تبیان، دستیار زندگی
پس از گذشت سالهایی که مردم کشور ما به خصوص جوانان زیر فشار تحریم های با دشوارترین شرایط زندگی خود گذراندند، اکنون با انتشار خبر توافق هسته ای موجی ازامید در قلب های جوانان ایجاد شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موج امید در میان جوانان از شنیدن خبر توافق

پس از گذشت سالهایی که مردم کشور ما به خصوص جوانان زیر فشار تحریم ها با دشوارترین شرایط زندگی خود را گذراندند، اکنون با انتشار خبر توافق هسته ای موجی از امید در قلب جوانان ایجاد شده است.

کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
جوانان

با گذشت حدود 12 سال از آغاز درگیری جهانیان با ایران بر سر مسئله هسته ای و آغاز تحریم ها و اوج گیری نفس گیر آن در چند سال اخیر، مردم کشور ما به خصوص جوانان، با مشکلات عمده ای در ابعاد مختلف زندگی روبرو شدند. آغاز تحریم ها هرچند در سالهای ابتدایی دهه هشتاد اتفاق افتاد اما با روی کار آمدن  دولت محمود احمدی نژاد و موضع گیری های نامناسب در مجامع بین المللی در سال 91 تحریم ها به ناگاه با حجم دور از وصفی علیه ایران آغاز شد. افزایش تحریم ها در آن روزها به اندازه ای بود که به ناگاه هزینه های اقلام مصرفی و خوراکی مردم کشور در فاصله چند روز با افزایش چند برابری روبرو شد در حالی که درآمدهای مردم کماکان همان حقوق های پیش از افزایش چند برابری قیمت ها بود. افزایش ناگهانی قیمت در نهایت سبب شد که مردم با حقوق هایی روبرو باشند که به هیچ عنوان توانایی تامین هزینه های زندگی شان را نداشت. این اتفاق تاثیرات متفاوتی در ابعاد مختلف زندگی آدم ها داشت، در این میان چه بسیار جوانانی که به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های کمرشکن نتوانستند شغلی برای خود دست و پا کنند و در روزگار بیکاری به اهریمن اعتیاد دچار شدند، چه بسیار دخترها و پسرهایی که به دلیل ناتوانی در تامین هزینه های تشکیل یک زندگی مشترک، عطای ازدواج را به لقایش سپردند و چه زوج هایی که پس از دوران نامزدی و عقد به دلیل تغییرات ناگهانی قیمت ها و چند برابر شدن هزینه های زندگی، کارشان به دادگاه های خانواده و در نهایت طلاق و جدایی رسید.

این روزها اما پس از گذشت سالهای تلخ تحریم، خبرهای آخر توافق موجی از امید را در میان مردم به خصوص جوانان ایجاد کرده است و خیلی ها سخن از این می گویند که دیگر مشکلات بی کاری و فقر و گرانی تمام خواهد شد

یکی از دیگر تاثیرات اعلام تحریم های بی رحمانه به مردم کشور و عدم تطابق درآمد با هزینه های زندگی این بود که مردم در برابر این فشار ها با موج افسردگی استرس و بیماری های روحی و روانی روبرو شدند و در بهترین حالت به دلیل ناتوانی در تامین اولیه های زندگی، با عوامل شادی آفرین خداحافظی کردند. همه ما سال 91 را به خوبی به یاد می آوریم، سالی که در آن اعمال تحریم های بی رحمانه، بهت و غمی عمومی را در میان مردم ایجاد کرد و دیگر لبخند به سختی بر لب آدم های شهر می نشست. چندی پیش پیامی در یکی از شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، مبنی بر اینکه: شاید مذاکرات به توافق بینجامد، شاید بنزین بار دیگر صد تومان شود، شاید قیمت نان به همان 50 تومان بازگردد، شاید واردات به ایران آزاد شود اما ما دیگر هیچ وقت به بیست سالگی مان باز نمی گردیم. این روزها اما پس از گذشت سالهای تلخ تحریم، خبرهای آخر توافق موجی از امید را در میان مردم به خصوص جوانان ایجاد کرده است و خیلی ها سخن از این می گویند که دیگر مشکلات بی کاری و فقر و گرانی تمام خواهد شد و جوانان می توانند با لغو تحریم ها به راحتی قدم در مسیر تشکیل زندگی مشترک بگذارند. این تفکر عمومی شاید به خودی خود تاثیر مثبتی در روحیه جوانان کشور ما به خصوص دهه شصتی ها که ده سال از اوج جوانی و سالهای دهه دوم زندگی شان در اوج تحریم ها و مشکلات اقتصادی گذشت داشته باشد، اما در نهایت باید منتظر ماند و دید که مسئولان پس از لغو تحریم ها و بازپس دادن ثروت های کشور، چه تمهیدی برای رفع مشکلات جوانانی خواهند اندیشید که در دهه سوم زندگی نه شغل مناسبی دارند و نه ازدواج کرده اند .