تبیان، دستیار زندگی
عمر شریف بازیگر مطرح روز جمعه در 83 سالگی درگذشت.همین بهانه گپ و گفت کوتاهی را که روزنامه گاردین سال 2012 به بهانه انتشار نسخه بلو ری لورنس عربستان با عمر شریف انجام داد در ادامه منتشر می کنیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عمر شریف و لورنس عربستان


عمر شریف بازیگر مطرح روز جمعه در سن 83 سالگی درگذشت. به همین بهانه گپ و گفت کوتاهی را که روزنامه گاردین سال 2012 به بهانه انتشار نسخه بلوری لورنس عربستان با عمر شریف انجام داد در ادامه مرور می کنیم.

عمر شریف

سلام آقای شریف! در این لحظه کجا هستید؟
 کاری  نمی کنم! در حال حاضر دو سالی هست که در فیلمی نقشی بازی نکرده ام. من الان یک پیرمردم. خوبم. متشکرم.
فکر می کنید بتوانید دوران بازنشستگی را کنار بگذارید؟
بله مسلما دلم می خواهد در یک فیلم نقش افرینی کنم. اما فیلمی که مناسب و معقول باشد. نباید نقش اصلی باشد فقط نیاز به یک نقش خوب دارم. یک فیلمنامه خوب. حتی اگر نقش کوتاه  برای یک هفته باشد خیلی خوب خواهد بود.
لورنس عربستان ساخته دیویدلین به فرمت بلو ری عرضه شده است. به نظر شما چرا این فیلم ماندگار شده است؟
خب چون...نمی دانم. لورنس عربستان شگفت انگیز است. زمانی که در فیلم نقش بازی می کردم با خودم فکر کردم که لورنس عربستان فیلم دیوانه کننده ای است. بازیگر زن ، بازیگران خیلی مشهور (در آن زمان) ندارد. فقط مردان هستند و حادثه ی زیاد ندارد، مبارزه‌های زیاد هم ندارد.» لورنس عربستان خیلی خوب بود چون کارگردان بی نظیر بود. این واقعیت است. دیوید لین مرد بسیار بسیار بزرگی بود. مردی بزرگ.
چرا شما او را از دیگر فیلمسازانی که همکاری داشته اید، جدا می کنید؟
دیوید از بازیگران تنفر داشت. حالا به شما خواهم گفت. او به خود سینما علاقه مند بود. کارش فیلمسازی بود. بازیگران را استفاده می کرد اما آنها را دوست نداشت و عاشق شان نبود. فقط فکر می کرد: «این بازیگر این نقش را بازی خواهد کرد.» وقتی از مصر انتخابم کرد مرا نمی شناخت. فقط گفت: «می خواهم یک عرب این نقش را بازی کند. یک عرب واقعی. می خواهم که انگلیسی بلد باشد.» همه این اتفاق ها افتاد چون من در قاهره به یک مدرسه انگلیسی می رفتم. بنابراین با من تماس گرفت من به صحرا رفتم و دیوید لین ازم خوشش امد. لین من را خیلی دوست داشت. یکی از انگشت شمار بازیگرانی بودم که او در عمرش دوست داشت. لین از بازیگران متنفر بود.

تنها چیزی که می خواهم بازیگری در فیلم های انگلیسی زبان است.زبان های دیگری که می توانم حرف بزنم، نمی توانم خیلی خوب با آن زبان ها نقش افرینی کنم. دوست دارم در تئاتر انگلیسی حرف بزنم. در فیلم های فرانسوی و دیگر فیلم ها و کلی فیلم عربی نقش افرینی کردم.

چرا به یک مدرسه انگلیسی می رفتید؟ شنیدم به این دلیل بود که چاق بودید.
بله!بله! من وقتی ده ساله بودم یک پسر تپل کوچولو بودم. مادرم اصلا انگلیسی حرف نمی زد. او با خودش فکر کرد که: «می دانم تنها راه این است که عمر را به یک مدرسه انگلیسی بفرستم. غذاهایش آنقدر افتضاح خواهد بود که وزن کم کند.» این جوری بازیگر شدم. در مدرسه تیاتری هم داشتیم که من می رفتم. من لاغر شدم خیلی نحیف شدم یاد گرفتم بازیگر بشوم، انگلیسی را خیلی خوب یاد گرفتم. همه این اتفاق ها افتاد چون مادرم دوست نداشت پسرش را چاق ببیند.
شما در فیلم های با زبان های مختلف نقش آفرینی کردی. کدام یک آُسان ترین است؟
خب تنها چیزی که می خواهم بازیگری در فیلم های انگلیسی زبان است.زبان های دیگری که می توانم حرف بزنم، نمی توانم خیلی خوب با آن زبان ها نقش افرینی کنم. دوست دارم در تئاتر انگلیسی حرف بزنم. در فیلم های فرانسوی و دیگر فیلم ها و کلی فیلم عربی نقش افرینی کردم. اما خودم فیلم انگلیسی زبان را دوست دارم. ممنون از شما.
شما یکی  از طرفداران بزرگ باشگاه هال سیتی ای.اف.سی هستید...
رفدار چی؟ بله. بله من خیلی فوتبال دوست دارم. خیلی. خودم هم خوب بازی می کنم. در دوران مدرسه انگلیسی بازیکن خوبی بودم. مدافع بودم. احمقانه است که مدافع بازی کنی. آن زمان ها در فوتبال خیلی حرکت(جا به جایی) انجام نمی دادیم. بازیکن مدافع همان عقب بود و بازی بازیکنان گوشه راست را تماشا می کرد و انها ما را پوشش می دادند. این کاری بود که می توانستم انجام بدهم. متشکرم متشکرم. آیا چیز دیگری هست که بخواهی سریع تر بپرسی؟
 بله من چند سوال دیگر دارم.
ادامه بده. چون من نمی توانم این طوری بایستام. واقعا نمی توانم.
باشه. دو سوال دیگر.
یک سوال دیگر. باشه؟
ایا هدف هایی دارید که به آنها نرسیده باشید؟
چی؟ نمی دانم. نمی دانم. همه چیز برای من در آن زمان متفاوت پیش آمد. من جوان بودم سپس میان سال شدم و حالا یک پیرمردم. خیلی پیچیده است. نمی دانم. نمی توانم جوابی بدهم. هرچی بخواهد پیش می آید. نمی دانم. هیچ کاری را به منظور خاصی انجام نمی دهم. هرکاری که دوست داشتم انجام دادم و هر کاری را که دوست نداشتم امتناع کردم. همین.

بخش سینما وتلویزیون تبیان


منبع: کافه سینما