تبیان، دستیار زندگی
«چقدر انتخاب هامون حق و درسته؟! » در بخش نهج البلاغه سایت تبیان منتشرشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چقدر انتخاب هامون حق و درسته؟!

انتخاب کردن

«چقدر انتخاب هامون حق و درسته؟! » در بخش نهج البلاغه سایت تبیان منتشرشد.

به گزارش روابط عمومی، هرچند که در طول تاریخ بشریت، در بسیاری از مقاطع آن حکومت از دست مردم بیرون رفت و کسانی با استبداد زمام امور رادر دست گرفتند، ولی هرگاه مردم قدرت یافتند و معادلات پیچیده قدرت را در هم ریختند، کسانی را به‌عنوان حاکم برگزیدند که اهداف حکومت و وظایف آن را به درستی به عهده گرفته و به انجام رساندند.در نگاه اول به نظر می رسد که باتوجه به اهداف و وظایف حکومت، انتخاب حاکم و کسی که مدیریت سیاسی جامعه را به عهده گیرد و نهاد دولت را رهبری نماید، کاری بسیار سهل و آسان است؛ اما به دلایل مختلف و تفاوت در برداشت ها و هم چنین تفاوت الگوها و یا وظایف هر دولت، این کار کمی پیچیده شده است؛ زیرا هر چندکه وظایف و مسئولیت های کلی همه دولت ها و نهادهای سیاسی جامعه معلوم و مشخص است، ولی در برخی از زمان ها و یا مکان ها، امری، خود را به‌عنوان مسئولیت و وظیفه نخست دولت بر جامعه تحمیل می‌کند و از این رو، توجه به ویژگی ها وخصوصیات خاص برای دولتمردان مورد تأکید و اهتمام قرار می گیرد.یکیاز عواملی که می توانست به اهداف حضرت علی در تحقق جامعه مطلوب خویش کمک نماید، انتخاب کارگزاران شایسته و صالح بود، این امر یکی از اصول مهم مدیریت ایشان به شمار می رفت. با تأمل در سخنان حضرت در نهج البلاغه مشخص می‌شود که او در انتخاب کارگزاران حکومت دقت لازم را به عمل می آورده ومتناسب با نوع مسئولیت و وظیفه، ملاک و معیارهایی را در نظر می گرفته است.سپس به کارگزاران عالی رتبه خود نیز معیارهای لازم را در انتخاب عناصر تحت امر، توصیه می‌نموده است.امام علی، کارگزاران خود را در مسئولیت های مختلف سیاسی، نظامی، مالی، اداری، قضایی و.. . بر اساس شاخصه هایی متناسب با سِمَت آنان انتخاب می کرد. علاوه بر معیارهای عمومی و مشترک در جنبه های عقیدتی و اخلاق فردی مانند عقیده به اسلام، ایمان، تقوا، حُسن سابقه و این قبیل ویژگی ها، معیارها و شاخصه های دیگری را در انتخاب کارگزاران رعایت می کرد تا با ایجاد نظام مدیریتی کارآمد و شایسته، امور مردم به بهترین شکل انجام شده و عدالت اجتماعی تحقق یابد. بدین صورت، ایشان دینداری و تعهد رابا فضیلت گرایی و شایسته سالاری توأم نمود و کوشش کرد تا حکومت دینی در خدمت مردم را مستقر سازد.حضرت در نامه ای به محمد بن ابی بکر که به سبب عزلشدنش از حکومت مصر دلگیر شده بود دلایل عزل او و انتخاب مالک اشتر را به جای وی بیان نموده است. او در بیان ویژگی های مالک می فرماید:«اِنَّ الرَّجُلَ الَّذی کنْتُ وَلَّیْتُهُ اَمْرَ مِصْرَ کانَ رَجُلاً لَنا ناصِحا وَ عَلی عَدُوِّنا شَدیدا ناقِما؛ همانا مردی را که فرماندارمصر قرار داده بودم نسبت به ما خیرخواه و به دشمنان ما سختگیر و درهم کوبنده بود.»

تنظیم: هومن بهلولی