تبیان، دستیار زندگی
این پدر و مادرها فرزند خود را می کشند و بخاطر چنین رفتاری خود را سرزنش نمی کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قاتل زنجیره ای در خانه


این پدر و  مادرها فرزند خود را می کشند و بخاطر چنین رفتاری خود را سرزنش نمی کنند.

جنین

حیات و ممات در یدقدرت الهی است و اوست که جان می بخشد و آن را باز می ستاند. در بدو به وجود آمدن یک انسان این تجلی حضور الهی است که به زن و مرد  قابلیت تولید جنین کوچک را میدهد و همین جنین کوچک در شریعت اسلام  قبل از ورود روح دارای حقوقی است که عظیم ترین آن حق حیات است و هیچ کس اجازه ندارد این حق را سلب نماید.


مسئله خلقت انسان به قدری برای خداوند دارای ارزش است که مراحل تکوین جنین را در قرآن به طور کامل شرح داده است :
نطفه را به صورت علقه و علقه را به صورت مضغه (گوشت جویده شده) و مضغه را به صورت استخوانهایی درآوردیمو بر استخوانها گوشت پوشانیدیم سپس آن را آفرینش تازه دادیم پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است. (1)
امروزه با توجه با مشکلات اقتصادی و بالا رفتن هزینه های زندگی و از سوی دیگر کاهش منابع درآمدی خانواده ها، شاهد هستیم که بعضی از زوجین پس ازتشکیل نطفه مبادرت به سقط آن می نمایند. در مواردی نیز در میان زوجهای جوان دیده می شود که سقط جنین به دلایل مشکلات مالی بروز نکرده است بلکه زوجین به دلایلی مانند عدم علاقه به داشتن فرزند و یا ترس از اینکه ورود نوزاد زندگی آنها را از مسیر طبیعی خارج کرده و آنها را از رسیدن به خواسته ها و تفریحاتشان باز می دارد دست به سقط جنین می زنند.


در تمام ادیان آسمانی مسئله حرمت قتل نفس مورد اهتمام ویژه قرار گرفته است و سقط جنین نیز به شدت نکوهش شده است. در قران کریم خداوند به وضوح از بین بردن فرزندان را خطایی بزرگ و نابخشودنی اعلام نموده و می فرماید:
اولاد خود را از بیم فقر نکشید، ما شما و آنها را روزی میدهیم، دیگر به کارهای زشت آشکار و نهان نزدیک نشوید  و نفسی را که حرام کرده جز به حق به قتل نرسانید، شما را خدا بدان سفارش نموده باشد که تعقل کنید.(2)


و در آیه ای دیگر می فرماید:
هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل نرسانید که ما رازق شما و آنها هستیم زیرا این قتل و زنده به گور کردن فرزندان، بسیار گناه بزرگی است.(3)
خداوند در این آیات کشتن فرزندان به خاطر مسائل مادی را نهی کرده می فرماید که او خود روزی دهنده تمام انسانهاست.
در دیگر کشورها مسئله سقط جنین به عنوان جرم شناخته نمی شود و طبق آمار جهانی سالانه 75 میلیون بارداری ناخواسته در دنیا پیش می آید که 45 میلیون نفر تصمیم به از بین بردن فرزندانشان می گیرند.اما در ایران شاید به دلیل اینکه سقط جنین یک عمل مجرمانه  تلقی می شود آمار دقیقی در این مورد وجود ندارد،لیکن برآوردهای غیر رسمی در این زمینه نشان می دهد که 80 هزار سقط جنین در سال اتفاق می افتد.همین امر نیز موجب گشته است سالانه صدها زن به دلیل مواجهه با عوارض ناشی از انجام اینگونه سقط جنین های غیر قانونی جان خود را از دست دهند.
از بین بردن فرزندان علاوه بر اینکه عملی  نابخشودنی است عوارض متعددی را بر زوجین علی الخصوص مادرانی که مبادرت  به این عمل نموده اند دارد ، تحقیقات نشان می دهد که نیمی از زنان دچار مشکلات جسمی ناشی از سقط جنین می شوند، مشکلاتی نظیر خونریزی های شدید، مشکل عقیم سازی دایمی، سردرد های مزمن، سوزش معده و بی خوابی و کم خوابی..

والدینی که به دلایل مشکلات اقتصادی دست به این کار می زنند باید ایمان خود را تقویت کرده و مطمئن باشند در وعده خدا تخلفی نیست و ضمن باور به این مطلب که خداوند روزی فزندان را تضمین می نماید، توکل خود را افزایش داده و اجازه دهند موجود بی گناهی که باعث شیرینی زندگی آنهاست پا به عرصه زندگی نهد

از عوارض دیگری که زوجین را درگیر می نماید مشکلات عاطفی و روانی است:
• زمانی که شخصی باورهای اخلاقی و دینی را زیر پا می گذارد در خود احساس گناه می کندو این احساس گناه همواره با اوست و هر اتفاق نا خوشایند در زندگی را به نوعی قصاص خود برای جنایتی که انجام  داده می داند و همواره خود را مستحق مجازات می بیند.
• والدینی که به این عمل مبادرت می کنند نسبت به خود احساس خشم و عصبانیت دارند که چرا جنینی را که توانایی دفاع از خود را نداشته از بین برده اند ، کج خلقی و زود رنجی از عوارض این عصبانیت و خشم است.
• خونسردی و بی عاطفگی از دیگر عوارض روانی سقط جنین است. در این گونه مادران دیده می شود که نسبت به فرزندانی که بعد از سقط جنین به دنیا می آورند احساس عاطفی خود را از دست داده و قصد انتقام گیری از این کودکان بی گناه را دارند.
• مطالعات نشان می دهد که بروز افسردگی در بین مادرانی که جنین خود را از بین برده اند بیشتر از سایرین است.
در مواقعی زوجین شرایط مناسبی برای ورود فرزند جدید به خانواده ندارند. در این صورت بهتر است از راهکارهای دیگری در این زمینه استفاده کنند و قبل از تشکیل نطفه از به وجود آمدن آن جلوگیری نمایند،نه اینکه مانند یک قاتل حرفه ای دست خود را به کشتن عزیزترین موجود زندگی خویش آلوده نمایند.
نکته دیگر اینکه والدینی که به دلایل مشکلات اقتصادی دست به این کار می زنند باید ایمان خود را تقویت کرده و مطمئن باشند در وعده خدا تخلفی نیست و ضمن باور به این مطلب که خداوند روزی فرزندان را تضمین می نماید، توکل خود را افزایش داده و اجازه دهند موجود بی گناهی که باعث شیرینی زندگی آنهاست پا به عرصه زندگی نهد.

پی نوشت:
1)سوره مومنون آیه 14
2)سوره انعام آیه 151
3) سوره اسراء آیه  31

مرضیه ولی حصاری

بخش خانواده ایرانی تبیان




مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.