تبیان، دستیار زندگی
به دلیل احتمال آلودگی دام های تازه ذبح شده، توصیه می کنیم که گوشت تازه تا 24 ساعت در یخچال نگهداری شده، سپس اقدام به خرد کردن آن شود زیرا در 24 ساعت اولیه میکروب ممکن است از طریق پوست آسیب دیده وارد بدن شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تب کریمه کنگو؛ گوشت تازه را یک روز در یخچال نگه دارید


به دلیل احتمال آلودگی دام‌های تازه ذبح شده، توصیه می‌کنیم که گوشت تازه تا 24 ساعت در یخچال نگهداری شده، سپس اقدام به خرد کردن آن شود زیرا در 24 ساعت اولیه میکروب ممکن است از طریق پوست آسیب دیده وارد بدن شود.

گوشت

یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به احتمال آلودگی دام‌های تازه ذبح شده گفت: توصیه می‌کنیم پیش از این‌که گوشت خرد شود ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود.
دکتر فرهاد صراف‌زاده درباره تب کریمه کنگو اظهار داشت: منشأ تب کریمه کنگو ویروسی است که از طریق دام آلوده ممکن است انسان را مبتلا کند، راه اصلی انتقال این ویروس به انسان از طریق گزش کنه است، کسانی که در ارتباط مستقیم با دام هستند ممکن است در معرض گزش کنه‌های دامی قرار گرفته و به ویروس تب کریمه کنگو مبتلا شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در بسیاری از موارد انتقال ویروس بدون گزش کنه و در اثر تماس مستقیم مخاط یا خراشیدگی پوستی انسان با خون دام آلوده رخ می‌دهد و در چنین حالتی ویروس از خون دام به بدن انسان منتقل می‌شود.

گوشت تازه پیش از خرد شدن 24 ساعت در یخچال نگهداری شود

صراف‌زاده تصریح کرد: به دلیل احتمال آلودگی دام‌های تازه ذبح شده، توصیه می‌کنیم که گوشت تازه تا 24 ساعت در یخچال نگهداری شده، سپس اقدام به خرد کردن آن شود زیرا در 24 ساعت اولیه میکروب ممکن است از طریق پوست آسیب دیده وارد بدن شود.

قطرک‌های تنفسی ناقل ویروس تب کریمه کنگو هستند
این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این‌که قطرک‌های تنفسی نیز ناقل بیماری هستند٬ اذعان داشت: به دلیل این‌که این بیماری نسبتاً خطرناک است چنانچه کسی به این بیماری مبتلا شده باشد باید در شرایط استریل ایزولیشن برای انجام اقدامات حفاظتی انجام شود.

یک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به احتمال آلودگی دام‌های تازه ذبح شده گفت: توصیه می‌کنیم پیش از این‌که گوشت خرد شود ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود

واردات دام قاچاق پای تب کریمه کنگو را به کشور باز کرد
صراف‌زاده افزود: متأسفانه به منظور صرفه اقتصادی، دام قاچاق از پاکستان وارد کشور می‌شود و بیشترین آلودگی مربوط به این دام‌ها است به همین دلیل شیوع بیشتر تب کریمه کنگو را در سیستان و بلوچستان و کرمان شاهد هستیم.

علائم تب کریمه کنگو
وی درباره علائم کسی که در ارتباط با دام به تب کریمه کنگو مبتلا شده است٬ گفت: تب٬ افت پلاکت٬ خونریزی ادراری٬ کبودی بدن و در برخی موارد بروز مشکل برای کبد از علائم این بیماری است و چنانچه خونریزی شدت بگیرد ممکن است بیمار فوت کند.

صراف‌زاده خاطرنشان کرد: دارو تا حدی به درمان و مهار بیماری تب کریمه کنگو کمک می‌کند اما برای کنترل قطعی بیماری باید ورود دام قاچاق که عامل بیماری‌زا است، کنترل شود و بیشتر دام‌های داخلی که فاقد آلودگی و تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور هستند را مصرف کنیم.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: ایسنا


مطالب مرتبط:
گوشت آلوده بخوریم، تب کنگو می‌گیریم؟
تقویم برای فریزر
بوفالوی هندی سر سفره ایرانی ها
آنچه که مادران راجع به گوشت چرخ‌کرده باید بدانند
گوشت چرخ کرده را فریز نکنید
گوشت چرخ‌ کرده آماده از قصابی نخرید
دانستنی‌های گـوشـتـی
مایعات حاصل از رفع انجماد گوشت را دور نریزید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.