تبیان، دستیار زندگی
در طول تاریخ ادبیات کلاسیک و معاصر کم نبودند نویسندگانی که دست به خلق آثار برجسته ای زدند اما ماحصل کار آن ها هیچ گاه آن گونه که باید دیده نشد و همیشه زیر سایه سنگین آثار نویسندگان بزرگ و سرشناس در کتابخانه ها خاک خورد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاهکارهایی که نمی‌شناسیم

در طول تاریخ ادبیات کلاسیک و معاصر کم نبودند نویسندگانی که دست به خلق آثار برجسته‌ای زدند اما ماحصل کار آن‌ها هیچ‌گاه آن‌گونه که باید دیده نشد و همیشه زیر سایه سنگین آثار نویسندگان بزرگ و سرشناس در کتابخانه‌ها خاک خورد.

بخش ادبیات تبیان
داستان


مطمئنا نمی‌توان شاهکارهای ادبی را به آن‌چه ما می‌شناسیم، آثاری که جایزه می‌برند و یا مورد توجه رسانه‌ها هستند محدود کرد.
نشریه «هافینگتون پست» به معرفی چند کتاب ناشناخته پرداخته است که هرگز آن‌چنان که باید مورد توجه قرار نگرفتند.
«برادران کی» اثر «دیوید جیمز دونکان» (1992) 
 رمان «برادران کی» نوشته «دیود جیمز دونکان» نویسنده و فعال محیط زیست اهل شمال غربی اقیانوس آرام است که بر اساس مضمون رمان قبلی این نویسنده به نام «چرا رودخانه» نوشته شده است و به جای متمرکز شدن بر روی یک شخصیت اصلی، زندگی یک خانواده را زیر ذره‌بین می‌برد و به همین دلیل داستان از چندین زاویه دید گوناگون روایت می‌شود. داستان این رمان که در دوران جنگ آمریکا با ویتنام روی می‌دهد، ماجرای خانواده «چَنس» و فراز و نشیب حضور پدر خانواده در لیگ کوچک بیسبال است و برادر، خواهران کوچک و مادر خانواده نیز هر کدام ماجرای مستقل خود را دارند. «برادران کِی» رمانی عمیقا مذهبی است که به عشق، خانواده و رشد معنوی و همچنین تفاوت میان کلیسا و مذهب می‌پردازد؛ داستانی که همه عاشق آن خواهند شد. نام این رمان نیز به «برادران کارامازوف» اثر «فیودور داستایوفسکی» رمان‌نویس شهیر روس اشاره دارد.
«پیشگویان» نوشته «مارگارت لاورنس» (1974) 
 رمان کلاسیک «پیشگویان» به عنوان اولین داستان نوشته «مارگارت لاورنس» در سال 1974 روانه بازار شد و برنده جایزه ادبی «گاورنر جنرال» شد. این رمان پست‌مدرن سفری طولانی در خاطرات «موراگ گان» شخصیت اصلی داستان است که به عنوان یک نویسنده کاملا مستقل کار می‌کند. وی که به هیچ عنوان رابطه خوبی با دخترش «پیکه» ندارد، در تلاش است استقلال خود را به هر قیمتی حفظ کند.
«دعوت» از «یانیک مورفی» (2011) 
 شخصیت اصلی رمان «دعوت» نوشته «یانیک مورفی» یک دامدار در مناطق روستایی انگلیس است که زندگی‌ روزمره وی با به کما رفتن پسرش در جریان یک حادثه در شکار به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این میان، شخصیت اصلی داستان در تلاش است تا ضمن حفظ ثبات خود مقصر حادثه پیش‌آمده برای فرزندش را نیز پیدا کند اما به غریبه‌ای برمی‌خورد که صبر، عشق و ... او را به بوته آزمایش می‌گذارد.
«ساعت ستاره» نوشته «کلاریس لیسپکتور» (1977) 
 «ساعت ستاره» نوشته «کلاریس لیسپکتور» در سال 1997 و به فاصله اندکی پس از مرگ نویسنده‌اش منتشر شد. نویسنده این گزارش شخصیت «مکابی» در رمان «ساعت ستاره» را به عنوان یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های ادبی معرفی می‌کند که در زاغه‌های حومه شهر ریودوژانیرو در برزیل زندگی می‌کند. او با فقر بسیاری دست به گریبان است و در آرزوی خوردن یک وعده غذاست. داستان این فیلم دستمایه ساخت یک فیلم اقتباسی به کارگردانی «سوازانا آمارال» نیز شد که در جشنواره برلین جایزه بهترین بازیگری را از آن خود کرد.

داستان


«کتاب کوچک» اثر «امیلی کار» 
 «کتاب کوچک» مجموعه‌ای از 36 داستان کوتاه از زندگی «امیلی کار» نویسنده کتاب در دوران کودکی است. او در این مجموعه، داستان‌هایی از خانواده، همسایگان، دوستان و غریبه‌ها را در دوران مختلف کودکی خود روایت می‌کند که خواندن آن برای مخاطبان بسیار جذاب خواهد بود. سبک نوشتاری «امیلی کار» صریح و مستقیم است و این یکی از ویژگی‌هایی است که خواندن آثار او را لذت‌بخش‌تر می‌کند.
«موسسه صورتی» نوشته «سلا ساترستروم» 
 اولین تجربه نویسندگی «سلا ساترستروم» روایتی متنوع و آمیزه‌ای از نثر، شعر و قطعه‌هایی از متون تاریخی و قدیمی به نام «موسسه صورتی» است که به زندگی چهار نسل از زنان اهل «می‌سی‌سی‌پی» آمریکا و موضوعاتی چون فقر، نژادپرستی، خشونت و بیماری‌های روانی می‌پردازد. داستان رمان به گونه‌ای پیش می‌رود که خیلی سخت بتوانید کتاب را روی زمین بگذارید.
«این جاده ما را به ماه نزدیک خواهد کرد» اثر «لیندا مک‌کالو مور» (2011) 
 مجموعه داستان «این جاده ما را به ماه نزدیک خواهد کرد» روایتگر زندگی «مارگارت مکنزی» است؛ شخصیتی که خواننده به خوبی با او ارتباط برقرار می‌کند. داستان‌هایی که ما را فرامی‌خواند، رازهایش را با ما در میان می‌گذارد، به ما امکان درک عمیق معنا، لذت و اندوه را می‌دهد. «آلیس مونرو» برنده نوبل ادبیات نیز درباره این مجموعه داستان عنوان کرده که در آن نویسنده به طرز فوق‌العاده‌ای حس شوخ‌طبعی را با حقایق زندگی درآمیخته است.


منبع: ایسنا