تبیان، دستیار زندگی
من سورنا فتحی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، دانیال فتحی، نیکوان مصطفوی و ماکوان مصطفوی از مدرسه آل طه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره اصلانپور در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما لامپ کم مصرف است....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه
در دهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

مصاحبه با دانش آموزان مدرسه آل طه در دهمین جشنواره

لامپ کم مصرف

تبیان: سلام و وقت به خیر، به دهمین جشنواره پژوهشی دانش آموزی تبیان خوش آمدید. لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کدام مدرسه شرکت کردید؟
سلام من سورنا فتحی هستم به همراه دیگر اعضای گروهم، دانیال فتحی، نیکوان مصطفوی و ماکوان مصطفوی از مدرسه آل طه با همکاری دبیر راهنما سرکار خانم طاهره اصلانپور در دهمین جشنواره تبیان شرکت کردیم. موضوع پروژه ما " لامپ کم مصرف " است.
 
تبیان: لطفاً درباره کار پژوهشی تان صحبت کنید و بفرمایید علت این که این پروژه را برای تحقیق خود انتخاب کرده اید چه بود؟
موضوع پژوهش ما لامپ های کم مصرف است. همانطور که می دانید لامپ های کم مصرف همان لامپ های فلورسنت معمولی هستند که از 70 سال پیش بطور گسترده مورد استفاده قرارگرفته اند و با فن آوری جدید به صورت فشرده و در حجم کوچک تولید و عرضه می گردد.این لامپ ها تاثیر بسزایی در کاهش انرژی مصرفی تا حدود 80 درصد و هزینه های مربوطه تا حدود 70 درصد دارند. دراوایل دهه 80 میلادی با تولید لامپ های فلورسنت فشرده تحول عظیمی در امر روشنایی ایجاد شد و به دلیل مصرف بسیار پایین انرژی در این لامپ ها نسبت به لامپ های رشته ای به لامپ های کم مصرف شهرت یافتند.

تبیان: با توجه به تحقیقاتی که انجام داده این لطفاً بفرمایید لامپ های کم مصرف چه تفاوتی نسبت به لامپ های معمولی دارند؟
لامپ های کم مصرف نسبت به لامپ های رشته ای از مصرف انرژی بسیارپایین تری برخوردارند , بطوریکه آزمایشات انجام شده برروی لامپ های کم مصرف نشانگرآن است که این لامپ ها یک پنجم لامپ های رشته ای انرژی الکتریکی مصرف می کنند. لامپ های کم مصرف به دلیل عمر بسیار بالاتر نسبت به لامپ‌های رشته‌ای و، سازگاری بالا با محیط و توانایی کار در شرایط محیطی نامساعد و مصرف بسیار کمتر نسبت به لامپ‌های رشته‌ای ما اقدام به ساخت لامپ  و در صورت موفقیت ساخت لامپ کم مصرف کردیم.

تبیان: فعالیت عملی و آزمایشاتی که برای پیشبرد این پروژه انجام دادید به چه صورت بود و به چه نتایجی دست پیدا کردید؟
ما ابتدا راجع به مفهوم الکتریسیته و نحوه جاری شدن جریان الکتریسیته در سیم ها و باطری تحقیق . بررسی کردیم. پس از جمع آوری اطلاعات از کتاب و منابع اینترنتی شروع به تهیه وسایل مورد نیاز کردیم. بعد از تهیه وسایل شروع به ساخت مدل ساده ای از یک لامپ کردیم و بعد از ساخت مدل لامپ شروع به رفع نواقص طرح کردیم. ما آموختیم با استفاده از وسایل ساده و دورریختنی هم می شودلامپی با  تکنولوژی ساده ولی کاربردی ساخت . شاید با این کار ما بتوانیم در آینده قدم های بزرگتری برای آبادانی و سربلندی کشور عزیزمان ایران برداریم.


تبیان:  چطور با جشواره دانش آموزی تیبان آشنا شدید؟ و نظرتون در مورد این جشنواره چیست؟
از طریق مدرسه و زنگ پژوهشمان با سایت تبیان و همچنین دهمین جشنواره دانش آموزی آن آشنا شدیم و با کمک دبیر پژوهشمان در این جشنواره شرکت کردیم. به نظر من جشنواره تبیان بسیار مفید و پر بار است.


تبیان: بسیار ممنونم از شما دانش آموزان عزیز از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. موفق و پیروز باشید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: الهام گارسچی

تنظیم:  نسرین صادقی