تبیان، دستیار زندگی
۳میلیون تومان ناقابل از ۵سال گذشته تا کنون! این مبلغی است که به عنوان وام ازدواج پرداخت می شود؛ وامی که البته در دوره ای به طور کامل قطع شده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد افزایش 10 میلیونی وام ازدواج

۳میلیون تومان ناقابل از ۵سال گذشته تا‌کنون! این مبلغی است که به‌عنوان وام ازدواج پرداخت می‌شود؛ وامی که البته در دوره‌ای به‌طور کامل قطع شده بود.

فرآوری: طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
ازدواج

سیاست های غلط باعث شده که متاسفانه جوانان در آستانه ازدواج هنوز برای دریافت، کوچکترین تسهیلات یعنی وام ازدواج همچنان درگیر ودار مشکلات بانکی قرار می گیرند و بنا برآمار رسمی بانک مرکزی بیش از یک میلیون زوج درصف دریافت این تسهیلات قرار گرفته اند.
 زنگ خطر پیر شدن جمعیت کشور به صدا درآمده است و ایران در حال پیوستن به کشورهایی است که جمعیت جوان آن روند نزولی را طی می کند. در سال های اخیر همواره در مورد کاهش زاد و ولد و پیر شدن جمعیت کشور هشدار داده شده است. معضلی که بسیاری از کارشناسان آن را نتیجه تداوم سیاست کنترل جمعیت در دهه ۶۰ عنوان می کنند.

سیاست های غلط باعث شده که متاسفانه جوانان در آستانه ازدواج هنوز برای دریافت، کوچکترین تسهیلات یعنی وام ازدواج همچنان درگیر ودار مشکلات بانکی قرار می گیرند

لازمه افزایش جمعیت، تشکیل خانواده و ازدواج است و تا زمانی که مشکلی در مسیر ازدواج جوانان باشد نمی توان امیدوار به افزایش جمعیت در سال های آینده بود. اگرچه به گفته کارشناسان با تغییرات فرهنگی جدی که در طی چند سال اخیر در کشور گسترش یافته است مانند رواج فردگرایی، افزایش سطح تحصیلات، اشتغال زنان، افزایش شهرنشینی و رواج فرزند سالاری با کاهش جمعیت روبرو شده ایم اما نباید از مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری در جامعه که تاثیر جدی  بر کاهش آمار ازدواج داشته است نیز غافل بود.

قطعا در شرایطی که جامعه دچار مشکلات اقتصادی فراوانی است و قشر گسترده متوسط و ضعیف جامعه دچار فشار اقتصادی بالایی باشند جوانانی که در سن ازدواج قرار دارند کمتر تمایل به تشکیل خانواده خواهند داشت.

در این باره مقام معظم رهبری نیز،  بارها از خطر تهدید کاهش جمعیت با مسئولان نظام صحبت به میان آورده اند و از مطلوب بودن جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری برای کشور، سخن گفته اند اما همچنان دیده می شود که کلید اصلی فرزند آوری یعنی ازدواج بیش از هر زمان دیگر مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته است.

دولت نیز در این باره، بارها اعلام کرده که برای جبران کاهش جمعیت به ویژه جمعیت جوان کشور برنامه‌های تشویقی برای زوج‌ها در نظر خواهد گرفت اما تا کنون این برنامه‌ها شکل اجرایی به خود نگرفته است. بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی نیز بر این باورند که مشوق های ازدواج و فرزند آوری در کشور کارآیی ندارد و این بسته ها در بیشتر موارد اجرایی نمی شود و فقط جنبه تبلیغاتی برای دولت ها دارند.

سیاست های غلط باعث شده که متاسفانه جوانان در آستانه ازدواج هنوز برای دریافت، کوچکترین تسهیلات یعنی وام ازدواج همچنان درگیر ودار مشکلات بانکی قرار می گیرند و بنا برآمار رسمی بانک مرکزی بیش از دو میلیون زوج درصف دریافت این تسهیلات قرار گرفته اند.
گذشتن از هفت خوان رستم
این صحنه در هر خانواده‌ای که جوان در آستانه ازدواج دارند بارها تکرار شده است و  جوانان برای دریافت کوچکترین تسهیلات یعنی وام ازدواج همچنان در جریان مشکلات بانکی قرار می‌گیرند. بنابر آمار رسمی بانک مرکزی بیش از دو میلیون زوج در صف دریافت این تسهیلات قرار دارند.

وام ازدواج اگر چه نمی‌تواند به تنهایی همه موانع بر سر راه جوانان برای ازدواج را بردارد اما برای خیلی از آنها کمکی بزرگ تلقی می‌شود. سقف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در سال‌های قبل از سال ۸۷حدود ۱۰میلیون ریال بود که در سال ۸۷به ۲۰میلیون ریال رسید و در سال‌های ۸۸و ۸۹به ۳۰ و ۳۵میلیون ریال افزایش یافت. این رقم در سال‌های ۹۰و ۹۱به ۵۰میلیون ریال رسید، وام‌هایی که البته نصیب بسیاری از متقاضیان نشد، چراکه بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده بود اگر توان دارید به تمام متقاضیان وام ۵میلیون تومانی پرداخت کنید. به این ترتیب بانک‌ها پرونده پرداخت وام ۵میلیونی ازدواج را بسته‌اند و تنها پرداخت وام ۳میلیونی را در دستور کار دارند.

پس از ثابت‌ماندن چندین ساله وام ازدواج، حالا ۱۲نماینده مجلس با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار افزایش وام ازدواج به ۱۰میلیون تومان شده‌اند.

بعد از آنکه قفل وام ازدواج باز شد و بانک‌ها به تقاضای جوانان در این خصوص پاسخ مثبت دادند، زمزمه‌های افزایش وام ازدواج دوباره شنیده و حتی خبر رسمی از تلاش کمیسیون اجتماعی مجلس در این‌باره منتشر شد.اما اینبار محمود گلزاری، معاون پیشین امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بود که خرداد‌ماه امسال و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قصد افزایش این وام را دارید، گفت: این موضوع کاملاً به بانک مرکزی مربوط است و آنها باید این امر را اعلام کنند که وام ازدواج افزایش می‌یابد ولی به‌طور کلی افزایش وام ازدواج در سیاست‌های بانک مرکزی نیست.

نامه به رئیس‌جمهور

پس از ثابت‌ماندن چندین ساله وام ازدواج، حالا ۱۲نماینده مجلس با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار افزایش وام ازدواج به ۱۰میلیون تومان شده‌اند. در این نامه با استناد به آمار ثبت احوال که روند نزولی ازدواج در کشور و کاهش تعداد آن از حدود ۹۰۰هزار ازدواج در سال ۸۹به حدود ۷۲۰هزار مورد در سال۹۳ تأیید می‌کند، آمده است:« این مسئله در حالی اتفاق افتاده که تراکم جمعیت کشور به سن ازدواج رسیده و در حال حاضر حدود ۱۲میلیون جوان در سن ازدواج در کشور داریم که ۴میلیون آنها بالای ۲۸سال سن دارند.»

۱۲نماینده امضاء کننده ی این نامه با بیان اینکه مسائل اقتصادی اصلی‌ترین مانع پیشروی جوانانی که تمایل به تشکیل خانواده دارند است، نوشته‌اند: « در شرایط کنونی یک جوان برای اجاره مسکن کوچک و برگزاری مراسم و تهیه لوازم ازدواج و یک دختر برای تهیه جهیزیه هر کدام به حداقل ۲۰میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز دارند که رقم بالایی است و از عهده جوانان خارج است با وجود این تنها سیاست کشور در این زمینه وام ۳میلیون تومانی ازدواج است که طی سال‌ها‌ی اخیر با وجود تورم بالا تغییری نداشته و عملا اثر خود را در موضوع ازدواج از دست داده است.»
به‌نظر می‌رسد حالا نمایندگان مجلس از وزیر ورزش و جوانان قطع امید کرده‌اند که نامه خود را مستقیم به رئیس‌جمهور ارسال کرده‌اند.موانع پیش روی دریافت وام ازدواج از یافتن ضامن تا عبور از پیچ و خم‌های اداری و نوبت‌های تقریبا طولانی آنقدر زیاد هست که کسی به امید این وام سراغ ازدواج نرود.۳میلیون، یا ۵میلیون یا حتی ۱۰میلیون وام با توجه به هزینه‌های ازدواج حکایت همان لنگه کفش در بیابان خواهد بود که البته غنیمت است.


منابع : افکار نیوز /افق نو، ایسکا نیوز