تبیان، دستیار زندگی
این روزها، دیدن پسران با آرایش دخترانه در خیابان های شهر زیاده شده است، پسرانی که کمتر شباهتی به پسران نسل قبل خود دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنسیت مردانه با رفتار زنانه

این روزها، دیدن پسران با آرایش دخترانه در خیابان‌های شهر زیاده شده است، پسرانی که کمتر شباهتی به پسران نسل قبل خود دارند

فراوری : طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان

دوجنسه

زمانی آرایش ، فقط مختص زنان بود، ولی امروزه لوازم آرایش برای بعضی مردان تبدیل شده به یک مد ؛ مردانی که زمانی داشتن زور بازو، معیار اصلی مرد بودن آن‌ها به حساب می آمد .

با چرخ زدن در کوچه‌های شهر و اماکن عمومی، می توان برخی پسران را دید که با گونه‌های سرخ، موهای بافته شده و لباسی با یقه باز در شهر خودنمایی می‌کنند.

دکتر فربد فدایی ، روانپزشک ، در این باره می‌گوید: سهم مصرف سالانه لوازم آرایش توسط ایرانیان رقمی حدود دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و رتبه دوم در مصرف لوازم آرایشی را داریم.

عادی شدن آرایش مردان در جامعه!

جوان امروزی باید یادبگیرد جواز پیراسته بودن مردان در جامعه اسلامی سرخاب و سفیداب مالیدن و زیر ابرو برداشتن نیست بلکه سری اقداماتی است که جلوه گری بیشتر صفات مردانگی را فراهم می سازد

دکتر فدایی ادامه داد: آرایش مردان چند علت دارد، یکی از این عوامل، نداشتن اعتماد به نفس است. افراد هرچه اعتماد به نفس پایینی داشته باشند، نیاز دارند که ظاهر خود را با تزئینات و آرایش زیبا کنند تا به اعتماد به نفس برسند، غافل از اینکه با این کار در جامعه امروزی نه تنها اعتماد به نفس بدست نیاورده، بلکه مورد خنده و تمسخر خیلی از افراد قرار می‌گیرند. علت دوم آرایش مردان نیز، توجه است؛ جوان‌ها نیاز به توجه دارند، نیاز به اینکه به شدت دیده شوند، بنابراین آرایش می‌کنند.

بعضی از مردان فکر می‌کنند هرچقدر زیباتر باشند، بهتر می‌توانند جنس مخالف را جذب کنند، در صورتیکه شاید ۲۰ درصد این افراد موفق شوند.

نسیم آخرالزمان از شمال شهر می وزد

در آخرالزمان مردها شمایل زنان را پیدا می کنند و زن ها هیبت مردانه می یابند، برخی مردها دیگر شباهت بسیاری به زنان پیدا کرده اند(!) با این حال فکر نمی کردیم مجبور باشیم شاهد این تغییر گام به گام در مقابل چشمانمان در ملاعام و در دو راهی خیابان ها باشیم!مدت هاست که شاهد هستیم رگه های این آخرالزمانی شدن شهر، در گوشه و کنار پایتخت در حال پر رنگ شدن است و هر روز تعداد بیشتری از نمایندگان معرفی آخرالزمان خودشان را نشان می دهند(هر چند نا آگاهانه!)رامین یکی از افرادی است که به مدل های جدید مو علاقه خاصی دارد.
مدل های جدید موی مردانه همین هایی است که روی سر من و دوستانم می بینید. این مدل های مو در آرایشگاه ها ارائه می شود و من از آن دسته از پسرهایی نیستم که موهایم را آب و شانه کنم و از تنوع خوشم نیاید; این ها مدل های فشن هستند و از به روزترین مدل های دنیا برای جوانان(!) محسوب می شوند.رامین درباره این که این مدل ها را از کجا پیدا می کند و چگونه از جدیدترین هایشان اطلاع می یابد، نیز می گوید: معمولا در گفتگو با دوستانم از جدیدترین مدل ها مطلع می شوم و گاهی نیز با دیدن جوانانی که در خیابان هستند و با دیدن مدل موهایی که شاید اسمشان را هم بلد نباشم به آرایشگاه می روم و از آرایشگر می خواهم که آن مدل را با راهنمایی های خودم برایم درست کند!وی می افزاید: بعد از یک بار درست کردن موهایم خودم یاد می گیرم که باید چطور در خانه و جلوی آینه موهایم را درست کنم و شاید بسیاری از مدل هایی که روی سرم امتحان می کنم، اسمشان را ندانم!

فشن ها با مردم عادی فرق دارند!

پیرایش سر و صورت مردان در موارد بسیاری آسان به نظر می رسد و معمولا آن ها نیز وقت چندانی برای این کار صرف نمی کنند; اما چند سالی است برخی پسرهای جوان وقت بیشتری دارند تا آن را جلوی آینه صرف کنند و البته بدشان هم نمی آید عاملی برای جلب توجه بیشتر در سر و وضعشان ایجاد کنند; به همین علت دنبال مرغوب ترین ژل های موی سر می گردند تا بتوانند هر چه محکم تر موهایشان را به حالت سیخ در جهات مختلف در هوا نگه دارند! برخی از آن ها با مد شدن مدل های خروسی و تیفوسی و تن تنی و یا با مدل های ریش چکمه ای و غیر چکمه ای و انواع و اقسام مدل های من در آوردی، خیلی زود مدل های فشن را روی سرشان امتحان می کنند و شاید بتوان گفت تنها انگیزه برای امتحان این مدل های مو این است که دیگران فکر کنند آن ها بسیار به روز تر از هم سن و سال هایشان هستند و اصلا با باقی مردم عادی فرق می کنند!

چرا زیبایی زنانه؟!

گرایش به زیبا شدن جنسیت نمی‌شناسد و هر مرد و زنی می‌تواند برای زیبا شدن کارهای زیادی انجام دهد، اما اینکه مردان بخواهند زیبایی از جنس زیبایی زنانه را انتخاب کنند، مسئله‌ای است که هشدار گونه به نظر می‌رسد و باید آموزش‌های لازم به جوانان داده شود و تا زمانیکه در بحث فرهنگ سازی باتوجه به نیاز جامعه کارهای اساسی انجام نشود، نمی‌توان از برخی مردان جامعه امروزی انتظار داشت که کارهای خارج از عرف در جامعه انجام ندهند.

بعضی از مردان فکر می‌کنند هرچقدر زیباتر باشند، بهتر می‌توانند جنس مخالف را جذب کنند، در صورتیکه شاید ۲۰ درصد این افراد موفق شوند


جوان امروزی باید یادبگیرد جواز پیراسته بودن مردان در جامعه اسلامی سرخاب و سفیداب مالیدن و زیر ابرو برداشتن نیست بلکه سری اقداماتی است که جلوه گری بیشتر صفات مردانگی را فراهم می سازد.
گذاشتن محاسن های تمیز و مرتب، شست و شوی دهان و دندان و داشتن لبخند زیبا، مدل موهای زیبای مردانه متناسب با نوع مو، بستن دستمال گردن های متعارف، بستن شال کمر های زیبا که امروز به کمربند تبدیل شده است و ده ها مورد دیگر …
صفاتی که می تواند در برای همسر جذابیت داشته باشد و او را ملکه ذهن دختری کند که مرد را با تمام ابهت و شخصیتش دوست دارد.
شاید این اخطار برای خانواده های ما کافی باشد که بدانند در این عرصه آرایش های زنانه توسط مردان جوان ، چنان مستعد بوده ایم که وقتی صفحه ایمیل خود را باز می کنی انواع و اقسام فروش سی دی آموزش آرایش مردانه (ارجینال شرکتی) را در پست های تبلیغی می بینیم.
نکند به جایی برسیم که آمار ارائه دهیم از خرید جداگانه لوزام آرایش توسط مردان و زنان و در هنگام خرید عروسی از هر کالای آرایشی چون رژ لب و ریمل و رژگونه و … یکی برای داماد و یکی هم برای عروس خانم سفارش دهیم!
وای بر آن جامعه ای که مردانش موفقیت در امورات احساسی و اقتصادی و اجتماعی را منوط به زنانه زیبا بودن ببینند. غفلت نکنیم که در این گونه موارد خیلی زود دیر می شود .


منابع : افکار نیوز / سلام پاوه / روزنامه ابتکار