تبیان، دستیار زندگی
من روژینا فخیم قنبرنژاد هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، شایلین مرتاض هجری از مدرسه گل نرگس با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره امراللهی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما ویروس کامپیوتری است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گل نرگس
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

ویروس کامپیوتری

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من روژینا فخیم قنبرنژاد هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، شایلین مرتاض هجری از مدرسه گل نرگس با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره امراللهی در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " ویروس کامپیوتری" است.

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه گل نرگس در دهمین جشنواره

تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
پروژه ما زمانی شروع شد که من یک روز فلش خود را به مدرسه آوردم و به کامپیوتر زدم دیدم اطلاعات آن را نمی توانم ببینم خیلی ناراحت شدم چون در مورد  یکی از موضوعات درس علوم تحقیق کرده بودم وقتی با خانم  معلمم صحبت کردم گفت شاید فلشت ویروسی بوده است و فایل های شما الان پنهان شده است من که تا بحال کلمه ویروس را در مورد انسان شنیده بودم کنجکاو شدم اطلاعاتی در مورد آن بدست آورم. هدف از این تحقیق بررسی تعریف ویروس کامپیوتری و رفتار و علائم آن می باشد و اینکه ویروس کامپیوتری چه اثری روی اطلاعات کامپیوتر می گذارد.


تبیان: با توجه به تحقیقاتی که انجام داده اید لطفاً بفرمایید ویروس کامپیوتری چگونه عمل می کند و چه انواعی دارد؟
ویروس کامپیوتری به طور مخفیانه و ناگهانی در قالب یک فایل اجرایی وارد دیسک یا فایل کامپیوتر می شود و با اجرای فایل آلوده توسط کاربر، مخفیانه نسخه جدیدی از خود را تولید می کند و به برنامه های دیگر می چسباند در این شرایط کامپیوتر آنفو لانزا می گیرد. یک نوع ویروس کامپیوتری به نام ایمیل ویروس وجود دارد که از طریق ایمیل وارد سیستم می شود و معمولاً به صورت مخفیانه درون یک فایل ضمیمه قرار دارد. متن نامه متن مشخصی نیست و بسته به روحیه ارسال کننده می تواند محبت آمیز یا تهدید کننده باشد. با ارسال ایمیل به دیگر کامپیوتر ها ویروس گسترش می یابد.


نوع دیگری از ویروس کامپیوتری به نام اسب تروا است. این ویروس در حالی که کاربر متوجه نیست و با تصاویر گرافیکی زیبا و موسیقی مسحور شده است برنامه عملیات مخرب خود را آغاز می کند. مثلاً شما یک بازی را از اینترنت دانلود می کنید، وقتی سرگرم انجام بازی هستید ویروس هم سرگرم کار خود است.


تبیان: بعد از آشنایی با انواع ویروس ها آیا می توانید تشخیص دهید چه زمانی کامپیوتر ما ویروسی شده است و اگر درست است راهکار خلاص شدن از آن چیست؟
اگر اینها سئوالاتی است که معمولاً برای شما پیش می آید مانند: فایلی دریافت کردم و بعد از اجرا اتفاقی نیفتاد و حدس میزنم به خاطر ویروس باشه. فایل هایی که مخفی کردم وقتی که میزنم که نشون بده، فایل های مخفی رو به من نشون نمیده تازه فولدر تنظیمات به هم میخوره .وقتی بعد از چند دقیقه به اینترنت وصل میشم اینترنت با اینکه نشون میده conect هست ولی به سایتی نمی تونم برم. مرورگر کامپیوترم قاتی میکنه و یه سایتی رو که وارد میکنم زود stop میزنه و تا سیستم ریستارت نشه درست نمیشه بعد ریستارت هم چند دقیقه بعدش باز شروع میشه. اینها همه علاعم ویروسی شدن کامپیوتر شما است.


اما راه کارهایی که باید به آن توجه کنید: به پسوند فایل ها توجه کنید. اگر پسوند فایل exe باشد، ویروسی است. هنگام اتصال فلش مموری،کلید شیفت را فشار دهید تا autorun  ویروس اجرا نشود. استفاده از آنتی ویروس ها و فایر وال. استفاده از نرم افزار های مطمئن و استاندارد. استفاده از سیستم عامل های مطمئن نظیر یونیکس، مدیریت ایمیل و باز نکردن ایمیل های مشکوک. اسکن کردن فلاپی و فلش قبل از استفاده.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
ما با کمک دبیر پژوهشمان با دهمین جشنواره دانش آموزی تبیان آشنا شدیم و بعد از تکمیل پروژه مان در جشنواره شرکت کردیم. جشنواره تبیان بسیار آموزنده است و ما را با فعالیت های دیگر گروه ها در مدارس مختلف آشنا می سازد.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم: نسرین صادقی