید برای بهبود سلامتی خرج کنید.

مردم ایران ذاتا ورزش دوست و ورزشکار هستند و این از دیرباز در خون ایرانی ها جریان داشته است. به همین علت باید ورزش همگانی را نیز در نظر گرفت جایی که می توان با ترغیب مردم و آگاه کردن آنها از فواید ورزش کردن مشکلات جامعه را بصورت قابل ملاحظه ای کاهش داد.

از این رو اهمیت توجه به ورزش همگانی یک نیاز مبرم جامعه امروز است. پیامبر گرامی اسلام صلی علیه واله درباره حق بدن بر انسان می فرماید: إنً لِرًبًک عًلَیکً حًقَاً وإنً لِجًسدِکً عًلِیک حَقَاً و لاَ هِلک ً عَلیکً حَقٌاً؛ پروردگارت بر تو حقی دارد، و بدنت بر تو حقی دارد. پیامبر بزرگوار اسلام در این حدیث تا جایی برای جسم و بدن اهمیت قائل بوده است که بلافاصله پس از حق پروردگار ذکر کرده است.

در کشور ما تنها بخش کوچکی از جامعه بطور موثر ورزش می کنند. آمارها نشان می دهند مردم ایران علی رغم علاقه فراوان به ورزش تمایلی برای ورزش کردن ندارند و ترجیح می دهند زمان خود را پای تلویزیون بگذرانند تا ....... البته فراهم نبودن زیرساخت ها هم بر کسی پوشیده نیست اما دولت و مسئولین تلاش های فراوانی در سالهای اخیر انجام داده اند تا مکان های خوب و امنی برای جمع شدن در اماکن ورزشی انجام دهند.

با انجام فعالیت های ورزشی سبک برخلاف نظر بسیاری که فکر می کنند ورزش همگانی کمک چندانی در سلامت جسمی ندارد نقش موثری در سلامت خود ایفا کنیم, بطوری که تجمع در پارک ها به علت برخورداری از هوایی سالم و محیطی باز، گردهمائی در باشگاه ها به دلیل سالن های سر پوشیده و امن، انجام حرکات ورزشی در فضایی راحت و آرام، استفاده از وسایل مناسب ورزشی و همچنین حضور در کوهپایه ها بخاطر هوایی سالم و عاری از آلودگی و برخورداری از شادابی بیشتر، عواملی است که ورزش همگانی را رونق می بخشد.

شاید وقت آن رسیده که دیگر بیش از گذشته به خودمان توجه کنیم چرا که زمانی می رسد که با خود خواهیم گفت ای کاش کمی بیشتر ورزش می کردیم . شاید ذکر این جمله برای مطرح کردن تمام حرف ذهنم کافی باشد: هزینه ای که  برای ورزش کردن نمی پردازیم باید برای بهبود سلامتی خرج کنید.

لذا بهتر است در زمان اوقات فراغت بجای تماشای تلویزیون و یا سرک کشیدن در سایت های اینترنتی به پارک نزدیک محل سکونت برویم و در جمع های ورزشی فعالیت گروهی انجام دهیم که خود راهی برای خارج شدن از دغدغه های یک هفته کاری پر مشغله است و از سوی دیگر توانستیم بطور موثری در سلامت جسمانی گام برداریم. همچنین در ورای این همه مزیت ورزش کردن در ارتباط با سلامت جسمی و روحی در توسعه ابعاد اجتماعی نیز نقش موثری ایفا می کند نوجوانان با حضور در گروه های کوچک ورزشی جامعه پذیری را یاد می گیرند، تعامل اجتماعی پیدا می کنند و با چگونگی آداب و معاشرت در محیط های مختلف آشنا می شوند که گامی در جهت سلامت اجتماعی است.


بخش ورزشی تبیان

مه آبادی