تبیان، دستیار زندگی
م حاتمی‌كیا از ساخت پروژه‌ی "شهید چمران" و "فرش" g> ابراهیم حاتمی كیا رسما انصراف خود را از ساخت پروژه شهید چمران اعلام كرد. در متن نامه‌ی كه این كارگردان سینما چند روز پیش در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده بود ، آمد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انصراف ابراهیم حاتمی‌كیا از ساخت پروژه‌ی "شهید چمران" و "فرش"

ابراهیم حاتمی كیا رسما انصراف خود را از ساخت پروژه شهید چمران اعلام كرد.

در متن نامه‌ی كه این كارگردان سینما چند روز پیش در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده بود ، آمده است:

« بنده هر چه سعی كردم كه سرم در لاك خویش باشد و كمتر زیر ذره بین رسانه آفتابی شوم، نشد كه نشد. نمی‌دانم این اخلاق حرفه‌ای‌ست و یااخلاق شخصی، ولی به هر حال اصرار دارم، تا وقتی پروژه‌ای به نتیجه واضحی نرسیده، آن را عیان نكنم.»

حاتمی‌كیا در ادامه آورده است:« متاسفانه پروژه شهید چمران از طرف تهیه كننده دچار آفت شد و من فیلمسازی شدم كه در آن واحد چندین پروژه در دست كار دارم. همكارانی كه در سریال "حلقه سبز" با من بودند می‌دانند كه من در طول ساخته شدن این سریال تمام وقت و روح خودم را در خدمت كار گذاشته بودم. ولی خبرهای گاه و بیگاه رسانه‌ای روند پروژه چمران، آن‌ها را متعجب و مرا سرخورده و عصبی می‌كرد.»

در ادامه این متن آمده است:« بارها به این نحوه اطلاع رسانی اعتراض كردم و رفتار و روحیه خودم را به دوستان توضیح دادم كه این روش مانع پیشرفت كار می‌شود. این حكایت همچنان باقی بود، تا اینكه اخیرا سفر به آمریكا در جراید مطرح شد. تصور كنید كسانی كه در جریان چند و چون این پروژه نیستند چگونه باید حلاجی كنند كه آمریكا چه ربطی به شهید چمران دارد و هزار اما و اگرهای دیگر كه مرا در شرایطی انفعالی قرار می‌داد. غافل از آن كه بنده به عنوان مسؤول تیم تحقیقی از این سفر بی خبر بودم و اساسأ چنین سفری در دستور كار قرار نداشته است.»

كارگردان به‌نام پدر اعلام كرده است: «من ترجیح می‌دهم این بار روی سخنم افكارعمومی باشد و یك بار برای همیشه این بحث را باز كنم. اینجانب حدود چهار سال پیش علاقه‌ام را برای ساختن فیلمی از شهید چمران به آقای كاسه ساز ابراز كردم و در همان دوران چند بار پایمان به صدا و سیما باز شد وعملأ اتفاقی نیفتاد. دلیل این وقفه پیشنهادی بود كه بنده مطرح كرده بودم و آن تحقیقات مفصل درباره‌ی این شهید بود. من پروژه را به سه مرحله تقسیم كرده بودم. مرحله اول تحقیقات، مرحله دوم نگارش فیلمنامه و مرحله سوم كارگردانی. این تقسیم بندی از آن جهت بود كه امكان داشت در روند كار اختلافاتی پیش آید و بهتر آن بود كه در همان مرحله من كنار كشیده و همكار دیگری پروژه را پیش می‌برد.»

حاتمی‌كیا به زمان تصویب این پروژه اشاره كرد:« متاسفانه وقتی پروژه شهید چمران تصویب شد كه سریال "حلقه سبز" شكل عملیاتی گرفته بود و من در همان اوایل تحقیق اعلام كردم كه باید كار را تعطیل كنیم ، چرا من در حین ساختن یك فیلم حاضر نیستم به پروژه دیگری فكر كنم و از آن دسته فیلمسازانی كه بطور همزمان فیلم می‌سازند و فیلمنامه می‌نویسند و داور جشنواره می‌شوند و در جشنواره‌های فرنگی شركت می‌كنند نیستم. !

دوستان پروژه پیشنهاد كردند كه با توجه به روحیه حقیر كار در حالت نیمه تعطیل به حیات خود ادامه دهد والا از جهت صدا و سیما مشكل پیش خواهد آمد و بنده با این شرط كه در طی این كار هیچ تماسی با گروه نخواهم داشت موافقت كردم. حقیر در طی فیلمبرداری ده ماهه سریال "حلقه سبز" بارها و بارها گزارش روند پیشرفت پروژه چمران را از رسانه‌ها دیده و شنیدم و در همان دوران به دوستان تهیه كننده معترض شدم كه باید از بیلان دادن این پروژه در غیبت مسؤول پروژه جلوگیری كنند، چرا كه اصولی نیست مسؤول پروژه بی‌اطلاع از روند آن باشد و چنین بوق و كرنایی شود، ولی كو گوش شنوا ؟!»

این كارگردان اضافه كرده است: « وقتی فیلمبرداری سریال "حلقه سبز" تمام شد عملأ من با حال و روزی به گروه پیوستم كه دیگر آن انگیزه سابق را نداشتم. من در تمام دوران فیلمسازی همیشه خودم بودم كه به خودم سفارش كار داده‌ام و اشتیاق ساختن آن همیشه از طرف خودم مطرح بوده، ولی این بار شرایط و حس و حال عوض شده بود و من باید جوابگوی خیل تبلیغات انجام شده در روند این پروژه می‌بودم و این شرایط مطلوبی برای من نبود.

خوشبختانه متوجه شدم كه در دوران غیبت من، گروه در حین تحقیقات تصاویری ضبط كرده و در قالب فیلم مستند در دوران سالگرد شهید چمران از صدا و سیما پخش شده است.»

وی خاطرنشان كرده است: « بارها گفته‌ام كه آرزو می‌كنم آخرین كار من ساختن فیلمی درباره شهید چمران باشد و آن را بزرگترین انگیزه شخصی خودم می‌دانم ، ولی روند پیش آمده عملأ سكان كشتی را از من ربود و من باید در فرصت و مهلتی دیگر و در فضایی كاملأ شخصی به این دردانه شهیدان جنگ ، مصطفی چمران بپردازم.»

به گزارش ایسنا، حاتمی‌كیا در پایان مطرح كرده است:« حال كه تهیه كننده محترم بدون هماهنگی با حقیر روند پروژه را رسانه‌ای كرده است، بنده نیز كناره‌گیری‌ام را از این پروژه به همین روش اعلام می‌كنم.

ضمنأ فرصت را مغتنم شمرده و اعلام می‌كنم كه حقیر دو ماه و اندی پیش انصراف خودم را از پروژه فرش به اطلاع برادر خوبم رضا میركریمی اعلام كرده‌ام و امیدوارم در رسانه‌ای شدن این موضوع دوستان فراموش نكنند كه اسم حقیر را پاك كنند.

بنده گزارش می‌دهم كه در این روزهای برفی، زود هنگام آذر ماه، سخت گرفتار پروژه سریال «حلقه سبز» هستم و لاغیر. »

ابراهیم حاتمی كیا

سیزدهم آذر ماه هشتاد و پنج

***


ازپیشکسوت ترین عکاس مطبوعاتی ایران تقدیر می شود

بزرگداشت استاد غلامحسین ملک عراقی عکاس پیشکسوت چهارم دی ماه در گالری خارک برگزار می شود

دبیر این نکوداشت درتوضیح بیشتر این مراسم گفت : استاد ملک عراقی یکی از قدیمی ترین عکاسان در شاخه مطبوعات ومستند اجتماعی است . وی درحال حاضرهشتاد و یک سال دارد و می توان گفت به واسطه ثبت آثارش شاهد و ناظر وقایع 65 سال گذشته بوده است.

رئیس علی شقاقی هدف از برگزاری چنین نکوداشتی را پرداختن به وجوه هنری پیشکسوتانی ازاین دست عنوان کرد و افزود : تصورمی کنم به این هنرمندان به آن شکلی که باید پرداخته نمی شود. درحالی که هنرمندانی چون ملک عراقی سهم عمده ای درمعرفی تاریخ مصورما داشته اند. بنابراین باید از آنها یاد شود و آثارشان درمعرض تماشای نسل جوان قرارگیرد.

دراین مراسم که به همت دفترهنرهای تجسمی برگزار می شود دکترحبیب الله صادقی و رئیس علی شقاقی به سخنرانی درباره ابعاد هنری وشخصیتی این عکاس قدیمی می پردازند. همچنین در کنار این مراسم نمایشگاهی از آثاراین عکاس پیشکسوت نیز به معرض تماشای مخاطبان گذاشته می شود.

مراسم نکوداشت استاد غلامحسین ملک عراقی ساعت 17 روز دوشنبه چهارم دی ماه درگالری خارک برگزار خواهد شد.

***


بزرگداشت هوشنگ مرادی كرمانی برگزار شد

همایش یك‌ روز با هوشنگ مرادی كرمانی در تالار مولوی دانشكده‌ی ادبیات دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

به‌گزارش ایسنا مرادی كرمانی در این مراسم با خواندن داستانی به‌نام «نقاش»، به ارایه‌ی تعریفی از هنرمند پرداخت .

نویسنده‌ی كتاب‌هایی همچون «قصه‌های مجید»‏، «مربای شیرین»، «چكمه»‏ و «شما كه غریبه نیستید» در تشریح تعریف هنرمند گفت: اگر تمام هنرمندان را ساختمانی فرض كنیم،‏ هنرمند به منزله‌ی آجر این ساختمان است، كه باید سمبل موقعیت‏،‏ زمان، مكان و بدنی باشد، كه در آن‌جا نفس می‌كشد.

وی افزود: هنرمند است كه مسائل عادی و روزمره‌ی زندگی را از دورن جامعه بیرون می‌كشد و آن‌را به‌نام هنر عرضه می‌كند.

مرادی كرمانی با بیان این‌كه هنر فرآیندی انتزاعی است و نه اكتسابی، افزود: هنرمند با موضوعی كه به ذهنش می‌رسد، تا مدت‌ها زندگی می‌كند. در وجود هر انسانی استعدادی وجود دارد كه با استفاده از ابزار و نوع نگاه به مسائل، می‌تواند در جامعه به‌عنوان هنرمند شناخته شود. هنر از نگاه آغاز می‌شود و نگاه را نمی‌شود به كسی آموخت.

او با تأكید بر این‌كه هنر والا و به‌یادماندنی در دنیا تنها یك‌بار خلق می‌شود، گفت: هنر به‌محض این‌كه خلق می‌شود، دیگر قابل تكرار نیست و چیز‌هایی كه از روی آن تولید و عرضه می‌شود، هنر نیستند؛ بلكه تولید انبوه‌اند. هنر یك‌بار خلق می‌شود و در جای خود می‌ایستد و در حقیقت هنرمند مسائل كهنه را به‌روز می‌كند و اثر تازه‌ای نمی‌آفریند.

مرادی كرمانی به نقش واژه‌ها در سرودن شعر اشاره كرد و گفت: اگر واژه‌ای نو وجود نداشته باشد، اثر خلق نخواهد شد. كمبود‌ واژه‌ها و كاربرد نادرست آن‌ها موجب می‌شود اثری كه خلق می‌شود، به دل ننشیند. در حاشیه‌ی این مراسم با عنوان «شما كه غریبه نیستید»، فیلم مستندی از زندگی و آثار این نویسنده و همچنین فیلم "خمره"، بر اساس داستانی از او با همین نام، پخش شدند.

همچنین در مراسم یادشده كه ازسوی كانون ایران‌شناسی امور فرهنگی و فوق برنامه‌ی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، بخشی نیز به معرفی كرمان اختصاص داشت، كه یكی از دانشجویان به قرائت مقاله‌ای درباره‌ی جاذبه‌های گردشگری این استان پرداخت. همچنین از استادان كرمانی دانشگاه تقدیر شد و شعرخوانی با لهجه‌ی كرمانی از دیگر برنامه‌ها بود.

منابع : ایسنا – مهر


لینک :

مصاحبه با ابراهیم حاتمی کیا

ابراهیم حاتمی كیا فرزند زمان خویشتن

هوشنگ مرادی کرمانی: من با این همه محبت چه می توانم بکنم؟